Gå til innhold

Stor forskjell mellom menstermin og UL termin...

Anbefalte innlegg

Etter min siste mens å regne så har jeg termin den 6. desember.

Men da jeg var på ultralyd den 13. juli så mente jordmoren at min nye termin blir den 27. desember. Synes tre uker var stor forskjell jeg da...??? Jeg skal ikke påstå at jeg vet akkurat når jeg hadde eggløsning, men med tre ukers differanse så skulle jeg jo hatt mensen igjen før barnet ble unnfanget....hm....

Fortsetter under...

Ja det der er et evig spørsmål, men det viser seg som regel at ul termin er den som er mest riktig, men finnes unntak da!

Jeg hadde 2 ukers forskjell sist gang, og snuppa kom midt i mellom:) Fulgte liksom ingen av dem til punkt og prikke, tenkte meg at det måtte være no midt i mellom, og det viste seg å være riktig.

Ja jeg også tenker at det skjer vel en gang midt i mellom.

Bekymrer meg ikke så veldig for det da egentlig...men tre uker var allikevel litt mye synes jeg da, i og med jeg alltid har hatt regelmessig mens osv.

Men jeg må vel bruke UL terminen når jeg skal fylle ut søknad om fødselspermisjon?

Jeg var på ultralyd to uker før den rutinemessige ultralyden også, pga en liten blødning (som var helt ufarlig)...og veksten fra da til den siste jeg var på var også helt normal...så da kan det ikke være at det er problemer med veksten heller.

Men skal på en UL når jeg er i uke 32 da, for sikkerhetskyld...se hvor stort fosteret er da...så det er jo fint...

Ja når du søker om permisjon og svangerskapspenger, så er det UL man går ut fra.. Er den som følges av "alle"...

Hadde nok hatt det i bakhodet at det skilte 3 uker, men hvis du skal på UL i uke 32, så ser du jo hvor stort fosteret er da sånn ca:)

Lykke til:)

Hei!

Er det fler enn Siza som har erfaring med dette?

Dette er ikke noe som bekymrer meg da, men er litt forvirrende...

Tallenes tale er jo slik:

Jeg hadde siste mens den 28. feb eller 1. mars (ikke helt sikker).

Har alltid hatt regelmessig mens, men litt lange perioder (alt fra 28-32 dager). Men skulle da hatt mensen igjen rundt 1. april.

Mensterminen min er da rundt 6-8. des.

I følge ultralyden så har jeg termin rundt 27. desember.

Har vært på to ultralyder med to ukers mellomrom (den første pga en ufarlig blødning), og begge sier det samme.

Nå skal jeg ikke påstå at jeg vet nøyaktig når jeg har hatt eggløsning, for den merker jeg ikke stort til selv.

Men med termin 27.des, og hvis jeg legger det inn i terminkalkulatoren på Babyverden.no ( http://www.babyverden.no/Util/ErrorOccured.aspx?aspxerrorpath=/templates/Calculator_Period.aspx ),

så skjedde unnfangelsen ca den 7. april. Dvs en uke etter at jeg skulle hatt mensen igjen.

I tillegg tok jeg graviditetstest den 12. april fordi jeg da en stund hadde hatt på følelsen at det var noe på gang... Dvs da bare 5 dager etter unnfagelsen....

Får ikke dette til å stemme helt jeg da...

Men babyen kommer vel når den vil.... :-)

Håper det blir riktig uansett da, med tanke på om det skulle skje noe før, eller overtidighet....

Skal ha en ny ultralyd i uke 32 da...

Men da er det jo forsent å endre søknaden på permisjon sikkert...

:-S

jeg også fikk flyttet terminen med sånn ca 10-12 dager, og synes det er mye. De sa at sæden kan leve i 5 dager, at et befruktet egg også kan ligge litt i dvale før det begynner å¨utvikle seg, så selv om jeg vet når mensen var og at jeg testet posivit på eggløsningstester, så spiller det ingen rolle. Jeg liker ikke dette helt jeg, selv om vi også fikk sett at babyen hadde vokst siden sist. Jordmora sa også at fostrene vokser vledig i rykk og napp frem til uke 20, og at det er først etter uke 20 at man kan se om det er noe vekst avvik. Hun sa at jeg ikke burde bekymre meg, men slapper ikke helt av med det. Det betyr også at jeg fikk unormalt tidlig svar på graviditetstesten i og med at jeg testet 6 dager før forventet mens, og dersom det stemmer med ul terminen så betyr jo det at jeg bare var en uke eller to på vei, og så tidlig skal vel ikke en test slå ut????

Jeg argumenterte også med at dersom jeg blir satt såpass langt tilbake så er jeg strengt tatt ikke i de aktuelle ul ukene 18 -20 uker, og om det hadde noen innvirkning? TJa var svaret da. Vi ble enige om at jordmora ikke skulle sette terminen, og at jeg fikk ny time om 14 dager for å fastsette terminen da. Ja, jeg er krevende :)

Ikke det at jeg forventer at det blir så mye annerledes, men da får jeg iallefall bekreftet at babyen har vokst. ..

Ut skal dem jo uansett, men både legene, trygdekontoret, permisjonen etc går etter ul terminen. Hva om man går langt over tiden eller får for tidlig??

Ellers var jo nurket helt flott da, drakk fostervann, sprellet med bein og hvinket til en fortvilet mamma og pappa fra skjermen.

Hm hm hm hm!

Annonse

Takk for svar!

Godt å høre at det er flere.

Men jeg har da enda større avvik enn deg også. 21 dager!!!!

:-O

Jeg var på ultralyd i uke 14 og 16 jeg da...

Etter min termin så var jeg på ultralyd i uke 17 og 19.

Men da har vel sikkert egget gått i dvale noen uker da...hm

Har ikke vært hos legen min da etter dette, så skal diskutere det litt der når jeg skal dit i august.

Er vel sikkert fordi jeg er litt kontrollfrik jeg henger meg opp i dette...fnis...

Blir en jente da. Og alt så fint ut. Veksten fra uke 14 til 16 var også helt normal. Så alt er nok finfint!

Hei!

Var igjennom det samme med nr 1. MT var 2. april og på UL ga de terminer fra 27. mars til 12. mai..... De endte opp med termin 19. april. Legene var veldig opphengt i UL og at det var rett, alle mine forsøk på å fortelle de at dette ikke stemte hjalp ikke.

Jeg råder deg til å være klar for at det skjer midt i mellom, men om du føler deg utrygg på slutten stå på ditt og få fødselen satt i gang om nødvendig. Jeg ville ikke gått på overtid etter 27. desember!!!! Men babyen kommer når den er klar uansett, det er nok mest våre nerver som blir satt på en stor prøve.

Lykke til :)

Hei!

Takk for svar.

Jeg synes å huske at jordmora snakket om å sette igang fødselen etter den terminen ja, hvis det da ikke hadde skjedd noe.

Også skulle jeg jo også få en ultralyd til i uke 32...

Så går seg nok til :-)

Hei Lille My 81. Helt utrolig hvor like våre historier er. Min siste mens første dag var 1 mars. Terminen jeg fikk da var 8 desember. Da jeg var på ul fikk jeg termin 27 desember. Ble ganske overrasket kan du si, kjedelig å gå de 3 ukene "om igjen". Var sånn jeg følte det.. Ganske utrolig at jeg har hatt en menssyklus på 7 uker! Men jeg hadde akkurat sluttet med p-ring, så det kan jo hende kroppen trengte litt tid til å komme i gang på egen hånd tenkte jeg...

Men er det vanlig å bli tilbudt ul i uke 32 fordi terminen blir så forskyvet? Jeg har ikke fått... Bør jeg ringe å få?

Annonse

Heia Lille My..

ja det er mye rart med denne termin beregningen...

Men jeg leste innlegget ditt, for det var litt pussig...

jeg har også alltid hatt regelmessig mens..min første dag i siste mens nå var 1 mas, og men termin ble da 8 desember.

Var på ultralyd og fikk riktig termin fra de 7 desember, så det syns både dem og vi var bra timet..

Sånn var det forrige gang jeg var gravid også, kun 1 dag forskjell..

Men uansett, babyen våres kommer jo når den er klar og vil ut, smiler...

Jeg hadde regelmessig mens hver måned. Å den siste var 12 mars. Måneden før der kom mensen 11 februar. Å i følge mens var terminen min 19 desember, men den ble flyttet til 24 desember på ul. Synes dette var veldig rart. Å han som tok ul på meg, sa at han trodde jeg hadde mensen 17 mars. Noe som er helt galt.

Det er mye rot og frem og tilbake ang det. Mange som har blitt flyttet to og tre uker frem eller tilbake på ul. Bra du skal til ny ul så du får sjekket det. Ble flyttet to dager tilbake da jeg var der. Sist gang ble ikke flyttet, men gikk 9 dager over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...