Gå til innhold

Jobben..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt å begynne å prøve snart, men jeg har en jobb som jeg synes er tung nå, så jeg kan bare tenke meg hvordan det skal bli når jeg blir gravid.... Jeg jobber alene, det er endel tunge løft i løpet av dagen, med tunge løft mener jeg mellom 15 og 35 kg, temperaturer opp til 35 grader, og veldig mye arbeid med bøyd rygg. Kan det være mulig å søke svangerskapspenger på dette grunnlaget? Jeg må jo tenke økonomi oppi dette også, så vis jeg ikke kan jobbe så mye før fødselspermisjonen fordi jeg ikke klarer, vil vi jo tape mange penger også...Noen som kan gi meg noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge jobben så den er mulig å gjennomføre for en som er gravid. I ditt tilfelle høres det ut som om du må tilbys andre arbeidsoppgaver. Det er først i de tilfeller at arbeidsgiver sier det ikke er mulig å tilby andre oppgaver, at gravide kan få svangerskapspenger under graviditeten.

Skrevet

men det er kun en stilling, og det er den jeg har, så hva kan mere tilrettelegging være?

Skrevet

jeg jobber på ett gatekjøkken, med masse tunge løft, mye varme og ganske ofte mye stress.

Er 31+4 uker på vei.

Sjefene mine tilrettela alt for meg. de har en som står standby i tilfelle det skal bli for mye for meg, jeg har en hjelpevakt som hjelper til med pussing og vasking på slutten samt matlagingen.

Så det du kan gjøre er å snakke med sjefen din, forklare h*n situasjonen, og når du blir gravid tester du ut om du klarer det hvis h*n kan tilrettelegge arbeidet for deg.

Lege og jordmor vil nok også ha sitt ord med i laget. De kan vurdere om jobben er farlig for din og babyens helse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...