Gå til innhold

I et lite dilemma her!! Noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Slik er situasjonen. Jeg er mer eller mindre nyutdannet, men mangler en praksisperiode på 4 uker, for å bli helt ferdig med studiene. Har fått jobb som jeg begynner i 1 august, og må da ta permisjon fra denne jobben disse 4 ukene jeg skal ha praksis.

Når jeg regner på rett til foreldrepenger, så vil jeg ha jobbet 6 mnd i den nye jobben, hvis jeg ikke måtte ta permisjon i 4 uker. Så nå blir det jo 5 måneder i jobb.

Vil jeg falle utenfor?

Fortsetter under...

Må du ha praksisperioden med en gang og kan den deles opp ?

Det er noe med at hvis du f.eks jobber en måned og har litt opphold før du jobber igjen (må være mindre enn 2 uker) skal ikke oppholdet fra arbeid trekkes fra.

Tenkte her kanskje hvis du jobbet ett par uker også har 2 uker permisjon, jobber ett par uker igjen og ny 2 ukers permsisjon at du kanskje ikke taper opptjeningstid.

Eller at du tar ut lovfestet ferie...tror du har rett på ferie når du begynner 1 august, selv om du ikke har rett på feriepenger.

Jeg ville tatt kontakt med NAV og sjekket.

Fant dette i rundskrivet til §14-6

I tillegg til de dager vedkommende har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden, dersom to vilkår er oppfylt:

• vedkommende må ha vært i arbeid i fire uker i henhold til § 8‑2.

• det mellomliggende tidsrom, regnet fra siste faktiske arbeidsdag, må ikke være på mer enn to uker.

Avvikling av lovbestemt ferie og avspasering av opptjent fritid regnes med i opptjeningstiden når de inngår i et arbeidsforhold. Dette gjelder også når ferie og avspasering avvikles på slutten av oppsigelsestiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...