Hartosønner Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Jeg har to sønner med ADHD elste er 13 år og går på Strattera. Yngste er 9 År og går på Concerta. Han får 72mg om morgenen og 15mg ritalin som påfyll om kvelden. Hvilken dose får deres barn.
Gjest Skrevet 27. juli 2007 #2 Skrevet 27. juli 2007 Min sønn på 13 år får 54 mg Conserta i døgnet + 10 mg Ritalin ved behov. Jeg syns du hadde en høy dose på Conserta for din sønn... Jeg har spurt to av psykiaterne min sønn har vært hos ang dose og begge to har sagt at min sønn ikke kan få over 54 mg i døgnet da det allerede er en stor dose for hans kropp. Men mulig andre psykiatere/leger mener noe annet..
Monika m/1 stor gutt og 1 baby Skrevet 29. juli 2007 #3 Skrevet 29. juli 2007 Gutten min på 12 har 54 mg.
Vibeke&gullguttene:) Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 hei! jeg har ADHD, men ikke vær redd for at sønnen din får for stor dose! hvis dere har fått hjelp av PPT og follo klinikken,eller en lege! så stemmer nok dosen han får!Jeg er 20 år og tar 2x36 concerta når jeg står opp. jeg har tatt det siden jeg gikk i 10 klasse, og er kjempe glad for at concerta kom! Før tok jeg ritalin 4 ganger om dagen! det var rett og slett et helvete og huske å ta di pillene hele tiden! men et råd til dere som foreldre: Bare husk å si til deres barn at: dem kan bli hva de vil og ikke la dem tro noe annt! støtt dem! jeg er ferdig utdannet og fikk en herlig sønn og en fantastisk samboer i en alder av 20:) hilsen mannen til
Hartosønner Skrevet 6. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2007 Han har behov for den dosen. For ritalin er maks anbefalt døgndose 60mg når concerta kom ble maks dose satt til 54mg hadde concerta eksistert i 60mg hadde den fått godkjenning for den styrken. Når et preparat skal godkejennes over allerede fastsatte doseringsgrenser må den testes ut av legemiddelverket for europa hos mange individer dette er en nøysom prosses men det arbeids nå på å få concerta godkjent til 72mg hos barn og unge. Man kan gjærne gå utover de anbefaltedoseringsregimene dersom det føres i journalen at det ikke påvirker blodtrykket i nevneverdig grad og ay effekten under anbefalt dose ikke gir god nok effekt så ser ikke problemet med at sønnen din skulle få 72mg, Desuten 60mg ritalin tilsvarer 72mg concerta.
nick_343393 Skrevet 14. september 2007 #6 Skrevet 14. september 2007 Du skriver at han får Ritalin som påfyll om kvelden. Er det fordi Concertaen ikke virker hele dagen? Er det korttidsvirkende Ritalin? Hvor mange timer? Hvordan blir han uten Ritalin? Jeg spør fordi jeg lurer. Vi driver nå og prøver ut medisin på jenta vår. Hun er 7 år og vi har stoppet på 54 mg Concerta. Det har effekt til en viss grad. Da har vi levelige morgener. Men ettermiddagene er fremdeles masete og hun er til dels hyper og veldig konfliktsøkende. Jeg lurer på om vi ikke skal slå oss til ro med at vi har funnet passende dose til henne fordi hun fremdeles er en tydelig adhd-er på den tida av dagen. Noen synspunkt eller tips?
Gjest Skrevet 16. september 2007 #7 Skrevet 16. september 2007 Jeg svarer for meg da vi bruker det samme som Hi. Sønnen min tar Conserta ca kl 07.30 om morgenen. Den har en virkningstid på ca 12 timer, men jeg ser forandringer etter 10 timer hos min sønn, uroen kommer tilbake ved 18- tiden. Han får da Ritalin etter kl 18 dersom uroen blir for stor og dersom han ønsker dette selv. Ritalin varer vel en 2-3 timer hos han.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #8 Skrevet 7. oktober 2007 Min sønn på 14 får 36 mg. Conserta. Lurer på å bytte til Straterra. Noen erfaringer med det?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 jeg kan bare si at ritalin kappsel virket bare 6 timer på min sønn.ca 10 timer med concertaen.Er forskjellig fra personer forbrenner.Derfor for noen på -fyll sånn at di ikke blir hyper før leggetid.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Vet maks dosen er på 60,men det er aldersgrense for barn opp til 18 ca.En tynn liten kropp som min sønn på 7år,ville di ikke gi mer en 30-40 max.Må bruke hodet selv.Kan ikke stole blindt på det som blir sakt.Mange leger sier forskjellig..Jeg får hjertebank-høy puls vis jeg får for høy dose.Er pga kroppen,hjerte man skal være litt forsiktig..
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #11 Skrevet 14. mars 2008 Himmel.skal si enorm forskjell????min på 8 år fikk kunn 30 og noe concerta,husker ikke.ritalinkappsel ca30,med en 10 tablett på kvelden.Har nå ritalintabletter 40 til dagen.di vil ikke gi mere.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #12 Skrevet 18. mars 2008 Min får 36 mg concerta og er 10 år. Ganske tynn gutt da. Har lurt på om han trenger større dose, for er ikke like god effekt hver dag. Ser det er flere som får større dose enn han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå