Gå til innhold

Ekstremt treg mage - gode råd?


MamaMia76

Anbefalte innlegg

De siste 2 ukene har jeg kun kommet på do ved hjelp av svisker - mange svisker. Men det er jo fullt av sukker, og jeg begynner å bli lei. Hvis jeg ikke spiser de går jeg noen dager uten å komme på do - og så får jeg forstoppelse. Har kjøt lactulose i dag, men det skal man vel heller ikke ta så lenge.

 

Er magen slik gjennom hele gravidieteten? Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

min erfaring er at det er veldig viktig å drikke mye vann. Gjerne 2 liter om dagen, det setter magen i sving.

Ellers har jeg god erfaring med VI- SIBLIN. Det er et naturpreparat, pulver av skallet fra noen frø e.l. som man blander ut i vann eller yoghurt 2 ganger per dag. Det virker kjempebra på meg. Fås kjøpt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er at magen blir treigere og treigere jo mer gravid man er. Det første du må sørge for, er å drikke nok vann. To liter holder ikke, sier min jordmor til meg. Minst tre-fire liter må til daglig.

Fiber bidrar til å holde tarmen i gang. Det er mye fiber i havrekli og linfrø(hell på frokostblandinga) og gulrøtter.

 

Det er helt uproblematisk å bruke Lactulose over et lengre tidsrom. Både det og Duphalac, et tilsvarende preparat, virker slik at de binder vann i tarmen. De er helt ufarlige å spise for gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis en kiwi-frukt eller en halv grape-frukt før frokost (gjerne fullkorns-frokostblanding, som f.eks grøt, Weetabix, Fitness etc blandet med Biola). Drikk som de andre her sier så mye vann du orker gjennom dagen, men trapp ned etter middag..så du får sove i fred... Te fungerer også fint på meg og så drikker jeg 30 ml AloeVera juice hver morgen før frokost. Superbra for mage/tarm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fiber!

Masse væske!

Og prøv loppe- frø som du får kjøpt på apoteket, og bland ut i yoghurt.. 100% naturlig avføringsmiddel!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehh- og loppefrø er ikke noe som er fra lopper altså. det heter det fordi det likner! hehe, bare for sikkerhets skyld.. Det funker som fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk ett glass med kokt vann før frokost, det hjelper hvertfall min gravide venninne =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta lactoluse for det ødelegge ikke de peristaliske bevegelsene i tarmen har jeg forstått. Det tar jeg, men ikke noe godt. Høres fornuftig ut med varm vann før mat ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått kjempetreig mage. går flere dager mellom hver gang. Men holder det gående med Vi-Siblin i et glass med Biola. Og får kanskje prøve å drikke enda mer ... er nok ikke over to liter om dagen.

Er 10+1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...