Gå til innhold

DNA test før Fødsel

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei. Ja, testene eksisterer, men det er også en risiko for barnet med å ta testene under svangerskapet. (vet dessverre ikke hvor stor eller liten risikoen er). Norsk lov tilatter ikke DNA testing undersvangerskapet, men tror Sverige gjør det.

Forstår at det ikke er lett å gå gjennom svangerskapet uten å vite 100% hvem faren er, men er ikke det viktigste å tenke på at barnet i magen din har det bra? Det blir jo DITT barn uansett ;)

Helt enig i at barnets sikkerhet må gå først. Før foreldrenes trang til å vite. Tenker derfor at det må en god grunn til for å ta fostervannsdiagnostikk også. 1 av 100 mister jo som følge av dette. Da vil jeg gjerne gjøre dette, ikke fordi jeg er nygjerrig, men fordi jeg kan gjøre noe med det, f. eks ta abort.

Jeg er enig med staten, derfor vi har loven om at det ikke er lov å teste DNA på fosteret, for at vi ikke skal kunne ta abort om vi ikke er "fornøyd" med resultatet om hvem faren er. Å ta abort fordi kvinnen ikke liker den ene faren over den andre er ikke god nok grunn. Tenk på alle de kvinnene som klarer det fint alene å oppdra barnet sitt. Barnet kan jo ikke noe for at moren hadde sex med en far hun ikke vil ha som far.

Eneste grunnen jeg forstår at kvinner ønsker DNA test av fosteret sitt er evnt. at testen skulle vært lov etter uke 12. Så abort ikke er et anternaltiv etter å vite resultatet. Grunnen må være for å få bekreftet faren og kansje få støtte og omsorg av han under svangerskapet (om kvinnen skulle være så heldig å få det).

Nå har vi mulighetene til å teste, men det børr ikke brukes med feil hensikter, de fleste klarer vel å vente...

Så lenge noen kan betale seg til dyre undersøkelser i andre land for å sjekke dna og andre ikke kan syntes jeg det er noe feil med samfunnet. Hvis man bare syntes at et barn til ikke passer inn akkurat nå kan man jo ta abort. Det er liksom god nok grunn. Men at det er feil far og at det kommer til å ødlegge alt det livet ditt består av akkurat nå, er altså ikke grunn god nok, i følge deg, til å ta abort. JA til selvbestemmt abort, ja til et helsevesen som tilbyr de tester som finnes. Kvinner må selv få avgjøre om hun vil ha en abort uten å gi noen som helst grunn for dette. Noen kunne ikke tenke seg å fjerne et barn med downs, i flere land tar man bort barn av kjønn man ikke vil ha.

Et barn kan aldri ødelegge live ditt. Har aldri hørt om noen som har sakt at et barn har ødelagt livet til moren. Har du sex må du ta konsekvensen av at du kan få et barn. Har du sex med flere ulike menn må du også ta konsekvensen av at du ikke vet helt sikkert hvem faren til barnet er. Å takke nei til sitt eget barn med begrunnelsen "det passer ikke akkurat nå" er super EGOISTISK. Stå til ansvar for egene handlinger med rak rygg!

Bare fordi de har mange spesielle lover, regler og normer i andre land, betyr vel ikke at vi også trenger å ha det...

DNA test av fosteret synes jeg bare skal utføres om det har en possitiv hensikt for barnet, nemelig at mor kan få økt støtte undersvangerskapet av barnefar under svangerskapet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...