Gå til innhold

KS etter traumatisk fødsel

Anbefalte innlegg

Håper å få innvilget ks etter en traumatisk fødsel som endte med totalruptur. Jeg skal inn til samtale i uke 14 med jordmor på sykehuset. Er det noen som har tips til denne samtalen? Har lest mye på nett og i blader om planlagte keisersnitt, om både forløp, gjennomføring og tiden i etterkant. Har også tatt mye notater.

Jeg sliter med å få sove hver kveld, ligger å tenker på hva jeg skal si for å forklare situasjonen min, og har fullstendig panikk for at de skal tvinge meg til å føde vaginalt siden sykehuset er restriktive i forhold til KS.

Jeg var hos privat gyn for å ta ul i uke 12, og han mente også at KS var beste løsningen, siden jeg hadde arrvev etter 1. fødsel. Og dersom dette gikk opp i en ny fødsel vil dette antagelig føre til utlagt tarm (verste tilfelle).

Om ikke mitt sykehus vil gi meg KS, vil jeg da søke meg til et annet sykehus, antagelig St. Olavs i Trondheim eller et sykehus i Oslo.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9929289-ks-etter-traumatisk-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skjønner deg 100% at du vil ha KS denne gangen.

Det er sant som du sier og som gynekologen din påpeker; arrvevet er mye mindre elastisk enn friskt vev og vil derfor tåle mindre påkjenning før det sprekker.

Dette alene synes jeg burde være god nok grunn til å få KS - og når du i tillegg hadde en traumatisk fødsel sist så veier det enda tyngre for at du vil få det innvilget.

Høres ut som at du har forberdt deg veldig bra - så flott!

Jeg ville ha skrevet ned noen stikk ord:

- Totalruptur --> sjanse for å få varig skade ved ny vaginal fødsel.

- Traumatisk fødsel sist (fortell kort hvorfor den opplevdes traumatisk)

- Hverdagen din som gravid. Fortell hva redselen din gjør med deg psykisk.

Så kan du vise de at du vet om fordelder og ulemper med KS, slik at de ikke tror at du ser på KS som en lett utvei - men faktisk som den eneste utveien for deg.

Vær vennlig men vær bestemt. Ikke la de overkjøre deg, vis at du mener det du sier og at du har vurdert frem og tilbake og kommet frem til din avgjørelse.

Ta med deg noen du er trygg på som kan støtte deg underveis i samtalen.

Lykke til!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...