Gå til innhold

Privatklinikk (Hausken) og offe. støtte - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Vi lurer på en ting ad kostnader for medisiner ved behandling på privatklinikk - Hausken:

Vi har pr i dag gjennomført tre ICSI-forsøk ved Riksen, med kun en tilbakeplassering. Vi skal ha fjerde og siste forsøk hos dem i november. Vi er for lengst over grensen for egenadel for medisinutlegg, og får dekket utgidtene våre av det offentlige, men det er sikkert grenser for hvor lenge det offentlige vil dekke utgiftene ...

Vi har hele tiden trodd at et forsøk regnes som et forsøk kun ved tilbakeplassering av embryo. Det vil si at vi har trodd at vi pr. i dag har mulighet for å få dekket utgifter til medisiner til to forsøk til ... Stemmer dette? Vi tenker som sagt på å ta vårt femte forsøk hos hausken dersom det fjerde ved Riksen ikke fører frem.

Fortsetter under...

Hei.

Man får dekket uansett om det er privat eller off. Jeg tror som dere at forsøk blir regnet som avbrutt når det ikke blir innsetting. Da skal dere vel ha 2 forsøk igjen hos riksen? Men hør med dem om dette eller ring nav og spør.

hausken er forøvring veldig dyktig og gjør mer individuell beh. enn de off. klinikkene.

Hei:)

ICSI er microinjeksjon, sant? Altså "full pakke" men hormonbeh. m.m.?

Et forsøk teller ikke om det ikke blir tilbakeført embryo, det stemmer.

Du kan også ringe og snakke med Elise hos Hausken. Hun vil kunne svare deg på dette.

Håper og tror at dere vil få med.utgiftene dekket. Da vil dere "kun" betale for forsøket,kr. 22.000.

Vi tok 5 og siste forsøk hos Hausken etter 4 misslykkede på sykehuset i Hgsd. Vi kjøpte ett forsøk og nå kommer prinsen om 20 dager:) Vi hadde brukt opp kvoten vår, så vi betalte 22.000 for forsøket og en 12-13.000 i med. Verdt hver krone så klart:-)

Men la oss krysse fingrene og håpe det 4 forsøket på Riksen fører frem.

LYKKE TIL!

Tusen takk for svar alle sammen! Da satser vi på at vi har to forsøk igjen med dekning av medisiner :)

Og til ivfm/lillegutt:

Kan du fortelle hva Hausken gjorde annerledes enn Haugesund?

Gratulerer så mye med prinsen som kommer snart :) Utrolig hyggelig og inspirerende å høre om dette! Fikk litt pågangsmot igjen!

Annonse

Hei du:)

Klart jeg skal fortelle deg alt jeg vet om Hausken:)

Jeg er steril, måtte operere vekk begge egglederene pga betennelse, så det er sagt.

I Hgsd gikk jeg på uker med synarela spray før jeg brukte gonal-f. Dette ble gjort under alle forsøkene. Det eneste de gjorde var å øke dose max på gonal-f pga få egg. Jeg fikk kun frem alt fra 3 til 5 egg på alle uttakene og kun 1 og 2 var brukende hver gang :(

Så Hausken: han satte meg først på 1mnd. med p-piller. Dette for å hindre eggløsning og dermed "spare" så mange egg som mulig og samle de opp. Etter endt brett fikk jeg mensen og startet da på dag 1 eller 2 rett på sprøyter. Jeg stakk mye bare som det er sagt. Opptil 3-4 ganger daglig. Jeg brukte menopur, puregon og pregnyl. En herlig coctail av ting jeg aldri hadde brukt tidligere og det funka jo veldig bra:) Fikk ut hele 10 egg der 9 ble befruktet. Fikk satt tilbake 2 egg og har nå 3 på frys. Både antall og kvalitet ble økt med minst 60%.

Har du møtt Hausken? Han er veldig hyggelig. Morsom og uformell, så du føler deg hjemme der. Vil uansett anbefale deg å ta en konsultasjon hos de og bare høre hva han kan tilby dere. Han pleier å være ganske sikker i sin sak og har god tro på seg selv - noe som er veeeldig bra. Han ga oss 90% sjanse til at vi skulle lykkes og det fikk han jo rett i:-)

Lykke til videre! :-)))

Vil og anbefale Hausken. Han finner ting som passer hver enkelt og gjør alt for at vi skal lykkes! Jeg er og satt på p-piller før neste forsøk, så blir det spray, ny type sprøyter i tillegg til kortisontabletter! Greit å prøve noe nytt, det er kanskje det lille ekstra jeg trenger?

Skal snart få henvisning til Haugesund, ICSI og lurer på en hel masse, bl a hva koster Hausken vs Haugesund offentlige, er kanskje litt treig, ser det nevnes står 22000 for Hausken, hva er prisen hos det offentlige sykehuset for selve forsøket?

I tillegg kommer altså medisiner... ca 12000? dvs en må betale 12000 før en når et egenandels-tak? Må visst ha det inn m te-skjeer...men etter å ha lest en del positivt om Hausken så vurderer jeg å gå rett på privaten, om det ikke koster skjorta i forhold da... :)

Annonse

Hgsd.Fertilitetsklinikk:

15.000,- med.utgifter + 3000,- i egenandel

Alt som overstiger 15.000,- i med.utgifter må en legge ut for, men får tilbake av NAV.

= 18.000,- for 3 forsøk i det offentlige

Klinikk Hausken:

22.000,- for 1 forsøk + 15.000,- med.utgifter

44.000,- for 3 forsøk

Alt som overstiger 15.000,- i med.utgifter må en legge ut for, men får tilbake av NAV.

Regelen her med 15.000,- i med.utgifter gjelder bare dersom en IKKE har forsøk i det offentlige bak seg.

Hei:)

Dette skrev jeg som kommentar til private forsøk:

"Regelen her med 15.000,- i med.utgifter gjelder bare dersom en IKKE har forsøk i det offentlige bak seg".

Jeg sier akkurat omvendt at det du spør om på innlegge ditt.

Trygdekontoret/NAV her i Norge dekker kun med.utgifter utover 15.000,-fordelt på maks 3 forsøk.

Det er opp til de enkelte om de vil gå offentlig eller privat og om det skal skje her hjemme eller i utlandet.

Dere vil få dekket alle med.utgifter utover 15.000 ila 3 forsøk i Danmark nå da dere ikke har hatt forsøk i det offentlige, men med. må kjøpes i Norge og IKKE i Danmark.

Lykke til!

Hente fra www.nav.no

Dekningen av legemidler ved IVF og ICSI er begrenset til inntil 3 forsøk per barn. Ett forsøk defineres som en teknisk fullført behandling med uthenting av egg og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor. Ved egguttak vil flere egg kunne bli befruktet, og egg vil kunne fryses ned. Innsetting av lagrede befruktede egg, fra samme egguttak, blir ikke å anse som et nytt forsøk. For definisjon av fødsel vises til folketrygdloven §§ 14–5 jf 14–17 med merknader.

Legemidlene må være kjøpt i Norge, men det er ikke av betydning om forsøkene skjer i offentlig eller privat sykehus eller om behandlingen skjer i utlandet

Takker for gode avklaringer :)

Er jo en god del dyrere privat, noen som har gode erfaringer fra Hausken som tilsier at det er verd pengene?

Er vårt første forsøk, blir antageligvis ICSI. Lurer på om sparepengene skal brukes til private alternativet siden har lest mye bra om Hausken...men har Haugesund fertilitetsklinikk dårligere suksessrate, eller blir det litt samlebånd i forhold? Veldig glad for de som kan dele litt erfaringer mht H og H....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...