Gå til innhold

Hva er det som avgjør om dere liker et navn eller ikke?

Anbefalte innlegg

Det virker som mange her inne liker/ikke liker et navn enten pga

*Popularitet/upopularitet

*Assosiasjon (til noen man kjenner/en gang kjente)

*Påvirkning fra andre, f.eks. venner/familie

Er det mange som tenker som meg, at man smaker på selve navnet og prøver å blokke ut disse faktorene over? Vi har f.eks. valgt et navn som er ganske populært, men "nedadgående" på gutten vår +at vi kjenner en som heter det, men det brydde vi oss ikke om. Altså, jeg hadde ikke brydd meg om navnet var mest populært om det var det jeg likte best.

Fortsetter under...

Jeg valgte et navn som er blant de mest populære blant gutter, men det var ikke grunnen for at jeg valgte dette navnet, men fordi jeg har alltid synes det var fint og ville gi sønnen min dette. Ellers er jeg veldig fan av bibelske navn, vært det FØR popisen tok helt av. Derfor gir jeg også barna mine slike navn, men er ikke dermed sagt at jeg gir dem navn som Isak og slik som er populære..

Selv er jeg og har aldri vært fan av gamle norske navn, men det er meg da.. Så her blir det ingen Gunnar, Kåre, Leif, Gudrun eller Hildur..

Tror også valg av navn har litt med personlighet å gjøre. Jeg tror jeg er en ganske "moderne" person som liker å reise og som godt kunne tenke meg å bo og jobbe utenlands. Jeg liker ting, og navn, som har et litt internasjonalt preg. Navn som Jacob, Edvard, Elisabeth og Anna appelerer til meg - de er anvendelige uansett hvor man er. Så det blir nok ingen Frøydis, Brage eller Øyvind på meg nei.... Ikke dermed sagt at de som velger disse navnen ikke er moderne... Folk kan jo ha mange motiver for å velge som de gjør tross alt - oppkalling f.eks.

Jeg går ikke etter om det er lite brukt, for mye brukt, poppisnavn akkurat nå, hva andre mener osv. Jeg går etter hva jeg synes selv er det fineste navnet :-) Om det så er et poppisnavn eller, så gjør det ikke noe for min del.

Vel.. Jeg går ikke etter om de er lite eller mye brukt... Jeg går rett og slett etter navn jeg liker, og da er det ofte noen poppis navn for det er ingen jeg forbinder med disse navnene..

Så skal navnene diskuteres med sambo, han har jo sin smak.. Og han liker mye av 80-talls navna. Nr 1 har et navn jeg hadde drømt om å ha på jente siden jeg var liten..

Vi tar de navna vi er ENIGE om er finest, selv om jeg hadde ganske stor råde rett over hva nr. 1 heter.. : )

Vi ønsket et navn som er lite brukt for å unngå å få flere med samme navn i klassen, men det var likevel viktig at det ikke var et "fremmendt" navn. dvs et forholdsvis sjeldent navn, men et navn folk likevel har hørt før ;)

Det var og viktig at det var et navn som vi følte passet både som barnenavn og voksen navn. Jeg har en del navn som jeg kun synes passer som barnenavn eks Mie

Venner og familie hørte vi ikke på da det alltid vil være noen som himler med øynene over navnet. Og de mest populære navnene synes jeg liksom ikke er fine lenger da de rett og slett er overbrukt for min del

Uttale var og en faktor hos oss da vi bor utenfor Trondheim og der er uttalen noe ekstrem enkelte ganger ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...