Gå til innhold

Fikk innvilget KS i dag...+spørsmål ang sterilisering

Anbefalte innlegg

Var på samtale på sykehuset i dag, og KS ble innvilget uten særlig med spørsmål, datoen blir antagelig 16.08.07!

Jeg hadde KS med forrige mann også, fikk innvilget dette pga komplikasjoner og store blødninger da jeg fødte mitt første barn.

Jeg har vært til en samtale med jordmor for 6 uker siden, men har vært, og er fremdeles, litt usikker på om jeg vil gå for KS eller om jeg skal prøve meg på en vaginal fødsel. En vaginal fødsel vil bli ekstra overvåket, og jeg kan velge å avbryte for å ta KS i steden når jeg vil det... dette har jeg blitt lovet, men er så sikker på at de da kommer til å overtale meg til å fortsette litt til og litt til.. På sykehuset mener de at det er liten sjanse for at denne fødselen blir en reprise av min første, men vet ikke om jeg tør..Blir vel egentlig mer og mer sikker på at jeg går for KS, og da vet jeg at babyen min kommer ut om 3 uker i morgen!

Legen sa til meg at 2 ks er greit, men de ville unngå 3 ks, og han lurte derfor på om jeg ville ha flere barn. Vi er ganske sikkre på at 3 barn er nok, og har vurdert om sambo skal sterilisere seg, men vil vente til etter at barnet har kommet til verden. Da sa legen at sterilisering for meg er veldig enkelt å gjøre samtidig som KSet, og det er jo gratis. Han sendte med meg et skjema som jeg kunne fylle i og ha med til fødselen dersom vi bestemte oss for at jeg skulle kutte strengene.. (haha, sambo min ble i alle fall lettet- for å kanskje slippe, vanskelig for menn det der..). Når jeg leste på skjemaet etterpå stod det hva legen skulle ha informert meg om, men det gjorde han ikke... underlig fyr i grunn.. Jeg har lest en del om sterilisering da, men mest om sterilisering av menn. Noen med erfaringer, eller som skal sterilisere seg når de skal føde? All info mottas med takk:)

Fortsetter under...

Heisann...

Jeg leste nettopp innlegget ditt, og må si jeg ble overasket over at legen ikke informerte deg mere enn som så... Selv er jeg 25 år og venter vårt 3.barn som kommer med ks den 13.august. Da skal jeg samtidig sterilisere meg for å slippe å kunne bli gravid på nytt igjen, 3 barn er nok for meg... Jeg er selv veldig spent på hvordan ting blir i etterkant av steriliseringen, med tanke på menstrausjon og miljøet generellt i vagina...men har fått forståelse av at d ikke nødveningvisk skal bli særlig forandret, men en kan komme i en tidlig overgangsalder...ikke vet jeg...

Det er jo en genial situasjon for oss som skal ha ks da, slipper å betale egenandelen som er på 7000,- også slipper mannen å miste en del av manndigheten sin...vet d er mange som sliter akkurat med den delen der...

Vet ikke helt hva du vil vite å osv, men er d noe mere så er d bare til å spørre, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan...

Klem og lykke til :o)

hei.

legen fortalte meg kort om prosessen, men sa det var noen som bare svidde av egglederne, mens noen tok bort en bit, men han sa ikke hva de kom til å gjøre med meg. På den lappen jeg fikk med (Begjæring om sterilisering??) stod det en del punkter om hva legen skulle informert om, men det gjorde han ikke, har jo lest det som står på den lappen nå, men vil jo tro at han skulle informert meg litt mer utfyllende enn det som var ramset opp der. Kunne jo selvfølgelig spurt mer selv, men var litt uforberedt på at sterilisering skulle komme opp på denne samtalen.. Jeg tåler svært dårlig prevansjon med hormoner, i tillegg har jeg kraftig menstrasjon, så det er vanskelig for oss med prevansjon. Vi venter også tredjemann nå, og for oss er det nok. Hadde jo tenkt at sambo skulle sterilisere seg så vi har jo tenkt nøye gjennom den parten. Jeg lurer særlig på om det vil skje hormonforandringer med meg som jeg ikke kommer til å tåle, for da er jeg jo ille ute!! Og så lurer jeg på hvor sikkert dette er, kan jeg virkelg slappe av og stole på at jeg ikke blir gravid igjen? Hvor mye ekstra tid tar det under operasjonen, og kommer jeg til å merke noe?? He, lurer egentlig på det meste da:) Håper jeg rekker en time hos fastlegen før jeg skal ha keisersnitt så jeg kan snakke med henne om det (feriestengt der nå). Har en time til vanlig jordmorkontroll, kan jo kanskje snakke med henne om det også?

Har nettopp teste positivt :)

Skal da til mitt 3. KS - det første ble hastesnitt.

Har også tenkt å be om sterilisering, men legen min sa at det gjorde de ikke pga at livmora var jo litt forstrekt og sånt i slutten av et svangerskap....?????? hørt noe så dumt ? Leser jo flere her inne som får ?

Hva heter skjemaet ? Så kan jeg evt veilede min lege :)

Håper det er noe kyndige her som kan svare :)

Heia.

Om du er 25 eller mer så kan de ikke nekte deg sterilisering, det du kan gjøre er å dra til klinikken der du skal føde å spør om å få ett skjema som heter: Begjæring om sterilisering.

så tar du med deg det til klilnikken da du skal jopurnalskrives eller legges inn, også gir du det til jordmor...

Om du er sikker på at det er d rete for deg så kan ingen nekte deg dette, du kan til å med søke om du er under 25 år...

Håper du finner ut av dette...

Lykke til....

Klem

Hei anonym.

Det er helt og hpldent sikkert til oss da de svir igjen nederste del av egglederne og egget som kunne blitt befruktet havner i buken og løser seg opp... om det skjer noen hormonelle forandringer med oss, det vet jeg ikke sikkert.... men noen sier at en kan komme i en tidlig overgangsalder men en menstruerer som vanlig... steriliseringen tar visstnok ikke spesielt lang tid i henhold til keisersnittet så det tror jeg ikke du trenger på tenke på..jeg har også hørt at vi kvinner kommer ikke til å føle noen forskjell i det hele tatt....

For å si d sånn, jeg ville satset mer på at jeg skulle sterilisert meg enn om mannen min skulle ha gjort det, for til de tar hele prosessen 3 månder eller 20 stk utløsninger før det er sikkert... Men dette må jo dere bli enige om... Lykke til uansett...

Klem

Annonse

jeg skal ha planlagt ks i nov og da skal jeg sterilisere meg det holder mere nok med 2 unger :)

fikk med meg skjema fra jm sist som jeg skal levere neste gang jeg skal til jm.....

skjema heter Begjæring om sterilisering, og hefte heter:

opplysning om sterilisering..i hefte står det at det koster 6000,- å sterilisere seg men for oss som skal ha planlagt ks er det heldigvis gratis for :))

man kommer ikke tidligere i overgangsalderen det står det i hefte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...