Gå til innhold

Har fått resept på Efexor! Noen som har erfaringer på bruk av denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med depresjon og paikkangst/angst... :o/

Fortsetter under...

Skrevet

Efexor er grusomt. Jeg har også angst men har nektet å ta SSRI'er og andre behandlingspiller som cipralex, seroxat o.l fordi jeg har sett så mange bli ødelagt av det!!!!!!!!

Skrevet

Kan du utdype det litt mer? Ødelagt hvordan da? Og hvor høy dose og over hvor lang tid er det snakk om da?

Jeg har også nektet å ta sånne type tabletter, men hva gjør man da når man er helt nedkjørt?

Skrevet

Jeg brukte Efexor Depot i over to år, hadde fantastisk virkning på meg.

Hjalp meg til å se min egen situasjon og veien ut derfra. Hadde tonn med bivirkninger ved start og ved hver opptrapping, men de ga seg til slutt..

Jeg hadde depresjon, PTSD, angst/panikkangst.

Sluttet umiddelbart da jeg ble gravid =P

Skrevet

Venninnen min fikk rimelig kraftig angst etter å ha vært i kabul. Hun fikk efexor, husker ikke hvor mye men det var de depotkapslene først. Hun ble først veldig trett. Gikk på de et år, da hun skulle slutte trappet hun ned men ble mer og mer lei seg. Da hun var ferdig med de, etter å ha trappet ned, ble hun så deprimert at hun nå ligger på sykehuset. Hun klarte rett og slett ikke leve uten stimulien de gav henne.

Broren min fikk først cipralex som gjorde han enda mer angstfylt og så deprimert, og så efexor, middels dose. Han fikk de da han var på bedringens vei men ble verre. Han klarer ikke leve uten slike tabletter nå, etter fem år, og har like mye angst, men tar han de ikke sover han og har anfall på anfall.

Jeg jobbet også med endel mennesker osm hadde fått disse medisinene, samt Zyprexa o.l og de var knust. Vektoppgang og mer depresjon. Førte til mer piller og ble bare verre.

Selv tok jeg en beroligende når angsten kom og gikk til psykolog heavy i starten, og så ble det mindre og mindre angst og mindre medisiner. Tar nå ca bare beroligende en gang i mnd maks. Men jeg går fortsatt mye til psykolog og jeg har funnet psutemetoder o.l som hjelper meg.

Jeg er livredd for slike piller som du har fått, etter alt jeg har sett.. Selvsagt er dette redningen for mange, men du spurte om min mening

Skrevet

Ja, jeg takker for tilbakemelding! :o) Jeg må si at jeg alltid har vært skeptisk til medikamenter. Jeg mener at angsten/depresjonen alltid har en årsak, og medikamenter er ikke noen løsning!

Jeg blir temmelig oppgitt på psykiater jeg var hos i dag.. Jeg begynte å grine og fortalte om alt jeg syntes var slitsomt og vanskelig. Han sier ingen ting, og etter at han har "klødd seg i hue" en stund uten å si noe henter han en blekke og stiller meg noen spørsmål. Hvorpå han sier; "Nei, du har nok ikke noen borderlinediagnose.."

Faen, de er så opptatt av diagnoser og piller at jeg blir helt kvalm, hadde hadde ikke EN ting å si til det jeg sa om problemene mine!

Jeg føler at det er så liten hjelp å få for den som faktisk har lyst til å ta ordentlig tak i problemene sine! Jeg spurte han også hva veien videre skulle være, men han har bare pillesvar å komme med!

Er sååå negativ til piller, men føler at jeg har kommet et sted der jeg bare har lyst til å gi opp! Jeg er så sliten, har så mye angst og er deperimert.. Og man føler seg så alene når pilleesken er den som skal gjøre deg frisk! :oP

Annonse

Skrevet

Og hvordan gikk det når du sluttet på dem?

Skrevet

Jeg var i utgangspunktet "ferdig rehabilitert" og gikk ikke til behandling, var i grunn jeg som bare ville bruke de litt lenger for å være sikker.

Men da jeg ble overraskende gravid, sluttet jeg. Var litt tungt, men hadde mye støtte rundt meg og sluttet fordi babyen ikke hadde godt av medisinen. Hadde fått noe å "leve for" som jeg heller brukte all oppmerksomheten min på =P

Skrevet

SSRI- preparatet Fluoxetin bruker jeg, og takket være den lever jeg et normalt liv

Skrevet

Jeg har ikke personlig erfaring men er sykepleier og har mange pasienter som står på efexor, har ikke hørt mer negativt om denne enn andre antidepressiva.

Skrevet

Har en mann som har brukt efexor i 5-6 år. I utgangspunktet fikk han dem mot alvorlige depresjoner, og i følge han fungerer de godt mot angst. Nå har han de siste årene førsøkt å slutte ved flere anledninger, psykisk har det godt bra, men de fysiske bivirkningene er for kraftige til at dette kan kombineres med jobb. 3 Ukers ferie er for kort tid. Den verste bivirkningen er at sidesynet "henger igjen", noe som gjør at han hverken kan jobbe eller kjøre bil. Dette er i følge legen en vanlig bivirkning av efexor. Han tar 2x 75 mg depot kapsler pr dag, og de små "nedtrappingspillene" ble tatt av markedet for noen år siden da de viste seg å være livsfarlige. Efexor virker veldig forskjellig fra person til person, noen blir veldig sløve, mens andre får kraftig adrenalinøkning og blir nærmest euforiske, mens noen igjen blir voldsomt aggressive.

Dere som har hatt angst og sluttet med efexor (trappet ned altså, ikke bråsluttet), hvordan gjorde dere det? Over hvor lang tid? Kom angsten tilbake?

Skrevet

Jeg bråsluttet med en ganske høy dose jeg :o Gikk på 300mg om dagen..

Overraskende at det gikk så fint med meg..

Skrevet

Jeg har gått på efexor, 150mg.. Og det funket veldig fint på meg.. Hjalp veldig på depresjonene, selvskadingen og angsten..

Men så er jeg veldig lite glad i å bruke medisiner, så jeg tok saken i egne hender, og sluttet..

Da fikk jeg voldsomme abstinenser, skalv, og hadde kronisk hjertklapp, men det gkk over etter et par uker.. Og jeg har fungert kjempebra etter jeg sluttet på de.. Tar ikke engang andre beroligende tabletter...

Så begynn på efexor du, og gi det en sjanse! Lykke til og masse god bedring! Klemmer fra meg..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...