Gå til innhold

hvilken farge på øyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i 7 uke, har begynt å tenke litt på det med hvilken øyefarge babyen min vil få? Er visst noen regler for dette med gener og arv, altså jeg har blå øyne, alle i min familie har blå, samboeren min har brune,hans mors familie har brune, mens han fars familie har blå, jeg har hørt at det brune er dominant, men er det noen som vil gjette eller har peil på hvilken farge det er mest sannsynlig at vårt barn vil få?

Jeg syns det er litt stas med brune altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe... Dette har jeg stor interesse av og lært litt mer på skolen av dette.

Jeg har brune, sambo har blå, gutten vår fikk blå...

Så du har da to muligheter for at babyen din får enten blå eller brune.

Vi kan si det slik. Brune øyne har stor bokstav: B.

Blå øyne har liten bokstav: b

Så da muligheten er at det 50-50% for at baby kan få enten eller. Da må du ha bb. og sambo din Bb...Da kan baby få enten blå eller brune.

For at det baby skal få brune så kan det være at du har bb og sambo din enten Bb eller BB. Da er det ca 25 % sjangse for at babyen får blå og 75% sjangse for brune.

For stor B (brun) er dominerende. Så BB og Bb blir brune og bb blir blå...

Skjønte du noe?? Dette er jo mest sannsynnlighetsregning da...=o)

hehe..Veldig innviklet...

Skrevet

Du har rett i at brun er dominant, men hvorvidt deres barn vil få bruke øyne kommer faktisk an på hvordan mannen din er "satt sammen" genetisk. Tror ikke helt jeg kalrer å forklare dette uten å tegne, men deres barn kan nok få både blå og brune øyne. Dersom din man har like mange "brune og blå gener", vil deres barn sannsynligvis få blå øyne, men hvis mannen din har flere brune enn blå gener vil barnets øyne bli brune - der det er like mange av hver "vinner" de brune, og da får barnet brune gener fra ham og blå fra deg.....dette er litt vanskelig å forklare, men det er i grunnen bare å vente og se :)

Skrevet

Anonym...

Du forklarte det bedre ja...hehe...

Skrevet

Ble nyskjerrig.

Når mannen min da har brune øyne, og jeg har grønne.

Hva blir det da?

Tulla vi har har brune øyne. (de er helt mørke)

Skrevet

Så morsomt med dette.

Det er så vanskelig å forutsi, selv når du tror du får rett kan det være feil.

Selv har jeg brun/grønne, min mor har grønne og min far har blå.Min fars familie har alle blå, min mors familie har momor grønn og farfar blå. Alle forventet at jeg fikk grønn eller blå, men ett eller annet sted lengre bak ligger et gen fra en oldemor eller oldefar med brune øyne og dette genet har altså jeg fått- derfor brungrønn og ikke grønn som min mor. Min bror har blå...

Sånn kan det gå, øyne er et mysterium!

Skrevet

Det blir veldig gøy å se på fargen til babyen min. Min mann har grå-blå og jeg da brun-grønn, tror det blir grønn men kanskje det blir brun dersom noen i hans familie også har brune gener..:) Svaret kommer etter 6 mnd gravididtet og baby er rundt 1 år..

Skrevet

Grønne øyne er å anse som brune rent genetisk, så vidt jeg husker fra biologien.

Skrevet

Eller enda enklere forklart:

Du har to gener for blå øyne og din samboer et gen for blått (fra far) og ett for brunt (fra mor), da er det 25% sjanse for at babyen vil ha brune øyne.

Skrevet

Jeg husker at jeg lærte på skolen at grønne øyne regnes som brune.

Så hvis mannen din har brune øyne og du grønne er vel sjanesen for at barnet får brune øyne ganske stor.

Skrevet

Brun er dominant. Men jeg vet om flere foreldre som begge har brune øyne som her fått barn med blå eller grønne øyne, siden foreldrene deres igjen har blå eller grønne øyne.

Skrevet

det er riktig at er dominant.... men jeg har brune, men har blå i min familie. samboer har blå... min datter har blå..... trodde de skulle brune da jeg har nesten "svarte" selv..... merkelige greier....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...