Gå til innhold

Til kvinneforkjemper, og hennes motstandere

Anbefalte innlegg

Må bare i anstendighetens navn få si noe positivt om kvinneforkjemper. Det hun kunne fortelle om muligheter for KS i utlandet, har hjulpet meg utrolig mye. Jeg kunne da slappe av og tenke at hvis ikke jeg fikk innvilget her i landet, så var ikke det HELT katastrofe, det er jo en redning et sted.

Jeg fortalte på KS-samtale på sykehuset at jeg kom til å dra til England hvis jeg ikke får KS her, sa det på en grei måte, ikke sint eller krevende.

Jeg fikk KS her....det hadde kanskje vært litt flaut for de hvis jeg noterte i avisen at jeg rømte til utlandet....

Så takk for opplysningene, godt noen forstår hvordan det er å ha fullstendig fnatt for vaginal fødsel!!

Fortsetter under...

Gratulerer med innvilget KS d.nissen!

De fleste her inne (med unntak av en og annen anonym som slenger innom fra gang til gang) har forståelse for hvordan det er å være vettskremt for vaginal fødsel. Det mange reagerer på ved kvinneforkjemper er at hun tillegger hele den norske legestanden lumske motiver og en kollektiv udugelighet og fremstiller det som komplett umulig å få keisersnitt her i Norge, noe som -du jo har opplevd - er langt fra sannheten.

Informasjon er topp, men svartmaling som skremmer gravide unødig er jeg skeptisk til. De aller aller fleste gravide får jo innvilget her hjemme, og for de som er uheldige (og f.eks sokner til Haukeland) er fritt sykehusvalg et fullgodt alternativ.

Men igjen, superhyggelig å høre at alt gikk fint for deg og at du fikk keisersnittet du ønsker deg! Selv skal jeg ha ks (fordi jeg heller ikke kunne tenke meg vaginal fødsel) om 30 dager. Spennende :-)

Stiller meg bak det som SusieQ sier, og i tillegg kommer hun med påstander og historier som ikke har rot i virkeligheten. Kilder osv er noe hun ikke tar så høytidelig:) Hun har en forestilling om at det er mer farlig å føde normalt enn å ta ks, og skremmer gravide som er i en sårbar posisjon mye mer enn det som er nødvendig.

Det er ikke sånn at verden er svart/hvit, og kanskje er det noen som kikker innom her og blir enda reddere enn i utgangspunktet.

Fint at du fikk innvilget ditt ks, men har mine tvil om at en trussel om å reise til England var avgjørende for det vedtaket:)

Jaja, whatever...samme hva som var årsaken til at jeg fikk det, deilig hvertfall. Jeg er jo hjertens enig i at Kvinnef. høres en tanke eksentrisk ut, og har mange spreke måter å si ting på, men poenget er at det var greit å vite om det hun sa. Har ledd mye av å lese det også hehe...

Jeg tror heller det at jeg hadde med meg min mann på samtalen kanskje hjalp, vi ga aldri inntrykk av at vag.fødsel er et alternativ. Og jeg er utrolig overrasket over at det gikk såpass lett!!!!!

Nå er det bare den lille snikende uroen om at de finner på å ombestemme seg, siden jeg ikke får dato før i uke 34.....alltid noe å engste seg for...

Mulig du sikter bl.a. til meg her? Jeg er ikke motstander av verken kvinneforkjemper og har veldig stor forståelse for at folk ønsker seg ks. Har selv fått innvilget pga tidligere traumatisk fødsel.

Det er greit at hun opplyser om muligheter i utlandet, men hun nekter å være med på at om du først er gravid, så får du ks her i landet. Det er INGEN som blir nektet ks, selv om det kan hende du må bytte sykehus. Jeg synes det er skremselsproagangda å fremstille det som helt umulig å få ks, at man nærmest må innstille seg på å reise til utlande (og følge de finurlige planene hun foreslår).

I tillegg synes jeg det virker som henne sproblemstillinger er av en ganske annen art enn hva som er tilfelle for de andre brukerne av dette forumet.

Alt med måte, altså.

De ombestemmer seg nok ikke når du har fått det innvilget, men det har kanskje noe med operasjonsprogrammet å gjøre at de setter det opp såpass seint? Jeg fikk vite datoen i uke 34 jeg også, fikk faktisk vite at de anbefalte ks på meg i den uka også:) Og hos meg har det strengt tatt aldri vært noe alternativ rent medisinsk å føde vaginalt... Så du kan jo ta det helt rolig, og lykke til:)

Annonse

Hei

Jeg er så enig med HI i dette.

Sånn har jeg også tenkt det .En veldig bra opplysning å ta med seg det at man kan dra til utlandet som en siste nødløsning.Dersom jeg hadde visst om det når jeg gikk gravid og ble nekta ks (selv om det nærmest var livsnødvendig for meg og babyen)så hadde jeg hatt det MYE bedre i svangerskapet.Ja for da hadde jeg hatt den tryggheten at ks ble det UANSETT hva de sa på sykehuset her i norge.Jeg ville blitt hjulpet av å vite dette da!

Så la nå kvinneforkj. få lov til å spre denne opplysningen den kan være til stor hjelp for mange selv om det kansje blir litt ekstremt av og til, he he.Men hva gjør vel det når de norske sykehusene er så extreme at de driter i enkelte av oss som er gravide og ber om hjelp til forløsningen???

Etter som jeg har forstått har ikke kvinneforkjemper barn, ei heller er hun gravid. Blir litt for dumt å uttale seg når man ikke har vært i en slik situasjon. Blir som å uttale seg om abort når man aldri har vært i nærheten av å måtte ta et slikt valg...

Takk d.nissen ! Gratulere m / innvilget KS : ) Fint at du føler trygghet ved å vite om privat sykehus-tilbud i utlandet - dersom norske sykehus nekter å gi tross alvorlig angst mot vaginal fødtsel .Jeg har det selv - totalt FOBI mot fødtsel !

Til tross for Legeattest og attest fra psykolog om sterk FOBI - ville ingen sykehus jeg tok kontakt med ta attestene mine alvorlig og respektere dem - og de nektet ALLE og hjelpe og sa nei til at jeg kunne få KS dersom jeg planla graviditet . Derfor har jeg utsatt å bli gravid - da jeg har god tid likevel .Trenger mer tid å planlegge utenlandsopphold for å få hjelp . Så får vente noen år pga det .Og mistet lysten - når ingen lege / jordmor ville hjelpe i Norge - de bare forsøkte å kurere min fobi m / prating - og det går ikke .Det er kronisk mental sykdom / lidelse å ha fobi mot fødtsel - og da er KS eneste måte for meg å få en fin fødtselsopplevelse på .Jeg er dypt skuffet & sjokkert over at NORSKE leger ikke godtar og respekterer attest fra psykolog , som også er en " lege " for mental helse . Etter sedvane og slik de uttaler seg - så skal en attest fra psykolog RESPEKTERES .Men det har de hittil ikke gjordt . Brudd på pasientrettigheter ???- mener jeg .Burde kanskje oppgitt alle legenavn og steder som har nektet hjelp - til tross mine skriftlige attester - og sende klage til helseministeren i Norge . Slik elendig behandling av mennesker burde ikke vært lovlig i Norge i dag av leger som burde " skjønne bedre " hvor alvorlig konsekvenser slik behandling kan føre til ....Men jeg vet og jeg får hjelp uansett i utlandet - så har det mye bedre med meg selv . Deilig å vite at jeg tross allt ikke er avhengig av alle disse som har nektet all hjelp .Men bare forsøkt å manipulere / HJERNEVASKE og tvinge meg til å ville forsøke vaginal fødtsel mot min overbevisning og tross min sterke FOBI .Etter å personlig ha opplevd hvor vanskelig og lite hjelpsom leger er til å hjelpe pasienter med dette problem - syns jeg det er viktig å informere andre jenter som har samme problem - om andre løsninger og HVOR de kan få hjelp i utlandet .Jeg syns det er for jævlig å tenke på at også " medsøstre " opplever å bli presset mot sin vilje og overkjørt av Norske leger på norske sykehus . I mange land er dette et selvfølgelig FRITT VALG - slik burde det være også i lille norge .De som absolutt ikke greier tanken på det - bør aldri tvinges .Hvorfor tror norske leger at de er bedre enn amerikanske eller australske leger osv og viser annen praksis enn det som er NORMALT i store velutviklede , moderne land og resten av verden ??? Norsk helsevesen må jo være totalt underutviklet og kunnskapsløs når de akter å tvinge en kvinne med dokumentert FOBI & PANIKKANGST fra lege til vag.fødtsel - bare forde DE syns det er bedre for meg når jeg er sterkt uenig selv og det er min kropp som skal igjennom det .Ikke dem`s .Etter så kunnskapsløs behandling fra leger - har jeg mistet all tillitt til norsk helsevesen og Leger .de mangler åpenbart IQ og evnen til å tenke lengre enn nesen deres rekker .Slike avgjørelser kan få FATALE psykologiske TRAGISKE UTFALL for mor , nyfødt barn og nybakt pappa . Hvem vil vel se sin egen kone innlagt på psykiatrisk sykehus etter fødtsel ??? I verste fall kan det nok skje om de ikke RESPEKTERER og tar hensyn til pasientenes tidligere diagnose , psykisk tilstand og eget sterke ønske .Å bli nektet KS i slike tilfeller . er et alvorlig OVERGREP av norske Leger mener jeg - .Leger utdannet seg til leger for å hjelpe andre mennesker til et lettere , friskere liv PSYKISK & FYSISK - trodde nå jeg først - men det har vist seg at de bare følger BLINDT sykehusets " policy " og mangler evne til å tenke konsekvenser eller ta selvstendige riktige avgjørelser FOR HVER ENKELT individ / pasient .I hvertall i mitt tilfelle .

Derfor - med slike leger i Norge - så er det bra at utenlandske sykehus & leger blir gitt som alternativ til alle - så vi pasienter kan beskytte oss selv mot å bli overkjørt av norske leger som følger sin " policy " helt blindt og uten å tenke på konsekvensene og livskvaliteten til pasienten sin ! En bør slippe å gå nærmest med dødsangst i 9 mnd - dersom det kan unngås så enkelt ved å love pasienten KS ISTEDE . Fatter ikke hvorfor de må presse pasienten psykisk så hardt - ved å nekte hjelp ? Og ikke tenke på at pasienten skal ha en noenlunde bra livskvalitet under svangerskap . Er jo ikke sunnt eller enkelt for kommende barnefar heller å måtte leve i samme hus som en med alvorlige angstproblemer i 9 mnd .Barnefar blir jo og da påført bekymringer , angst og sterkt redusert livskvalitet pga dette . Kanskje resten av sitt liv - da mor ALDRI glemmer " legenes " overgrep mot henne og manglende vilje og ønske om å hjelpe .

Enkelt kvinner utvikler unødvendig " traumer " etter fødtsel som kan vare i mange år - om de ikke får bearbeidet traumene sine . Og dette går meget sterkt også utover deres mannlige partnere ,slik er det bare : ) Ikke rart folk skiller seg - kort tid etter fødtsel .Ikke alle takkler påkjenningene og går derfor ifra hverandre kort tid etter .

Uten å lytte til kvinnen og respektere kvinnen - så vil alle tape på det .Ingen vinning i å tvinge folk til noe som helst .Blir bare unødvendig problemer som følge av det . Skilsmisser f.eks på lang sikt . Og barna - betaler prisen ......

Til kvinneforkjemper!

Synd du opplever norske sykekhus slik. Jeg har også fobi mot fødsel, hadde med henvisning fra både lege og min psykolog da jeg var tilsamtale på Bærum sykehus. Ble møtt av en jordmor som viste meg masse respekt og lyttet til alt jeg hadde å si. Prøvde ikke å overtale meg til noe som helst, dette var mitt valg og hun forstå meg på alle punkter. Hun sa også, at pga slik jus'en er idag, så kan ikke norske kvinner bli tvunget til å føde vagianlt. Derfor reagerer jeg litt på at du opplevde nei "overalt".

Men, jeg tror også det har litt med oss kvinner - hvordan vi møter opp på disse samtalene. Er man rolig, ikke minst hyggelig, så blir vi også møtt på en annen måte. Er jo som ellers i samfunnet - du blir møtt slik du selv oppfører seg og da kommer jeg til sakens kjerne: du virker så inmari sinna, så bitter, så "stå på mine krav"-oppførsel. Kanskje dette får de du møter til å sette hele deg og din sak i "vrangstrupen" fordi du kan virke usympatisk når du er til slike samtaler??? Bare et spørsmål...men prøv å gå litt i deg selv! Lykke til, håper det ordner seg.

Annonse

Du hadde og blitt forbannet ...til slutt - hvis du bare fikk tilbud om " prøvefødtsel " og ikke keisersnitt . Jeg må alltså ligge i minst 20 timer med rier ....og prøve selv først ....før de vil gi KS . Det er DET som gjør meg forbannet . Jeg har snakket rolig og hyggelig og saklig ...likevel er det kunn " prøvefødtsel " de vil tilby . DEN går jeg ikke på og er ikke intrisert i - de forsøker rett og slett og presse / lure meg til vaginal fødtsel mener jeg .Kommer ALDRI til å gå med på noen såkalt " prøvefødtsel " ikke engang ordet er særlig tillitsvekkende ..... Syns det er veldig galt av deg å skylde på meg og mistenke MEG for å ha vært " usympatist " mot legene - bare forde du er heldigere i DIN LANDSDEL og ved ditt sykehus og møtte med respekt og aksept for din avgjørelse , tipper DU BOR lengre sør i landet og det forklarer at du få bedre behandling ... - det er det da heller legene som har vært mot meg - fullstendig usympatisk .Jeg bor i nord norge - og alle nord norske sykehus er akkurat som Haukeland - eller 10 gang verre spør du meg !!!

Det forklarer kanskje noe .....når det bare er " gamle " leger & jordmødre som jobber der- er det jo i hvertfall ikke rart at de er så veldig gammeldagse i holdninger og syn på KS i nord norge .De er helt UMULIGE ! Enten må jeg flytte sørover ELLER reise til London tydligvis for å få KS . Jeg velger å fly til London - mye enklere enn å flytte sørover og skifte jobb og selge hus BÅDE MEG OG SAMBOER etc .....og starte på nytt og kjøpe hus og finne ny jobb . DA ER DET MYE ENKLERE Å BARE FLY TIL LONDON OG TA KS DER - PENGESTERKE ER JO HELDIGVIS MANGE NORDLENDINGER OG HAR FAKTISK RÅD TIL DET .. er nok mange " nordlendinger " i samme situasjon mer el mindre .Nord Norge er verst / mest restriktiv i norge når det gjelder KS - derfor også mye stygge skader i nord norge - kjenner flere personlig med skader på både mor og barn etter å ha født her .Flott at folk snakker om det her og forteller om det til andre .Det blir ikke holdt skjult - om nord- norske leger kanskje " tror det " .Har også stått i avisen her om folk som er tvunget til setefødtsel her - og hvor mor svevde mellom liv og død in flere dager etterpå - men overlevde til slutt .De skikklig ille tilfellene kommer i avisen - men mye kommer fortsatt ikke frem i " dagslys " .Ikke alle har krefter & mot til å stå frem etter å ha vært ille behandlet . Men det snakkes om det i befolkningen her i nord .

Lurer på om vi sokner til samme sykehus, UNN? Jeg fikk i alle fall planlagt ks der...

Jeg har spurt deg før, men siden du ikke har svart så gjentar jeg: Tror du virkelig du ikke vil få innvilger planlagt ks ved ett eller annet norsk sykehus dersom du tar opp saken når du er gravid?

Fysj og fy for noen holdninger og frekk og provoserende du er - ANONYM ! Grunnet slike som deg med samme hårreisende usympatiske holdninger - sliter jenter i dag over hele Norge med å bli hørt og forstått - og med å få KS uansett grunn . Håper du ikke jobber i helsevesnet selv ....

Feig er du og i tillegg som er bare " anonym " her inne ....: )

Må signere kvinneforkjemper her.

Synes det var en stygg ting å skrive av deg Anonym.

Det er da en stor forskjell på det å være nervøs og redd for fødsel som de fleste førstegangsfødende er, og det å ha skikkelig angst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...