Gå til innhold

Folat eller ikke folat?


semma

Anbefalte innlegg

Har hørt nå at man ikke skal ta Folat-tilskudd før og under 1. trimester, jeg har tatt dette tilskuddet siden desember og er nå i 10. uke i mitt andre svangerskap siden oppstart av folat i desember. Bør jeg kutte det ut? Noen kloke av dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var noen venner av oss som hadde lest det et sted nå nylig- en slags forskningsrapport. Jeg maste fælt på hva som var farlig/ dvs "bivirkningene"; men det kunne de ikke huske. Tror du jeg er forvirra eller? Legen min anbefalte meg det....selv om jeg ikke alltid stoler på de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har òg hørt at vi skal ta det. Heller slutte med det etter at vi er over 3 mnd på veg. Det eg har hørt er at det er viktig å ta det så fort ein planlegg å bli gravid og fortsette ei stund etter ein er gravid. Og har ein ikkje tatt det før ein blei gravid, må ein "jammen" sjå å komme i gang så fort som råd!

 

Men det er "lenge" sidan eg var gravid sist. Minstejenta (så langt) var 6 år i mars. Kan hende er det annleis no? Eg har ialle fall tatt ein tablett kvar kveld... Og eg er nesten akkurat blitt gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg huska at eg las noko no om at det var kreftframkallande (!) - men meiner det var viss ein tok det utan å ha behov for det - altså at kroppen ikkje mangla folat eller at du ikkje er gravid/ skal bli. Så for oss skulle det vere behov og greitt å ta det, slik eg hugsar det eg las.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har til og med hørt leger som har sagt man kan ta det hele svangerskapet jeg ....

Selv tok jeg det til uke 15 tror jeg det var + mens jeg var/er prøver ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er en forskningsrapport som vel sa noe om at folattilskudd kunne være kreftfremkallende. En skal ikke ta folat hvis en ikke trenger det, men den som mangler det og gravide skal ta det. Finner ikke igjen artikkelen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg var på UL i forbindelese med en SA forrige fredag og legen som tok UL er egentlig forsker, og en svært ledende gynekolog på Lillehammer!

 

Jeg spurte han ang. folat og sa jeg hadde hørt at det hadde stått i VG at det var kreftfremkallende!

 

Dette sa han var bare tull, og han hevdet at folat IKKE var farlig å bruke hverken under svangerskap eller over flere år senere!

 

Da jeg ble gravid med nest yngste sto det i en artikkel på en Norsk side fra et engelsk tidsskrift at folat det var brystkreftfremkallende!

 

Dette ble jeg da bekymret over og ringte til en mammografilege på Lillehammer!

Han leste gjennom rapporten på den Engelske siden og sa at det ikke var sant!

At det sto til og med i den engelske rapporten at det ikke var noen sammenheng ang. brystkreft!

 

Det er svært leit at slike teorier skal dukke opp fordi det blir feil oppfattet og oversatt!

Og det blir som en skremselspropaganda for oss kvinner!

 

Legen jeg var hos på fredag sa at han senest den dagen hadde lest en ny forskningsrapport om folat, og at det IKKE var hverken kreftfremkallende eller farlig å bruke før/under eller etter svangerskap!

Hverken i bryst eller andre steder!

 

Har selv brukt folat under 4 svangerskap og iblandt også under amming!

 

Det sa han var bare bra at vi kvinner brukte både før/under svangerskap og når vi ammet!

 

Da jeg for 4 - 5 år siden skulle vaksinere et av barna mine var det den skremselspropaganda ang. MMR vaksinen!

Den kom det til slutt fram at hele greia var kjøpt og betlt av et Engelsk legemiddelfirma, og at det hele var bare oppspinn!

 

Det er mye rart som florerer!

 

Og ang. folat så er jo det et B - vitamin og da bli overskuddet skilt ut av kroppen gjennom urinen ,det er derfor det bli anbefalt av legene til alle kvinner som kan bli gravide, at det er vanskelig å få nok gjennom kosten!

 

Men selvfølgelig er det opp til hver enkelt av oss om vi velger å ta folat eller ikke, dt er det bare hver og en som kan velge selv!

 

Men legen på Lillehammer er en svært fremstående lege/gynekolog og er oppdatert til enhver tid på all type forskning som gjelder gravide/svangerskap og fødsel!

 

Lykke til alle dere heldige gravide!

 

Selv mistet jeg desverre denne uken, 9+4 !

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tar folat og har tatt det sammenhengende i 4 år fordi jeg mangler det. Og jeg kommer til å ta det med god samvittighet iallefall. Men hver enkelt får jo velge.....kan jo få sine konsekvenser for barnet om en ikke tar det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange land tilsetter Folat i flere matvarer, f.eks. pasta.. Dette blir ikke gjort i Norge. Siden mange mennesker verden over får dette gjennom kosten sin hele livet kan jeg ikke helt skjønne at det er farlig for kvinner å ta folat tilskudd gjennom hele svangerskapet. Men hvor stort poeng det er kan man jo spørre seg om. Det er også viktig å få tak i hvor store doser undersøkelsene har brukt. F. eks B6 som man tar for å forlenge lutealfaser har noen kinkige bivirkninger når man kommer opp i en 40 ganger så stor dose som anbefallt over lengere tid, dette til tross for at B6 er vannløselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i går at det i løpet av et år ble født 60 barne med ryggmargsbrokk i Norge, men at bare 1 av 6 norske kvinner tar folat. I Canada har de etter en kampanje fått kvinner til å ta folat (tror kanskje det var en studie) og etter innføring av folat sank forekomsten med 46%. At folk tør å la være å ta folat skjønner jeg ikke. Det er selvfølgelig ikke noen garanti for at barnet ikke får det, men da har man i alle fall gjort det helesemyndighetene råder folk til. Så jeg tar mine 400 mg folat de første 12 ukene og fortsetter men en pille ca annen hver dag en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat er et must i fht å forebygge ryggmarksbrokk - samtidig er det bra for å kunne ta opp andre vitaminer - jeg tar det sammen med B12. Tror ikke jeg ville ha sluttet med folat pga disse artiklene, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som ikke gidder bruke folat må gjerne få hilse på min venninne født med ryggmargsbrokk, og som til evig tid er lenket til rullestolen sin. Det er mye større fare for å få kreft av mye av det andre vi putter i oss daglig uten å tenke over det. Folat er anbefalt til uke 12 av svangerskapet siden organene som krevet folat, er ferdig utviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overalt hvor jeg leser om graviditet så står det at man bør ta folat....Kjøpte det i dag, og på tab.glasset så står det at det er bra for gravide og de som prøver å bli gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh... Jeg hørte nettop at det var svært viktig, at jenter som prøvde å bli gravide, skulle starte med folat før de ble gravide. Dette pga at ryggmargsbrokk kunne hindres hos barnet dersom mor tok dette....

 

Æsj - det er så mye fram,og tilbake i forskningsverdenen, at en kan bli helt forvirret......

 

Jeg tar iallefall, så håper jeg at det er det riktige da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...