Gå til innhold

Kan jeg male?


Steinbukken75

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss en leilighet som vi overtar i begynnelsen av september. Det er behov for mye maling inne. Jeg er ca 5 uker på vei nå. Stemmer det at det er skadelig for fosteret om jeg maler i løpet av de første 3 mnd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hvis du maler med vannbasert maling! Det går helt fint! Men vær flink å lufte ut allikevel! :)

Oljebasert maling kan du kun holde på med ute og da bør du helst ha en maske på deg i tillegg! :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ringte produsent da jeg skulle male soverom når jeg var i uke 6. da fikk jeg beskjed at det beste var å bruke vannbasert maling, og dersom jeg skulle bruke oljebasert burde jeg bruke en sånn spesialmaske som beskytter mot løsemidler (ca 300 kr). I begge tilfeller var det kjempeviktig med god utlufting! Og ikke jobbe lenge av gangen og ta seg ofte pauser.. Det var det jeg kom fram til i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å ikke male på jobben nå. Vannbasert maling lukter ikke så mye det er forskjellen, giftstoffene er de samme. Så jeg har valgt å ikke gjøre det i det hele tatt, for å være på den sikre siden. men det er jo alltid vanskelig å vite hva som er mest lurt gog hvor mye man kan tåle/ikke tåle. MÅ kanskje føle litt på kroppen. Jeg malte litt på jobben, men det føltes ikke noe bra (tenkte på det hele tiden om jeg gjorde noe som kunne skade vår lille spire) og da sa jeg fra til sjefen og hun forsto veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært forsikrig med vannbasert malig også. Husk at vannbasert maling gasser i ukesvis, mens oljemaling bare gasser en kort stund. Det sies også at man skal unngå å bo/sove i nymalte rom en stund. Kanskje best å ikke ta noen sjanser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt med produsenter av maling og også lest på nettet og det som står er at det ikke er påvist noen skader på foster ved bruk av vannbasert maling, men at det er veldig viktig at det luftes godt ut og ikke oppholder deg for mye i rommet under tørketiden. Oljemaling, akryl maling etc ville jeg holdt meg unna.

 

http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=9631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...