Gjest Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Kjøpte meg Holle speltgrøt idag. Står på pakka at man skal bruke 100 ml melk og 100 ml vann og koke det. Skal man altså blande mm og vann og koke dette? Hehe, det er jo det pakka sier, men jeg synes det virket så rart å blande mm og vann og koke det. Men man skal vel helst følge veiledningen for at kvaliteten på grøten skal bli optimal..? Hva gjør dere?
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 Tenkte på en annen ting også. Spelt inneholder gluten, bør jeg vente med det? lillemann er 6 mnd og skal begynne å spise fast føde
Annie:)) Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 Jeg har brukt Holle hirsegrøt og risgrøt til veslejenta og det er samme instruks på disse. Jeg syns også det hørtes litt rart ut å koke mm. Mener å huske å ha lest at den ikke skal kokes da næringsstoffer ødelegges. Jeg blander den (mm/mme) derfor bare ut med vannet som jeg har kokt. Forresten, etter 6 mnd så skal i alle fall hirse og risgrøten tilbredes med bare melk (det står litt lenger nede på pakka). Nå varmer jeg bare melken i vannbad. Tror det er litt gluten i speltgrøten men mindre enn i feks havregrøt (?). Hirse og risgrøten har i alle fall vært populær og jeg syns den er fin for magen også.
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #4 Skrevet 26. juli 2007 Hei Annie:)) Takk for svar! Men må fersk mm varmes før den blandes i grøten??
Taram har gutt&jente Skrevet 26. juli 2007 #5 Skrevet 26. juli 2007 Jeg blander også morsmelkerstatning først og har deretter i grøtpulveret. Jeg bruker fullkornsgrøt, og gluten skal være greit fra 6 mnd. Men det ser ikke ut til at disse Holle-grøtene er tilsatt jern? Og det er jo noe halvtåringer jo skal ha tilskudd av.
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #6 Skrevet 26. juli 2007 Åh?? Jeg trodde all grøt inneholdt jern, jeg. Søren. Jeg vil bruke Holle grøten fordi lillemann ikke skal utsettes for melk pga muligheter for allergi...
Taram har gutt&jente Skrevet 26. juli 2007 #7 Skrevet 26. juli 2007 Synes jo det er litt rart, men ser ikke at jern står på innholdslista i det hele tatt. Jeg kan ha misforstått, men det er kanskje best å spørre der der kjøpes.
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #8 Skrevet 26. juli 2007 Vi brukte Holle hirsegrøt til vår førstefødte, den er naturlig rik på jern og derfor ikke tilsatt noe. Jeg ville hørt ang de andre grøtene også...tror ikke det gjelder alle, men mener at Hirse skal ha all jernet som babyen din trenger.
Annie:)) Skrevet 27. juli 2007 #9 Skrevet 27. juli 2007 Næringsinnholdet til grøtene finnes på Holle sine nettsider, se link for hirsegrøt : http://www.holle.com.au/products/millet.html Se også link om jern og jernbehov; http://ods.od.nih.gov/factsheets/iron.asp#h4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå