Gå til innhold

Få kontroller

k70

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmmm, hørtes rart ut. Fra det jeg husker (6 år siden sist) Så gikk jeg til kontroll 1 gang i mnd fra ganske tidlig av, (fra uke 14-16 kanskje). Synes det er lenge å vente til neste kontroll i uke 24. Ville ha sjekket det opp nærmere. Skal du gå til kontroll hos fastlegen din eller hos jordmor?

Tror ikke det skal være noe færre kontroller for de som har født før, det er det samme for alle.

Går selv ikke til kontroll enda da vi er prøver på nr.3 :-)

Jeg har også fått beskjed om en kontroll i uke 12, så til jordmor i uke 24, og så hver mnd fra uke 30 omtrent og litt hyppigere på slutten. Synes også det er lovlig få kontroller...! Men vi har jo UL ca uke 16-18, så det er nok derfor det er et opphold mellom uke 12 og 24.

Og jo, det er færre kontroller for de som har født før! det har jeg hørt fra flere hold, og min lege sa også det samme til meg nå. (Med mindre man har en historie med komplikasjoner.)

Det er helt riktig at svangerskapsomsorgen har endret på antall kontroller. Dette skjer på bakgrunn av en standardisering initiert av WHO, samt nasjonale forskningstresultater. Den tidligere modellen, hvor vi gikk hver måned, ble etablert i 1911, ut fra en enkelt lege sine synspunkter på hvor ofte en burde følge opp i svangerskapet. I dagens helse-Norge er svangerskapsoppfølginen et resultat av forskning på mor og barns behov, og antall RUTINE kontroller er justert etter dette. Dvs antall faste kontroller er redusert fra 12 til 7, inkludert UL i uke 18+-MEN: Selv om ikke kontrollene er rutine, så skal svangerskapsomsorgen være et lavterskeltilbud som er justerbart etter den enkeltes behov og ønsker. Så hvis en vil ha litt tettere oppfølging, eller det er ting en lurer på, så er det bare til å ta kontakt! Forøvrig har sosial og helsedep utgitt en høring om emnet, denne kan du finne i fulltekst ved å søke på nettet.

Håper dette var oppklarende!

Annonse

Jeg skal til lege for tredje gang på mandag og er 14+1. Har lavt stoffskifte som må følges opp, så det blir kontroll hver måned regner jeg med. Kanksje du kunne fått tid på helsestasjon bare for måling og lytting etter hjertelyd i alle fall... Ellers må du jo bare ta kontakt hvis bekken eller andre ting begynner å skrangle ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...