mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Har spist grøt i to uker. Vi skal ha laks til middag. Kan jeg gi junior en smaksprøve av det ? Eller er det slik at en bør vente med fisk til etter 1 år ?? Kan jeg i så fall blande laks, potet, brokkoli og gulrot i ett elle bør jeg gi en og en smaksprøve ?? Setter veldig stor pris på raskt svar
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 De har jo laks på middagsglass fra nestle til både 5 og 6 mnd. gamle babyer.. Så kan aldri tro det er noe galt i det.. Men vet ikke om det er noen forskjell på hjemmelaget mat å glass jeg.. =)
Gravenstein Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Har lest at man skal være forsiktig med å gi fisk til små barn - og om man har allergi i familien skal man vente til barnet er ett år gammelt. Jeg har heller ikke sett fiskemiddag på glass til yngre enn 8 mnd - men utvalget er jo svært forskjellig fra butikk til butikk og sted til sted. Jordbær skal man jo også være forsiktig med - likevel selger de fruktmos med jordbær fra 6 mnd så jeg ville ikke stolt blindt på ingrediensene kontra alder.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Ja, jeg også reagerte på at det var laks i glassene så tidlig.. Har også reagert på at det var jordbær fra 6 mnd. for mins å huske at det skulle man vente med.. Men rart om de lager det om det er farlig (allergifremkallende), hvertfall siden det ikke står noen "advarsler" på dem..
Tess30 Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 leste at laks ikkje va farli å gi...Men skaulle ikkje ge nåkka anna fisk!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 fiskeglassene er først fra 8mnd (i sverige fra 6mnd). Laks fra 8mnd, og hvit fisk fra 12 mnd. Det anbefalles å gi laks først når man begynner med fisk og ikke hvit fisk. Grunnen til at man anbefaler å vente med fisk er pga ev allergier, derfor anbef det her at man venter til oppimot året. I sverige anbefales det at man starter tidligere hvis man ammer, da ammingen vil motvirke/forhindre ev allergi av fisken. Hvis det ikke er allergi i familien deres er det vel ok at du gir en liten smaksprøve. Ville i tilfelle ikke blandet sammen med andre ting babyen ikke har smakt på før.
ScaryMama Skrevet 25. juli 2007 #7 Skrevet 25. juli 2007 Nestle har laks fra 6mnd- laks med grønnsaker heter den. Og småfolk har rødspette fra 6mnd. Jeg har gitt dette fra han var 6mnd. men vi har ingen allergi i familien. Nå er han snart 9mnd, og har spist laks, torsk, steinbit og tunfisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå