Gå til innhold

Frustrert - amming og fast føde (samme som småtroll 0-1)

Anbefalte innlegg

Lille jenta mi er nå snart 7 mnd. Hun har spist grøt til kveld i en mnd, den siste uka har hun også fått litt frukt eller grøt til formiddagsmat.

Men hva med puppen? I dag og i går har hun spist lite. I dag et måltid kl halv seks. Etter det gjorde jeg et forsøk kl åtte og kl ni, uten hell. Kl halv ti tok hun et par sugetak, deretter fikk hun grøt. Hun var lite interessert og spiste bare et par skjeer. Nå kl ett ville hun fortsatt ikke ha pupp. Gående klarte jeg å få i henne en god del.

Gjør jeg noe feil? Skal jeg kutte ut formiddagsmat? Jeg vil gjerne amme (nå selvfølgelig delamme) så lenge som mulig.

Om natte våkner hun gjerne tre ganger, kl 23, 02 og 06 (noen ganger også kl 04) Jeg har det er et tegn på at hun trenger mer mat. Tar jeg feil?

Jeg blir så frustret. Særlig slik som i dag. Hun trenger jo melk. Og jeg har masse å tilby henne.

Noen tips? Gjør jeg ting helt feil?

Fortsetter under...

Jeg tror nok hun hadde fått nok mat med kun det hun spiser om natten.

Jeg har lest det om brystvegring, Vi har hatt noen runder før også som har gått seg til. Men jeg oppfatter det ikke helt som brystvegring nå. Heller at hun faktisk ikke er sulten. Mulig jeg tar feil. Men etter ammekampen kl 13 gulpet hun faktisk opp en del. Magen full?

Nå har hunheldigvis spist en del. Kl 14 tok hun puppen og vi sovnet av utmattelse begge to:)

Det er en del "skjult brystvegring" hos de som spiser mye mat på natt fordi de er opptatt på dag. Du må enten forsøke å flytte en del måltider til dagtid (det blir nok høylytt!), eller så bare slå deg til ro med at du har en nattspiser. Og at barnet ikke har vondt av det egentlig, så lenge du får sove innimellom. Dette blir nok annerledes etterhvert skal du se... det gjør alltid det...

Vil det gå seg til av seg selv eller bør jeg aktivt jobbe med å snu døgnet. Måltidene på natta går heldigvis fort og hun sovner igjen med en gang. Sånn sett er det ikke noe problem. Men det hadde jo vært kjekt med litt sammenhengende søvn...

Nå får hun grøt av pappa. Og stillheten på kjøkkenet tilsier at hun spiser med stor glede:) Hun spister full porsjon for første gang. Kanskje det gjør henne mett til natta?

Altså kun et skikkelig ammemåltid siden kl 06 i dag. Bør jeg jobbe med brystvegring eller avvente og se hva som skjer? Og jeg bør kanskje pumpe for produksjonens del? (Men jeg vet at jeg lett øker så det er kanskje ikke kjempestress)

Mange og vage spørsmål, men jeg håper de er forståelige. Og tusen takk for kvalifisert svar. Når jeg tok opp problemet med helsesøster, sa hun at jeg burde arbeide med meg selv og innse at tiden med amming går mot slutten. Enkelt og greit.

Ja, pump gjerne nå, så du holder det oppe. Gjerne nå, og ta henne opp for mat før du legger deg. Kanskje tar hun litt da. Våkner du med spreng så pump på natta, husk at du lager mer fortløpende så om hun våkner på natta for pupp så går det greit (og så har du jo noe på lur).

Helsesøster har jeg ikke lyst å kommentere for det blir stygt.

Annonse

Litt pupp før natta ville hun også ha:) I senga i mørket, men jeg er fornøyd allikevel.

Ang helsesøster: Det er godt vi lever i ett samfunn hvor det er lett å tilegne seg kunnskap på egenhånd slik at vi ikke stoler blindt på alle råd vi får.

Jeg takker igjen for råd også får vi se hvordan det utvikler seg. Kanskje jeg er så heldig at det var forbigående. Jeg var fryktelig frustrert når jeg startet tråden, men jeg er litt mer optimistisk nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...