Gå til innhold

Boka til Gro Nylander..

Anbefalte innlegg

først ti siders beskrivelse av vaginal fødsel: Hun trengte ikke å klippes, revnet ikke og ungen "skled ut av kroppen som en fisk".

Så en beskrivelse av planalgt keisersnitt som gitt til helvete på alle måter - det gjorde vondt da legene holdt på i magen, såret måtte åpnes pga infeksjoner og hun understreker at "det kunne jo gått enda verre enn dette også".

Latterlig dame. Hun bør pensjonere seg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9916896-boka-til-gro-nylander/
Del på andre sider

Fortsetter under...

har også lest den

hennes forherligelse av vaginal fødsel og voldsomme skremselspropagandae mot keisersnitt er så ekstrem at det blir latterlig

satt faktisk og lo for meg selv over hvor dårlig hun klarer å skjule at hennes "objektive historier" er ekstremt farget av hennes eget syn.

Nå tror jeg vel at vaginal fødsel i bunn og grunn er det beste i de fleste tilfeller, men det lille jeg har lest av henne gir meg ikke akkurat ro i sjela. For det første har jeg mange bekjente og venninner som har slitt med fødselen, det der med fisken er det ikke mange som har opplevd:) Og jeg kjenner ikke mange som har hatt ks med de store problemene... Så jeg gidder faktisk ikke å lese bøkene til Nylander. Mulig hun er flink, men hun er vel på mange måter like ekstrem som en viss forkjemper som har vært en del her inne den siste tiden.

God og saklig info er det beste, og jeg føler meg helt trygg på at ks skal gå helt fint, selv om jeg altså helst ville født vaginalt.

Å sammenligne en lett vaginal fødsel med et komplisert ks, det er uansett ganske latterlig... spesielt av en lege!

Ikke at det er noe galt med å være redd for underlivet sitt (skal jo tross alt leve med det resten av livet), men undersøkelser viser at de fleste av de som vil ha planlagt KS vil ha det pga tidligere traumatiske fødsler eller på grunn av angst som følge av tidligere overgrep som incest, voldtekt etc.

Annonse

jeg mistet totalt respekten for dama da jeg så henne i "først og sist". maken til bitch.

det mest problematiske med boken hennes er at hun gir inntrykk av å gi objektiv og saklig informasjon. hun fremstiller det som om hun alltid gir "to sider av samme sak".

men i bunn og grunn er boken stappfull av propaganda MOT planlagt keisersnitt, MOT epidural og FOR vanlig fødsel.

synes det er ganske drøyt at en lege fremstiler informasjon som om det er saklig legestoff, når mye av det er hennes egne oppfatninger og fordommer.

ting hun skriver om epidural, om at det forlenger fødselen, gir mer komplikasjone etc, er eksempelvis bare tull. disse fordommene ble avvist av tre LEGER på rikshospitalet da de skrev et leserinnlegg i aftenposten for en stund siden.

- Mari

Er så og si enig med dere over i myeav det dere skriver.Men jeg ser på disse bøkene (har to,PÅ VEI og MAMMA FOR FØRSTE GANG), og for meg virker det som om hun ØNSKER at de fleste skal gå for en normalfødsel i første om gang.Ja hun prøver nok å skremme forlk fra ks, men jeg er enig med henne at det er vakkert og det beste for barnet med en naturlig fødsel...Jeg har selv hatt ks og skulle ønske jeg kunne fått føde vanlig, men det var dessverre umulig.Etter at barnet var ute og jeg hadde fått summet meg litt, følte jeg meg veldig skuffet og trist over ikke å ha født mitt eget barn.Dette er ikke realitet for alle, men for meg var det slik. Har aldri fødet vaginalt, men jeg DRØMMER om å kunne få prøve meg iallefall..Selvfølgelig vil det gjøre vondt, men fader heller...Jeg er faktisk ikke den eneste som evt hadde hatt det vondt ved en fødsel...Vi mennesker har født barn bestandig;)

For min del synes jeg Nylande oppmuntrer til naturligfødsel, pga at det er slik det er ment fa naturensside...ser ikke noe galt i det, men ja skremmselspropogandaen om ks var kanskje ikke nødvendig...

En fødsel kan være vakker HVIS mor får en fin fødsel og fødselsopplevelse. Det vil si blir ivaretatt av jordmor, ikke har forferdleige smerter i flerfoldige timer, får totalruptur osv.

En fødsel kan være best for barnet HVIS barnet ikke får dårlig hjertelyd, brekker kragebeinet på vei ut eller får navlestrengen strammet rund halsen på vei ut slik at den får oksygenmangel.

Et KS kan være en fantastisk opplelvelse med lite plager etterpå, og det kan være en forferdleig opplelvelse.

Ja vi mennesker har født vaginalt i tusener av år, og millinoner av kvinner og barn har måttet bøte med livet pga fødselen. Så selv om det er naturlig er det ikke dermed saht at det er ufarlig.

Jeg hadde nok følt meg snytt for å føde vaginalt selv dersom jeg kun hadde erfart et KS. Dette fordi en har en tendens til å romatisere det en ikke har fått oppleve selv.

Jeg fødte vaginalt og jeg kan med hånden på hjertet si at JEG føler meg snytt for å føde. Dette fordi jeg hadde en helt forferdelig smertefull og veldig lang fødsel som jeg fremdeles ikke har kommet over (10 mnd sidne jeg fødte).

Du snakker om smerter, vel ingen fødsel er lik.

Noen har korte fødsler og noen har lange.

Noen har ikke sterke smerter før de siste 2-3 timene, andre har sterke smerter i 20 timer.

Det er dessuten andre faktorer i tillegg som er med å avgjøre om en får en fin fødsel eller ikke.

Gro Nylander glorifiserer vaginal fødsel uten å ta med eksempler på hvor alt går galt - kun de rosenrøde sidene ved en vaginal fødsel.

Dette er hverken realistisk eller faglig korrekt informajson til de som leser bøkene hennes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...