Gjest Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 ehm.. jeg har rhesus negativ, og har i etterkant av jm time begynt å lure litt på hva det har å si for graviditeten? hun ba meg nemlig dra til legekontoret før neste time og si at de skulle ta blodprøver og at jeg var rhesus negativ, for da visste de hva de gjaldt. jeg tenkte ikke over det der og da, men jeg har aldri hørt at det har noe å si hvordan blodtype man har? såg også en profil her inne hvor det stod "jeg har rh minus, men bekymrer meg ikke noe over dette" så da begynte jeg jo i alle fall å lure? men helsesøstra eller legen min sa ingating til meg da de fant blodtypen min...
babyimagen2 29.07.07 Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 jeg er rhesus negativ og dette krever litt ekstra oppfølging og de tar 2 blodprøver i løpet av svangerskapet. 1 i begynnelsen og 1 rundt uke 30 husker jeg rett.. dette for å se om kroppen din dannes antistoffer mot barnet siden dette kan vært rhesus positiv. det er som regel helt ufarlig, og sannsynligheten er ikke stor for at du dannes antistoffer. jeg er nå i uke 39+5 og hadde ikke gjort det på sist5e blodprøven. Du får en sprøyte etter fødselen for å forhindre at kroppen bygger opp antistoffer til neste svangerskap. de med rhesus negativ får oftere barn med gulsot har jeg hørt, men dette blir jo som oftest lett behandla. vet ikke om du ble noe klokere?
Siza m/prinsesse og juleprins Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Jeg er rhesus minus. De tar to ekstra blodprøver når man er 32 og 36 uker på vei for å se etter antistoffer. Det kan forekomme hvis babyen har en annen blodtype enn deg. Jeg fødte ei datter med rhesus pluss blod, men hadde ikke danna antistoffer mot hu, og fikk ei sprøyte etter fødsel for det:) Alle får det med minus blod.
fillyfjonka, nr.3 i oktober Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Heioghopp. Jeg har måttet satt meg godt inn i dette med rhesus negativ og antistoffer, fordi vi har en tendens til å danne mye antistoffer i min familie. Nesten alle har mistet barn i magen på grunn av dette. Men, vi hører visst til unntaket. Det går stort sett veldig greit, i og med at de sjekker antistoffnivået ved blodprøver gjennom svangerskapet. Det er sjelden at det går galt. Jeg har vært så heldig at jeg har fått to rh- barn, og ikke dannet noe antistoffer for han i magen enda heller=) Er barnet i magen rh- dannes ikke antistoffer, men er det + er det en fare for dannelse av antistoffer, og da får du ekstra mye oppfølging for å passe på at ikke nivået blir så høyt at det utgjør en fare for barnet. (Barnet kan dø om nivået er for høyt). Er barnet + får du uansett sprøyte etter fødsel. Er barnet rh- slipper du sprøyte. Men det er som sagt sjelden det blir en alvorlig situasjon, og du vil mest sannsynlig få prøvesvar som sier at "antistoff ikke påvist"=)
Siza m/prinsesse og juleprins Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 Har hørt at alle får sprøyte uansett like etterpå. Søstra mi fikk det med førstemann, selv om han var minus han å, og med nr 2 fikk hu sprøyte uansett fordi de ikke hadde mulighet å sjekke blodtype der og da.. Fødte på en fødestue i en by hvor de ikke har sykehus...
nudi *fødeklar* Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 Man får alltid sprøyte etterpå hvis en er rh-. Dette gjelder også ved prov.abort og svangerskap utenfor livmor. Denne sprøyten hindrer dannelse av antistoffer i neste svangerskap. I første svangerskap er dette skjelden et problem. Du kan lese mer om dette i svangerskapsheftene du får av jordmor eller lege. Ikke bekymre deg for dette!!
sikat Skrevet 26. juli 2007 #7 Skrevet 26. juli 2007 Fikk beskjed hos legen at dette ikke var ansett som noe problem i første svangerskap, da fosterets og vårt blodomløp er atskilt. Problemet er ved fødselen om d skulle oppstå at d kommer blod fra fosteret inn i vårt system, da kan man utvikle antistoffer som kan gi problemer ved senere svangerskap. Uansett så får man en sprøyte etter fødselen for å hindre dette.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 26. juli 2007 #8 Skrevet 26. juli 2007 Skal prøve å forklare deg litt hva som KAN gå galt;) En som er rhesus positiv har RhD-antigen i blodet sitt. Dette "mangler" vi som er rhesus negative. Dersom en Rh- skulle være så uheldig å få Rh+ blod i årene vil kroppen vår begynnte å lage antistoff mot RhD-antigenene som har kommet inn i vår blodbane. Vi har jo ikke RhD-antigen naturlig i blodet, og disse antigenene vil derfor bli sett på som et fremmedlegeme. Kroppen danner alltid antistoffer for å "bli kvitt" fremmedlegemer i kroppen, og antistoffene mot RhD-antigenet vil binde seg til RhD-antigenene og ødelegge disse. I løpet av et svangerskap kan det oppstå blødninger (spesielt i forbindelse med fødsel) slik at noe av babyens blod kan komme over i vår egen blodbane. Er babyen Rh- sånn som mammaen vil det ikke oppstå noen som helst problemer. Er babyens blod Rh+ derimot, vil RhD-antigenene komme over i vår blodbane slik at vi begynner å danne antistoffer. Dette kan bli problematisk fordi antistoffene som ødelegger RhD-antigenene er så små at de kan "gå igjennom" morkaken og over til babyen igjen. Hvis dette skjer vil antistoffene begynne å ødelegge RhD-antigenene i babyens blod og babyen kan få blodmangel/anemi. Dette kan være dødelig for fosteret. I dag er leger og sykehus så flinke (og vi får jo oppfølging) at dersom det oppdages antistoff i morens blod kan man til og med foreta en blodoverføring til babyen mens den enda ligger i mammas mage =) (Rhd-antigenene i seg selv er for store til å kunne passere morkaken, så det er helt uproblematisk å bære et Rh+barn dersom det ikke oppstår noen andre blødninger.) Siden blødninger som regel forekommer under fødselen vil det ikke ha noen betydning for det første barnet man bærer. Men har man allerede dannet antistoffer FØR neste barn unnfanges kan det bli et problem for neste svangerskap. Det er derfor denne sprøyta alle snakker om er så viktig:) Da jeg fødte i 2004 undersøkte de datteren vår sin blodtype før jeg fikk sprøyte. Hadde hun vært Rh- sånn som meg hadde jeg ikke fått den. Så noen over her sa at man fikk sprøyte uansett nemlig, men det kommer nok an på sykehuset man føder ved. Uff... Dette ble langt og knotete;p Men jeg prøvde ihvertfall.
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #9 Skrevet 29. juli 2007 tusen takk for svar:) teit at ikke legen min fortalte meg dette med en gang da.. har aldri hørt noe om det før nemlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå