rosemor*endelig*mamma*igjen Skrevet 23. juli 2007 #1 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg lurer på hvordan selve inngrepet foregår, og om det er smertefullt. Hvor stor er egentlig risikoen for abort i forb med prøven? Ellers lurer jeg på når det foretas, og hvem som får tilbud om det. Kan alle velge å ta slik prøve? Hva skjer så dersom den etter noen uker viser seg å være positiv? Hvis man da ønsker å avslutte svangerskapet - hvordan foregår det?? En slags fødsel? Alt virker så skummelt - håper på svar for å kunne ta stilling til dette selv etter hver ( er ca 8 uker på vei). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9901313-spm-ang-fostervannspr%C3%B8ve/
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2007 #2 Del Skrevet 23. juli 2007 det er en link oppe her på siden som heter informasjon om fostervannsprøve, morkaketest og duotest, der er det en som har lagt inn div info om de ulike prøvene. Jeg har lagt inn litt om genetisk veiledning og hvordan søke etc, du kan ha nytte av å se der. Til spm dine: Er det ingen andre risikofaktorer til stede, får de som er 38 år v termin (mulig i det året man føder, er ikke helt sikker) tilbud om fostervannsprøve (fvp). Man får ikke ta fvp hvis man først velger duotest og denne ikke gir en viss risiko for kromosomavvik. Prøven tas i uke 15 (?). Man må først til genetisk veiledning. Prøven tas ved at legen først ser på fosterets beliggenhet i livmoren via UL, og så stikker en nål inn hvor det trekkes ut fostervann. Risikoen for abort sies å være 0,5-1%, nyere forskning fra usa viser at risikoen kan sies å være 0,5%. Det er ikke særlig smertefullt, du kjenner stikket og litt press men det var ikke vondt, mer litt ubehagelig. Man må sitte på gangen en halvtimes tid etterpå, og resten av dagen anbefales du å ligge på sofaen. Hvis prøven viser at kromosomavvik er tilstede blir du oppringt av legen, og får komme og snakke med de tror jeg (vi fikk svar om ingen avvik). De anbefaler at man tar valget om ev abort raskt, mulig allerede etter en dag. Da er du så langt kommet i sv.skapet at det må søkes til abortnemnda om abort, men dette blir innvilget (iht den info vi fikk på genetisk veiledning på ullevål). Er ikke sikker på hvordan aborten ev foregår, men i og med at man nærmer seg uke 20 da vil jeg tro at man må føde ja. Mener å ha lest at de tilbyr smertefri fødsel da, er jo vondt nok som det er regner jeg med. Dette får man ev svar på under gen veiledning. Hvis du nå er 8 uker på vei og dette er aktuelt for deg bør du be fastlegen din el jordmor om å søke deg inn for genetisk veiledning i og med at prøvene tas i bestemte uker. Velger du feks duotesten tror jeg det tas rundt uke 12 (?). Lykke til videre med svskapet!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9901313-spm-ang-fostervannspr%C3%B8ve/#findComment-9902890
purple Skrevet 24. juli 2007 #3 Del Skrevet 24. juli 2007 jeg lurte og p å ta fostervannsprøve.Men legen ville absolutt ikke at jeg skulle ta den først. Først nakkefold undersølelse,sa han. Det gjorde jeg i uke 13 og dissa dataene han fikk da tilsa ikke noe unormalt. Nakkefold var liten.hendene spriket og neseben ok så da tok vi hverken duotest eller fostervannsprøve som er en risk for abort som legen sa. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9901313-spm-ang-fostervannspr%C3%B8ve/#findComment-9903843
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2007 #4 Del Skrevet 25. juli 2007 undersøkelse av nakkefold uten blodprøve (duotest) ser vel kun på om det er downs syndrom tilstede. Full duotest sjekker i tillegg om det er økt risiko for trisomi 13 og trisomi 18. Fostervannsprøve sjekker om det er økt risiko for kromosomavvik, det vil si uten begrensninger. Det må bli opp til hver enkelt familie hvilken grad av sikkerhet man ønsker, og hvor fullstendig undersøkelse man vil ha. Fastlegens ev personlige oppfatning bør ikke spille noen rolle for valget. Genetisk veiledning er helt uten føringer, man får fakta om undersøkelsene og risiko, og kan ta et valg basert på info og personlige ønsker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9901313-spm-ang-fostervannspr%C3%B8ve/#findComment-9917912
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå