Gå til innhold

intimhygiene (litt flaut ja...)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

ehm....jah....

når dere dusjer...eller.....når jeg dusjer, å skal vaske nedi 'der', så åpner jeg leppene å skyller inni oppigjennom...skyller ut all urenheten om dere skjønner.....

dette har jeg gjort i alle år fordi jeg var plaget med utflod når jeg var 14is, å nå lurer jeg egentlig litt på om dette kanskje ikke er særlig bra? tanken har egentlig ikke slått meg før nå at dette kan være veldig ødeleggende for floraen nedi der? selv om jeg aldrig har hatt noe plager med betennelser eller sopp eller noe slikt.....

(mye prikking her)

Overdriver jeg vaskingen? bruker ikke såpe eller intimvask når jeg skyller da så det er sagt.

Her er det greit å være anonym når dere svarer å, ikke noe problem det bare jeg får noe svar.....

Fortsetter under...

jeg har kest et sted at man ikke burde bruke sterke såper ol.. men å skylle slik som du beskriver gjør jeg også, av samme grunner som deg faktisk. :)

vask i vei. kan ikke tenke meg at det er skadelig. jeg lurer mer på om det er skadelig å barbere bort alt håret under der... ?????

Annonse

Skylling er bra, men som nevnte her, altså ikke opp i skjeden.

Når det gjelder bruk av intimsåper: Dette er noe vi leger sterkt fraråder da disse er alt for sterke for de tynne slimhinnene og den naturlige bakteriefloraen i kvinnens underliv. Såpe er på ingen måte nødvendig, og gjør mer skade enn gavn!

Øhm, man må da bruke noen form for såpe når man vasker seg der nede. Alt går ikke bort med vann vettu. Jeg bruker såpe og spyler meg godt oppi jeg, noe jeg har gjort i alle år å ingen skade skjedd. Føler jeg med uren der nede, føler meg meg skitten.

• 2 uker senere...

Vel, problemet ditt høres ut som det er psykologisk, og ikke hygienisk, når du sier at du "føler deg skitten". Jeg bruker Lactacyd (flytende såpe uten parfyme, med melkesyrebakterier og tilpasset pH-verdi lik hudens). Dr. Greve får jeg kløe av.

Slutt å skylle inni vagina, det er bare tull! Slimhinnene sørger for det klimaet som er best og riktig. Skyller du ofte roter du bare med kroppens naturlige funksjoner.

Jeg tror ikke vann i seg selv skal klare å tulle med phverdien der nede. så lenge du ikke bruker såpe så er det nok greit... men skyller du liksom "inni" hullet??? om det går ann da.....? hehe... jeg skyller med vann i alle kriker og kroker innimellom kjønnsleppene og klitoris. bruker bare intimsåpe i håret og da står jeg med ganske samlede ben slik at det ikke kommer noe såpe inn i mellom...

• 3 uker senere...

Jeg skyller som regel oppi hvis vi har hatt sex. Da ligger det liksom så mye igjen etter at han har tømt seg, og da "suger" jeg liksom vann inn og blåser ut igjen... Har gjort dette i alle år, og har kun hatt sopp en gang da jeg var 16 år... Aldri noe mer. Vasker med Dr greve utvendig og det går helt fint... :)

folk er så forskjellige når det gjelder hva de tåler å ikke nedetil.

jeg selv tåler ikke asan eller dr.greve bare lactacyd, men bruker jeg den for ofte får jeg sopp/kløe..

jeg har vært plaget med både sopp og urinvegsinfeksjoner. så jeg må vær forsiktig med mye. mens andre tåler alt...

men for mye vasking nedentil er ikke bra uannsett!(mange ganger for dag)

1 gang om dagen max....

folk før i tiden klarte seg med vatn så får vi vel også gjør det :P

Annonse

heisann, jeg er HI.

jeg har alltid brukt å skylle oppi kjeden ja, for å føle meg ren og at jeg ikke skal lukte vondt.......ser jo at det er feil nå da, så har sluttet med det, er litt ekkelt å ikke skylle oppigjennom når jeg er så vant med det. men nå har jeg blitt gravid siden sist å, så jeg er mer forsiktig..

• 2 uker senere...

Noen ganger bruker jeg vaskeklut med vann på kvelden.. dusjer jo hver morgen. Vasker med intimsåpe et par ganger i uken ellers kun med vann. Får let sopp så må være forsiktig.

Men spør som en tidligere....hvordan er det å barbere bort håra under og ikke bare bikinilinja???

• 1 måned senere...

Men det er vel ikke mer skadelig å skylle opp i skjeden selv om man er gravid?? Jeg gjør dette hver gang vi har hatt sex og han har tømt seg inni meg.. Gjort det i alle år..

Har fått et ikke så altfor lite lukt problem etter at jeg ble gravid.. Jeg vasker meg med dr.greve hver dag, og det har da aldri vært noe problem med lukt.. Men etter at jeg ble gravid må jeg ibruke asan servietter og bytte truser to, tre ganger om dagen i tillegg til at jeg vasker meg når jeg dusjer.. Det lukter skikkelig ille, og så sterkt at lukta går igjennom og setter seg i buksene også.. Det verken klør eller er sårt på noen som helst slags måte..

Noen som vet hva dette kan være?? Skal ikke til legen før i desember...

Har fått samme problem som anonym som skrev: 09:04 12.11.2007

skal heller ikke til legen før lenge..

jeg har god hygiene, men det er det kvalme lukta.Jeg bruker truseinnlegg, men det har ikke blitt så ille at det setter seg lukt i buksa, men det er ekkelt, og ubehagelig. og tungvindt.

det kan være skjedebetennelse.. det lukter gjennom klær og hele pakka. tror ikke legene sjekker det av seg selv.. man må be om det. er ikke sånn betennelse, betennelse altså.. jeg var plaga med det, og leste om det på internett. var skikkelig fælt når det sto på. var ikke vondt eller noen ting. kun lukta

Høres ut som du kan ha Bateriell Vaginose, det er en bakteriell ubalanse for å si det slik, bakterier som fex Gardnerella kan ha overtatt plassen til de "snille" bakteriene som skal være der. Typiske tegn på det er som du nevner, vond lukt og rikelig utflod. Behandles med antibiotika vagitorier (stikkpiller til skjeden). Men usikker på om de kan brukes under graviditet. Spør legen når du skal dit :)

Man skal ikke vaske inne i skjeden uansett om man prøver å bli gravid eller ikke, det er ikke bra for floraen eller slimhinnene. Man får nok såpe nedentil når man vasker håret og resten av kroppen, såpen renner ned til underlivet. Logisk, derfor anbefaler ikke leger eller gynekologer intimsåpe.

Ja, høres veldig ut som bakteriell vaginose. Ihvertfall hvis utfloden lukter (unnskyld sammenligningen, men det er sant!) råtten fisk.

Det er en drøm når det forsvinner, det skal være sikkert! Plutselig har en aldri kjent en så deilig duft som sitt eget underliv! =)

Skylle med vann i vagina må gå fint, hva er det den fylles med når vi bader, f.eks.? Bare vær obs på å holde såpe unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...