Gå til innhold

Reaksjon på brød + hvetegrøt?

Anbefalte innlegg

Gutten min på 7 mnd har vært på fast føde i snart to mnd nå. Gir han mme (vi ikke ha pupp lengre), havregrøt, maisgrøt, middagsglass, banan og fruktmos. Alt dette fungerer helt fint. Har nå prøvd brød med leverpostei over flere dager i to omganger og jeg føler han reagerer negativ på det. Han får luft i magen, litt løsere avføring, røde prikker i panna og er sutrete. Dette gav seg da jeg gikk tilbake til havre og maisgrøt. De siste dagene har jeg gitt han litt hvetegrøt for å få litt variasjon i grøten og nå har han luft i magen igjen + at han sutrer mer. Mulig disse reaksjonene tilfeldigvis kommer sammen med at han har dårlige dager, men det virker litt rart synes jeg....Er det noen som har erfaring med slike reaksjoner? Kan det være allergi? Bør jeg vente med å gi brød enda lengre? Føler at han får litt ensidig kost med bare grøt....

Fortsetter under...

Det er gluten i de fleste leverposteier samt masse i hvetegrøten.

Havre er sammensatt på en annen måte og mange tåler dette.

Hvilken middagsglass gir du, er disse glutenfrie?

For ellers er de plagene du beskriver, luft i megen, løsre avføring og røde prikker tegn som kan komme av cøliaki. MEN det trenger ikke det heller.

Fortsetter det hadde jeg kontaktet lege, det er ikke dumt å få sjekket. Ikke prøv glutenfri diett på egenhånd iallfall.

Hmm...har gitt 6 mnd middagsglass fra HIPP og litt fra Nestlè, men trodde ikke det var gluten i disse... og jeg synes ikke de har gitt noen reaksjon siden jeg har gitt de i de periodene jeg har kuttet ut brød eller hvetegrøt.

Jeg skal forsøke brød og hvetegrøt igjen og blir det ny reaksjon er det nok smart å ta en prate med lege. Blir bare så man kvier seg for å prøve det igjen når man føler det gir en reaksjon..., men ingen annen måte å finne det ut på vel. Er det forresten forskjell på hveteallergiog cøliaki?

Ja prøv med brød og hvetegrøt igjen og kontakt lege om det fortsetter på samme måte. Vet det er utrolig vanskelig når de blir syke av mat, har vært igjennom det selv nettopp, men det er viktig å finne ut av det. F.eks uoppdaget cøliaki ødelegger tynntarmen og kroppen tar ikke opp nok næring av den andre maten.

Det er forskjell på hveteallergi og cøliaki, men er ikke helt sikker på hva. Vet iallfall at hvateallergi kan en vokse av seg, mens cøliaki er for livet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...