Bdancer Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Hvorfor virker det som om alle er til kontroll "hele tida". I boken jeg fikk hos legen stod det at man har krav på 8 kontroller: den første i uke 8-12 (hos lege), den andre er ordinær ultralyd i uke 17-19, den tredje i uke 24 (herretter bestemmer du selv om du vil til lege eller jordmor)...og resten av kontrollene er fordelt utover hver måned - annenhver uke - hver uke. Synes det er så mange som drar til legen med en gang, mens hos min lege fikk jeg ikke time før jeg var i uke 10. Legen sa da på den første kontrollen at det neste som skjedde da var UL - ikke noe før det! Har lest at det er så mange her som er hos jordmødre og får høre hjertelyd og er på ultralyder og diverse i 1 og begynnelsen av 2 trimester... Stemmer dette? er det bare jeg som ikke får tilbud som andre får? venninna mi sin lege avtalte 2 svangerskapskontroll allerede i uke 12 og lovet at hun skulle få høre hjertelyden - noe de ikke klare: derfor sendte legen henne til ultralyd bare for at hun skulle få se babyen (i tillegg til ordinær UL senere). Føler meg litt dårlig oppfulgt her...
Anonym bruker Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 Kommer an på tidligere erfaringer f.eks. abort, tidligere svangerskap, andre ting som vekt, helse/sykdommer, alder, blødninger osv. Tidlig UL brukes ved redsel for abort el. grav. utenfor livmor osv. Dersom du ikke har noen risikofaktorer er det de "vanlige" kontrollene som settes opp. Selv har jeg født to friske barn tidligere uten komplikasjoner i svangerskapet og lå på BMI 27 som er innenfor vektgrensen på 28 og følges opp etter de normale kontrollene. Men siden jeg er 38 som er grensen for å få fosterdiagnostikk ba jeg om dette og valgte tidlig UL kombinert med duotest-blodprøve. Pga. dette har jeg også hatt 3 ekstra oppfølginger hos gynekolog med UL og på siste UL så han at hun lå i stete-leie og jeg er 36 uker på vei. Dermed blir det tettere oppfølging framover og nok en UL. Så som du ser er det store individuelle variasjoner. Dersom DU føler behov for mer oppfølging, er engstelig eller føler deg uvel o.l. så bestiller du bare en time og redegjør for det. Ingen som kommer til å nekte deg oppfølging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå