Gå til innhold

Foreldrepenger og fødselsstipend

Audacious Angel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg fortått det riktig at mor eller far kan få beggedeler, men mor og far ikke kan få hver sin støtte...????

Høres jo helt rart ut.

Det står jo tydelig at et av kriteriene er at samboer/ektefelle ikke kan få foreldre penger fra NAV på forsiden, men om du leter litt i spørsmål og svar så står det at du kan får begge deler....

Greit nok for oss (bare jeg som har rett på penger fra lånekassen), men for ett vennepar av oss er det han som går skole.

Håper noen er litt klokere på lånekassa enn meg.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tror du har forstått det rett. Jeg er student men har jobbet mye i tillegg. Har lest masse på lånekassen sine sider for å finne ut hva jeg har rett på. Det jeg har funnet ut er at jeg kan få foreldrepenger av NAV uten at det påvirker fødselsstipendet (beløpet har ingen betydning). Men pappaen kan ikke få foreldrepenger, og han kan ikke tjene mer enn ca 22 000 kr i mnd. Hvis han har høyere inntekt enn dette vil noe stipend bli gjort om til lån (tror jeg).

Kipt for venneparet ditt da...

Skrevet

Tusen takk for svar.

Om dette stemmer så går hvertfall vi en god høst/vår i møte.... Veldig hyggelig, kanskje jeg da kan klare å gå hjemme litt lenger og da.

Snuppa måtte i bhg da hun var 10 mnd, det gikk veldig bra og hun trivdes kjempe. Men jeg skulle ønske hun var over 1 hvertfall.

Skrevet

Vil det si at vi kan jobbe nå i høst og få foreldrepenger i tillegg?

Skrevet

Om det er 6 mnd til termin så. Du må jobbe 6 av de siste 10 mnd før termin for å få foreldrepenger og ha vært student i 6 mnd for å få fødselsstipend.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...