M*A*S*H* Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Tro ikke alt dere hører!!! Jordmor Ågot som svarte lengre ned burde oppdatere seg. Salami er spekemat = rått kjøtt. Rått kjøtt kan inneholde toxoplasmose - som er en parasitt - ikke en bakterie. Toxplasmose drepes av varmebehandling (steking koking) eller frysing 3 døgn - 18 grader. Toxoplasmose kan du lese mer om på www.matportalen.no. Spekemat = fårepølse, spekepølse, svartpølse, salami, spekeskinke, morrpølse etc. MEN i alt kjøtt/pålegg kan det vokse listeria - som er en bakterie. Derfor skal du spise ferskest mulig pålegg - uansett sort. Er salami det eneste du har lyst på, kjøpt små pakker, og frys ned 3 døgn. Også tømmer du pakka i løpet av noen dager når den er tint og åpnet, ikke la den ligge og ligge selv om datoen er "god". Da er du helt trygg. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har svart på akkurat dette spørsmålet - og det er muligens det spørsmålet som kommer opp oftest her. Jenter - bruk matportalen - evt les siste utgave av Gravid. Og styr unna alle velmente råd fra folk som ikke vet hva de de snakker om:-D
purple Skrevet 27. juli 2007 #2 Skrevet 27. juli 2007 da kan jeg jo svare her også ang frysing av spekemat. Bakterier blir IKKE drept v frysing. Dette har jeg fått opplyst om av min mann som jobber på Gilde med dette her.
M*A*S*H* Skrevet 27. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. juli 2007 Toxoplasmose er IKKE EN BAKTERIE men en parasitt. Dermed drepes den i fryseren. Listeria drepes IKKE. Derfor skal du spise pålegg ferskest mulig.
melkekua™ Skrevet 27. juli 2007 #5 Skrevet 27. juli 2007 Takk ScoobyDoo ) I love you....hehe.... Akkurat dette har gjort meg veldig forvirret, men jeg mente det samme som deg. Den feilen jeg gjorde var at jeg blandet sammen toxoplasmose og listeria. Nå vet jeg at listeria ikke kan drepes ved frysing, men det kan man med toxoplasmose ;o)
M*A*S*H* Skrevet 27. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. juli 2007 Bra jeg har gjort et menneske glad hvertfall. Får masse pepper av en del anonyme her "fordi i gamle dager spiste de rått kjøtt og vi ble ble da friske vi"... Det skal ikke være lett:-D Kunnskap gir trygghet, spør du meg. Og det koster meg ikke en ekstra kalori å fryse ned spekematen noen dager, be om gjennomstekt kjøtt og ellers spise ferskest mulig pålegg. Greit nok at det skal litt til å bli smittet av toxo i Norge,(mest funnet i norsk fårekjøtt) men folk reiser masse sydover og f.eks i Frankrike er vel 80-90 % av befolkningen smitta, så de trenger ikke tenke så mye på toxo. I Norge regner man bare med at rundt 10-12 % er smittet, med andre ord vil mange gravide kunne potensielt bli smittet og i verste fall abortere eller få misdannede barn hvis de utsetter seg for smitte under svangerskapet. Fortsatt lykke til med svangerskapet, embla:_D
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2007 #7 Skrevet 27. juli 2007 Herregud,snakk om å være hysteriske.Jeg.og mange gravide med meg spiser salami,morrpølse etc.Alle tester hos meg er fine.Rart de fikk barn før i tiden du?
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2007 #8 Skrevet 27. juli 2007 Kan man spise salami når det er varmet i micro?
Gjest Skrevet 27. juli 2007 #9 Skrevet 27. juli 2007 Det går greit å spise f.eks spekeskinke som har blitt stekt på 150 grader i ovnen, ikke sant? Både når det gjelder listeria og toxo? Og når det gjelder at folk før i tiden fødte barn som er friske, så kan jo det bare være flaks da. Det betyr ikke at en av oss plutselig kan få et sykt barn. Vil heller gå ni måneder uten spekemat enn å risikere at den lille blir syk.
Teltpluggen Skrevet 27. juli 2007 #10 Skrevet 27. juli 2007 MEN... Det er også VELDIG liten sjanse for at det er toxo i norsk spekemat.. Hadde noen fått toxo av salami fra gilde, så hadde det blitt et helvettes oppstyr i VG og alle andre av landets aviser. Så vi hadde visst det. Greit. Det er bedre å holde seg unna enn å risikere at barnet blir sykt, men sjansen er likevel utrolig liten når det er norsk mat pga rutinene her i norge er såpass strenge. Det er jo hovedsaklig UTENLANDSK mat de advarer litt mot..
purple Skrevet 28. juli 2007 #11 Skrevet 28. juli 2007 men kjære dere da. Dere vet vel at listeria bakterien og er skadelig for barnet? Det kan gi missdannelser på lik linje med toxoplasmose. Det er jo derfor man ikke skal spise upaserisert melk osv+spekemat.
Vestlandske meierier A/S Skrevet 28. juli 2007 #12 Skrevet 28. juli 2007 ja åsså finner en jo ikke akkurat listeria elr toxo på de vanligew kontrollene da. Du anonyme over; tar du blodprøver hver gang du er på kontroll du da?
M*A*S*H* Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 28. juli 2007 "Kan man spise salami når det er varmet i micro?" Ja det kan du, både på ostesmørbrød og pizza så lenge det er skikkelig varmebehandlet. Varmebehandling tar knekken på både toxoplasmosen og listeria.
*1+1=2 små* Skrevet 28. juli 2007 #14 Skrevet 28. juli 2007 i den tiden hvor jeg var så veldig kvalm, altså de første 3 mnd. så spiste jeg nesten bare salami, uten å fryse den ned eller noe. MEN jeg spiste den bare nyåpnet og i 3 dager etter åpning. Skjønner at man må være forsiktig, men spiser heller salami enn å ikke spise NOE.
M*A*S*H* Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 28. juli 2007 "Herregud,snakk om å være hysteriske.Jeg.og mange gravide med meg spiser salami,morrpølse etc.Alle tester hos meg er fine.Rart de fikk barn før i tiden du?" Skjønner godt at du er anonym. Selv moren min som fikk barn på 60-70-tallet holdt seg unna spekemat/rått kjøtt. At du velger å utsette deg og barnet ditt for den risikoen, enn dog liten, får bli din sak. Det er ikke smitte i så mye kjøtt i Norge - som jeg skrev ovenfor - men sjansen er der. Vil du kunne leve med resultatet dersom det skulle skje noe med akkurat ditt barn og du fikk vite det skyldtes en ting du faktisk med enkelhet kunne unngå?
melkekua™ Skrevet 28. juli 2007 #16 Skrevet 28. juli 2007 Synes det er greit med litt opplysning om temaet, for jeg har vært usikker ) Så får folk gjøre som de vil, med de følgene det vil bringe.
M*A*S*H* Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 28. juli 2007 "Synes det er greit med litt opplysning om temaet, for jeg har vært usikker ) Så får folk gjøre som de vil, med de følgene det vil bringe.emblamamma m/spire )))" Meget godt sagt, Embla. Dermed setter jeg en strek for hele min toxo-listeriadebatt:-D Kos dere videre i svangerskapet, jenter;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå