Gå til innhold

Fødselspermisjon i - hjelp fra erfarne utenlandsfarere!

minlilletass

Anbefalte innlegg

Min samboer har fått jobb i Brasil. Jobben er ledig i tre år, men han har tre mnd oppsigelse og kan returnere til jobben i Norge. Jeg skal være med og hadde planer om å søke jobb der. Nå har jeg funnet ut at jeg er gravid med termin ca i mars. Vi reiser i oktober. Jeg har jobbet fulltud i Norge i 1 1/2 år. Pga av barnet er jeg nå meget usikker på om jeg vil være mer enn min permisjonstid.

Kan jeg si til Nav at jeg skal være under 12 mnd, og ha krav på fødselspermisjon? Hva skjer da om jeg ombestemmer meg og blir lenger, kan jeg da bare gi beskjed å stoppe utbetalingene? Eller reise hjem etter 12 mnd og være resten av permisjonen hjemme, og så reise ned igjen? Permisjonen kan jeg jo startet 3 mnd før termin.

Noen som har erfaringer med dette? Har litt angst for å lyve til Nav, men jeg vet ikke om jeg vil trives der uten hjelp fra familie.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ikke av de mest erfarne med dette emnet, men jeg har da vært igjennom en del av papirmølla og bor nå i USA og skal føde mitt første barn her om fire uker.

Mitt tilfelle er at mannen er student her og jeg fikk frivillig medlemskap i NAV utland på grunnlag hvor lenge han også er medlem. Men vi må søke på nytt i mars, fordi de vet at hans pilot-utdanning innebærer at han begynner å jobbe her som instruktør etterhvert. Og da må han evt betale for medlemskapet for at jeg skal kunne få innvilget.

Jeg har da tatt et års permisjon fra jobben min i Norge og startet permisjonen to mnd før termin. Så mens mannen min reiste for å begynne på skolen i januar, valgte jeg å bli hjemme og jobbe for å ha fullt grunnlag for foreldrepenger.

Når det gjelder barnetrygd så har man ikke rett til det lengre enn et år mens man bor i utlandet, i følge reglene. Og jeg har muligens tenk å ta litt ekstra permisjon for å være her hos mannen min, og da mister jeg barnetrygden noen mnd.

Vil nok anbefale deg å snakke både med ditt lokale NAV-kontor og NAV utland, for å sjekke om du vil kunne få medlemskap og få dekket fødsel.

Jeg ringte dit først kun for litt info, og det tok litt tid for å få svar. Så det lønner seg å starte prosessen tidlig. Å søke om medlemskapet i NAV utland tar også veldig lang tid, det tok 12 uker før jeg fikk svar.

Vet ikke om dette hjelper deg så mye, men det lønner seg å snakke med NAV og lese info som står på nettsidene deres.

Lykke til med graviditeten og flytting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...