Gå til innhold

Hvorfor får nesten alle her inne tidlig ul?


Diamondgirl _ Eskil kom 1.3

Anbefalte innlegg

Jeg vil også se på baby'n min....

Forrige svangerskap gikk jeg til behandling hos spesialist, og da var det jo gratis. Syns liksom 900,- er litt mye å betale nå, men jeg vil jo bli ganske beroliget, da, når/hvis alt ser fint ut....

Har hatt kraftig bihulebetennelse og tatt en del medesiner, så jeg er jo litt bekymret for den lille....

Skal til første kontroll i morgen, 12+1, får høre hva legen sier.

Hva har dere sagt for å få ul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte er det en meget god grunn til at noen får tidlig ul, og jeg synes at det er utrolig dumt av noen å skal finne på noe å si til legen for å bli henvist til tidlig ul.. Det er derfor det finnes private gynekologer som gjør dette..

 

når det er sagt, så har jeg hatt ul hver uke i 1. Tri pga habituell abort. Jeg har mistet 4 ganger tidligere og får derfor tett oppfølgning denne gangen.. Jeg er 11+4 idag..

 

hadde jeg vært deg, ville jeg bestilt en time privat om du vil bli beroliget. Ikke finn opp grunner for å få en gratis ul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tidlig UL pga usikker termin. Legen min tror jeg er lengre på vei eller at det kanskje er mer en en der inne. Har fått veldig stor mage allerede, er 10+6 i dag. Er en slank jente fra før og derfor ser du magen utrolig godt på meg :-D Skal på UL neste torsdag. 2 august. Gleder meg kjempe masse til å se den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på tidlig ultralyd pga MA i uke 11 sist jeg var gravid. Men pga ferieavvikling har jeg ikke kommet meg til lege ennå. Så jeg vet ikke hva det blir til, mulig jeg tar en ultralyd privat om jeg blir for engstelig etterhvert. Forrige gang var jeg aldri inne på tanken om å ta en tidlig ultralyd, men det ble jo det pga små blødninger....men da var spiren død. Er veldig redd for en ny MA og derfor har jeg lyst å ta en tidlig ultralyd denne gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å be om grunner til å "lyve" for å få ul, jeg formulerte meg vel litt dårlig. Det jeg mente var at det virket så vanlig at alle gledet seg sånn til ul i uke 12.....

 

Jeg gikk til behandling forrige svangerskap, også pga habituell abort- hatt 4 SA, ble så det de kaller spontan gravid, etter et år med hormonbehandling.

Så hvis dere forstår er jeg jo litt bekymret for en ev. MA.

Skal til legen nå, kanskje han kan høre hjertelyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått tidlig ul, og reagerer litt på at noen andre her virker "misunnelige". Mitt liv vedr. svangerskap ol. er virkelig ingenting å være misunnelig i forhold til.

Hadde to spontanaborter før jeg fikk barnet mitt. Hadde da prøvd i to år, vært gjennom alt av utredning, lap, og fått konstrantert så lav sædkvalitet at ICSI (mikroinjeksjon) var eneste tenkelige alternativ. Allikevel ble jeg altså gravid - uten hjelp tre ganger før jeg lyktes å å få et vellykket svangerskap.

Så prøvde vi på nr. 2. Etter ett år ble jeg gravid. I uke 5/6 fikk jeg blødninger og sterke smerter. Jeg fikk IKKE legetime eller ul, tross at jeg tidvis knapt kunne gå. Jeg følte at kroppen min gjorte alt for å støte ut fosteret - uten å lykkes. Jeg var redd jeg var gravid utenfor livmoren siden jeg blødde litt hele tiden og hadde smerter som ikke gav seg.

I uke 7 dro jeg på legevakten. Der ble jeg heldigvis tatt på alvor. Fikk ul som viste foster i livmoren (og heldigvis ikke utenfor), livmormunnen var lukket, men de så at jeg blødde og kunne ikke si hvorfor. Fosteret var dessuten mindre enn det trolig burde vært, og jeg fikk ingen forsikringer om at dette gikk bra. Jeg tror de mente det kunne bikke begge veier. hver dag var en evighet. Jeg jobbet hele tiden, måtte holde masken, ble ikke tilbudt sykemelding.

Uke 9 + 2 mistet jeg, blødde masse, fostersekken kom ut og vi kunne faktisk se et bittelite foster. Det var ikke ekkelt.

En uke etter var jeg på kontroll. Livmoren hadde ikke tømt seg godt nok, så jeg fikk piller for å ordne det, men blødde likevel 2 uker til.

Så etter 8 uker med blødninger og sterke smerter var jeg ganske utslitt. Jeg fikk tatt blodprøver for å finne ut av om jeg får lett blodpropper i morkaken, men de var ok. Jeg ble også lovet oppfølging neste gang jeg ble gravid. Kroppen min brukte noen måneder på å komme i rute og det tok over et år før jeg nå ble gravid igjen. Og nå skulle jeg liksom få oppfølging. Vel, siden det er sommer var nesten alle på ferie, så jeg måtte få tidlig ul på sykehuset. Der presterte de å flytte timen min så mange ganger at de to siste ukene av min ferie satt jeg bare hjemme og ventet. Kunne ikke dra bort el. pga. dette. Jeg ble tatt inn maks 10 min. tilsamen, fikk vite at alt var ok og at jeg ikke vil få noe mer oppfølging.

Så nå har jeg bestilt meg pravat ul i uke og betaler kr. 900,- for det.

ALLE vil vel se babyen sin. Men noen av oss har en forhistorie som gjør at vi får dette gratis - kanskje.

Dette var min historie.

Så, som noen sier her, en bør ikke lyge seg til ul. Alle gravide er bekymret, men noen har mer grunn til å være det enn andre.

Alle kan velge og betale privat ul selv og ikke lage køer for de som trenger ul medisinsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mislykkety prøverørsforsøk måneden før jeg mirakuløst ble spontant gravid på egen hånd. Er 12 uker nå, men har allerede hatt 3 UL. De 2 første i uke 6 og 7 på fertilitetsklinikken. Den første for å forsikre seg om at det ikke var utenfor livmoren, da jeg har tette eggledere. Og den andre var vel som ekstra service tenker jeg. Så fikk jeg en blødning på ferie, og ble sendt til UL i utlandet.

 

Betaler sev 1200 for en UL neste uke på Volvat da jeg gjerne vil sjekke nakkefolden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til ul i neste uker (er da i uke 7) og det er fordi vi har hatt prøverørsbeh. tror det er helt normalt da. Men hadde nok ikke betalt 900 kr, bare fordi jeg hadde lyst. Kun viss det var noe "uklart"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forsovet som regel ingen positiv grunn til at man får ul så tidlig i trimesteret da...

 

jeg fikk noen ul pga det var mistanke til at fosteret var dødt pga blødning..

 

så blir man ikke innkalt før i 18 til 20 uke er jo det mest positivt spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan se hjertet slå på tidlig UL fra ca uke 6/7, men jeg tror ikke at en kan høre hjertelyd utenfra med doppler eller lignende før i uke 15 - 16.

 

Om du har vært igjennom en utredning på sykehuset for habituell abort, ville jeg da tro at du ville få tett oppfølging av IVF klinikken på sykehuset. Ring til den avdelingen du var på utredning hos, så vil de sikkert svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det nok grunner til at man får tidlig UL. Jeg har hatt endel komplikasjoner før med underlivet og hatt en lapaskopi i fjord. Er 1 gangs gravid og hadde mye smerter i den ene siden, og etter forhistorien min var legen redd jeg kunne være gravid utenfor livmor. Hvis noen vil ta tidlig UL, råder jeg til å gå til privatklinikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...