Gå til innhold

Hvordan beregner legen terminen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må han foreta GU undersøkelse eller?Hva om jeg ikke ønsker GU undersøkelse hos legen min, kan jeg bli søkt videre til gynekolog? Vet dere om man trenger henvisning til gynekolog dersom de driver privat praksis, eller er det bare å ta en telefon?

 

Er det slik at unngfangelsen fant sted ca. to uker etter første blødningsdag i siste menstruasjon? litt forvirret ettersom det står forskjellige ting i på ulike gravid sider. Vet ikke om denne måten å beregne termin på er mer korrekt enn å legge til en uke på første blødningsdag og trekke fra 3mnd.

 

Gode råd mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen din vil nok bruke dato for første dag i siste menstuasjon som grunnlag for terminen. Du trenger ikke å ta en GU hos fastlegen din om du ikke ønsker det. Da kan du få en henvisning til en gynekolog. Jeg har vært til en privatpraktiserende i Oslo, og da trengte jeg ikke henvisning, men så betalte jeg 900 for timen da, så det skulle bare mangle.. :)

 

En normal eggløsning eller unnfangelse skjer ca 14 dager etter 1. dag av forrige mens. Eggløsningen kan jo komme senere eller tidligere enn det, derfor er det helt normalt å blir skøvet frem eller tilbake på terminen en uke eller to når en er til ordinær UL i uke 18.

 

På babyverden.no er det en veldig fin terminkalkulator. Da får du nemlig opp en del viktige datoer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...