Gå til innhold

han er allergisk mot kumelk og soya...hva nå???

Anbefalte innlegg

hva i all verden kan han spise og drikke nå? han er snart 14 mnd. eg ammer enda. han er blitt drittlei av nutramigenen. alt med melk får han diare av , og alt me soya i får han også diare, og oppkast i tillegg. eg blir så fortvila. syns ikke en så liten flotte gutt skal ha så mange plager. hva kan han egentlig spise og drikke nå?

frokost og kvelds er ok.da koker eg grøt av vann og havregryn eller havremel. til lunsj får han grovt brød uten melk og soya md leverpostei.er det noe annet pålegg han kan få?har prøvt skinke, men den likte han ikke. middager har eg alltid lagt til han selv, men blir liksom de samme rettene hele tiden for det er ikke så store utvalget i det han tåler. off sns dette er så trist eg ...skulle sett hvor godt han likte youghurt,,men den tålte han jo ikek da...så fant eg soya-youghurt han likte enda bedre, og den tålte han enda mindre...

noen råd eller mat-tips?

takk=)

Fortsetter under...

HEI!

Som mor til to multiallergikere(melk, soya, egg og fisk), tør jeg påstå at jeg forstår hvordan du har det.

(Ammer hun yngste enda og må gå på amme dietten selv også)

Først og fremst må du forandre holdning, ikke tenke på hvor trist det er at han ikke kan spise disse tingene, men tenke på alt det gode du kan lage UTEN disse tingene.

Du må se mulighetene, ikke begrensningene:-)!

Dersom han kan spise fisk, kan han spise makrell i tomat eller kaviar, avocado og most banan er jo også kjempe godt på skiva. Eller du kan koke ditt eget eplesyltetøy.

Som smør, kan du fint bruke blå Soft uten melk og soya (den er faktisk ganske god), som melk i matlaging er havremelk helt supert.Den fra Ica er mest næringsrik, men Oatlys egne berika havremelk er også ok.

Dette kan du steke vafler, pannekaker og bake de fleste kaker med!

Middager lager du som vanlig, alle god og mager-produktene til Gilde er uten melk.Trenger du saus, kan du koke ut panna eller smelte litt smør til han.

(selv om det står "spor av melk" er dette noe de må skrive, selv ikke min eldste reagerer på).

Ellers så synes jeg du burde få henvisning til ernæringsfysiolog, (det har vi hatt hele veien og det har vært til enorm hjelp).

Det er også viktig å få regnet ut om den lille gutten din får i seg nok kalsium.

Nesten alt brød er uten melk også, men vær obs på at det brukes soyamel ganske ofte.

Soyaolje er gteit å bruke, det er nemlig rensket for proteinene de reagerer på,

Ellers er det mye uten melk også, du må bare gå på skattejakt, nettsiden www.utenmelk.no er veldig bra.

Dette går bra, og lykke til!

Bare spør om du lurer på noe:-)!

Glemte å si at jeg bruker Nestles eple og banangrøt fra 8 mnd, den er uten melk. Jeg blander den med Nutramigen og den er berika også (noe små allergikere pleier å trenge) Den bruker jeg om morgenene og kvelden, isedenfor yogurt bruker jeg Frutti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...