Gå til innhold

Mistet i uke 40, gravid på ny. Genetisk sykdom og gjentakelse


Ildfluå

Anbefalte innlegg

Barnet mitt døde i uke 40, morkakesvikt.

I tillegg viste det seg at hun antakelig ikke var helt frisk, hun hadde påfallende utseende som de sier.

Har ikke fått noen diagnose, noe som ofte kan ta tid på også levende barn. Det var ikke kromosomavvik.

 

Nå er jeg så redd for at dette også er sykt, og lurer på om når det er geneisk betyr ay det ligger i alle genene?

Jeg forstår i grunnen ikke alt dette. Vi har ikke noen tester å ta, da de ikke vet hva de skal lete etter. Så det blir å se på ultralyd etter de samme symptomene. Eller? Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

jeg har ikke opplevd akkurat det samme som deg, men mistet først i 9. uke i fjor høst i MA og i mars valgte jeg å avbryte svangerskapet i 13.uke pga det legene mente var kromosomavvik hos fosteret som gjorde at det ikke var levedyktig og mest sannsynligvis ville dø i løpet av svangerskapet. Dette så de på ultralyd i 12. uke og de kan heller ikke se slike avvik tidligere enn det, selv om 12 uker er på grensen til utskraping. Over det må man som regel føde det døde barnet / avbryte med legemidler og så føde etterpå pga størrelsen på fosteret og for ikke å ødelegge livmoren / livmorhalsen. På UL så legen at fosteret hadde væske i hele overkroppen samt hodet, noe de sier mest sannsynlig stammer fra kromosomavvik. Samme uke som jeg var til UL og ble anbefalt av legen å avbryte svangerskapet, skaffet han meg time til morkakeprøve på Rikshospitalet. Dette fordi dersom de mistenker kromosomavvik må begge foreldrene utredes med prøver etc før neste svangerskap. I vårt tilfelle viste det seg å være et kromosomfriskt barn; en jente, og de vet ikke helt sikkert hva "feilen" skyldes; kan være virus eller en feil i utviklingen som gjorde at fosteret egentlig skulle ha blitt spontanabortert på et tidligere stadium. Jeg har gått mange runder med meg selv i etterkant, men legene på begge sykehus understreket at de stod fast ved sin diagnose om at fosteret uansett hadde dødd, i siste fall ved fødsel. I og med at jeg fikk utskraping godkjent av abortnemda i 13 uke, var det jo ikke noe å obdusere..Jeg regner med at de har obdusert ditt lille barn i og med at de sier at det ikke var kromosomavvik? Dersom det ikke er det, har du ikke noen større risiko enn noen andre til at dette skal skje deg igjen. Det de nok vil gjøre ved et neste svangerskap, eventuelt som du burde kreve (jeg er ikke videre imponert over leger i Norge generelt, man må følge med og kreve selv det de burde foreslå og passe på) er jevnlige kontroller av blodgjennomstrømningen i morkaken i tillegg til at de kanskje setter deg igang på et tidligere tidspunkt / keisersnitt. Jeg vil anbefale deg å insistere på visse tester som alle kan be om, jeg er nå gravid igjen i 8uke og har allerede ringt Rikshospitalet og bedt om ekstra oppfølging fra de. Jeg fikk dermed brev om at de gir meg tidlig UL i uke 12 og da vil jeg også kreve at de tar en blodprøve som heter duo test. Ut i fra denne som må tas i 11-13 uke (etter på er det for sent!) kan de sjekke om verdiene i blodet tilsier at du har risiko for at du bærer et barn med kromosomfeil som downs etc) I tillegg ville jeg bedt om en UL i uke 12 der de også kan se andre syndromer da alle organer etc er ferdig utviklede på dette stadiet. I tillegg kommer selvfølgelig den vanlige UL i uke 17-18. Jeg ville ringt Rikshospitalet og bedt om time for genetisk veiledning og forklare hva som har skjedd deg tidligere.Jeg kan ikke få understreket nok at det er viktig at du står på selv, uheldigvis har jeg opplevd nok ganger at legen ikke engang har lest journalen min når jeg kommer til planlagt time. Dersom du er veldig tidlig på vei, kan du også be om en tidlig UL i uke 7 (som jeg har hatt denne uken) for å sjekke at det er hjerteaktivitet hos fosteret). Til sist vil jeg bare si hvor trist jeg er på dine vegne at du mistet ved fullgått svangerskap, det er mye verre enn det jeg har opplevd og jeg synes du er modig som setter igang igjen. Prøv å tenke positivt, men ta vare på deg selv og vit at det er mye godt og informativt lesestoff både her på BIM samt på internett ellers. Stor klem til deg og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...