melissa&baby:) Skrevet 23. juli 2007 #1 Skrevet 23. juli 2007 Når jeg dusjet i sta da så jeg at jeg hadde en flått på låret!!!Trudde at det var noe kusk så jeg rev den vekk! Nå har jeg ringt til legen min og han sa jeg skulle vente og se om jeg ble mer rød rundt området... men jeg vil ikke det! Kan de ikke gi meg antibiotika for sikkerhetsskyld!!! Nå er jeg livredd, har 5 dager til termin, har lyst å kreve at jeg blir satt igang sånn at gutten min ikke blir smittet! Tror dere jeg kan det?? Hva hadde dere gjort? Klarer ikke å sjekke om hodet er der heller for jeg har så stor mage nå, sa det til legen o, men fikk den beskjeden om å vente alikevel.....
elro "fødeklar" Skrevet 23. juli 2007 #2 Skrevet 23. juli 2007 Hei. Jeg fikk flått selv på låret for et par uker siden. Men vi tok den ut med flåttpinsett, fikk den ut med hode (heldigvis). Har fulgt med de siste ukene, og jeg har ikke fått noen merker etter den. Men det er viktig at hodet er ute. Har du noen som kan sjekke for deg, om du har fått hodet ut?
melissa&baby:) Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2007 ja jeg ringte til mammen min, hun skulle komme om en stund og sjekke...ser jo ingenting med magen i veien..... Hvor lenge skal en passe på da?
elro "fødeklar" Skrevet 23. juli 2007 #4 Skrevet 23. juli 2007 Jeg er ikke helt sikker hvor lenge en må følge med. Hvert fall de første ukene. Bestefaren til mannen min fikk problemer ett år etter at han hadde hatt flått. Men han hadde ikke fått ut hode. Det er nok uansett lurt å være obs på den en stund.
ana baroma Skrevet 23. juli 2007 #5 Skrevet 23. juli 2007 Slapp nå bare av... Dersom du blir uvel, feber, slapphet, oppkst osv, så ringer du legen. Dersom du får en rød ring rundt bittstedet, så er du smittet med borelia, og den kan komme etter et døgn, eller flere uker. Å gi deg antibiotika for sikkerhets skyld er det sikkert ingen leger som vil gjøre. Dersom du kjenner noe hardt når du tar på bittstedet, så sitter hodet inni der enda, men det går an å pirke ut. Det viktigste er at kroppen er ute, da kan den ikke sende blodet den suger ut tilbake i kroppen din igjen, og heller ikke smitte deg. (Mener det er sånn det funker med flåtten). Avisene er overhysteriske overofr flått, men jeg bor i en hage med milliarder av krypene, og kjenner ikke at jeg orker å bli hysterisk og redd. Så vær obs på allmenntilstand og rød ring + hovenhet på bittstedet:)
melissa&baby:) Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. juli 2007 Jeg vet ingenting om flått, eller hva en skal gjøre når de biter. Det du forteller kunne legen ha fortalt meg også synes jeg. Så kanskje du forstår hvorfor jeg ikke blir beroliget? Bittstedet kjennes ut som en klump, og er ildrødt, men er ikke større en 5mm i bredden ca. Jeg klarer ikke å se noe hode, kan en se det hvis det fremdeles er i? eller må en grave litt for å finne det? Jeg er kvalm og uvel, men det er sikkert pga graviditeten....
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2007 #7 Skrevet 23. juli 2007 Ikke noe å stresse med, blir det rødt så går du til legen og får antibiotica. En sånn kur kan man ta opptil flere måneder etter et bitt, så det haster ikke. For min del (er en del på flåttlandet sørlandet) tar jeg en blodprøve etter hver sommer, for å sjekke om jeg har blitt infisert. Likesågreit å vente til etter sommeren med å sjekke det, da det ikke er noe man må ta med en gang. Media er hysteriske på dette spør du meg, må være noe med agurktiden og at vi lever i et land som er alt for trygt. Lykke til!
bell3, fikk gutt Skrevet 23. juli 2007 #8 Skrevet 23. juli 2007 Du ser om hodet er der, for da er det en svart prikk inni der som er ca 1-2 mm stor. Plukker flått av ungene mine hver dag, og ingen av de er syke. Du trenger kun å oppsøke lege viss området rundt bittet blir rødt, flammete eller opphovnet. Da skal du ha antibiotika. Viss det er bare selve bittet som er en kul er det ok. Antibiotika for sikkerhets skyld kan jeg garantere deg at du ikke får... Men det er bare å roe ned, dette går kjempefint )
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 23. juli 2007 #9 Skrevet 23. juli 2007 er nesten flått ekspert,hehe...sønnen min har det hele tidenha på smør for å få ut evnt rester og vask godt med pyrisept...kan være lurt å vaske deg med sprit 60%elle 40% hvist du har det hjemme...se etter den røde ringen som kan komme rundt der flåtten satt.etter ca en uke,men og opp til 30 dager.det er ikke hos alle at symptomer kokmmer,det kan ta år faktisk,utenom den røde ringen.flått som ikke har sittet et helt døgn å kost seg har liten sjangs å gi fra seg noen smitte.tok en på sønnen min for et år siden å han fikk aldri den rød ringen,men har et sår som alltid sitter der og blir hissigere etterhvert....tok borrreliose prøven på han for en uke siden å jeg venter nå på svar....off liker det ikke.men fikk tatt den og fort så satser på det ikke er noe.... lykke til...
melissa&baby:) Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 23. juli 2007 tusen millioner takk for svar! Er blitt rolig nå... Då har jeg ikke noe flåtthode i bittet heller:) Men jeg må si at avisene har klart å skremme meg! Så føre meg at baby ble invalid jeg....hehe Hva skulle jeg gjort uten bim!
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2007 #11 Skrevet 23. juli 2007 Har selv hatt sikkert en million flottstikk tidligere, og min mor blir like hysterisk hver gang. Snakket med legen en gang jeg var innom (mest for å berolige min mor, egentlig). I følge ham hadde det lite å si om hodet satt igjen i forhold til smitte. Hodet ville "kun" oppfattes som en flis i huden. Han sa at det var selve stikket som betydde noe, enten hadde flotten smittet deg allerede da, eller ikke. Ikke vet jeg. Uansett, følg nøye med på stikkstedet, blir det en rødlig ring, så stikker du til legen, blir det ikke, så slapp av:) Ikek alle flott bærer smitten.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2007 #12 Skrevet 23. juli 2007 hei! viss du er usikker om hode sitter igjen så smør på oliven olje for da slepper den etter en stund, husk at flåtten kan fortsette å suge når kun hode er igjen (den lever fortsatt)..
melissa&baby:) Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 23. juli 2007 æsj da, lever fortsatt...de er nå ekle nok fra før av... Ja det skal jeg, tusen takk for tips!!! Trege at jeg ikke så på flåtten om alt var med før jeg spylte den ned i do...jaja
ana baroma Skrevet 23. juli 2007 #14 Skrevet 23. juli 2007 Dette står på helsenytt: Flåttbitt kan gi betennelse i selve bittet med vanlig sårbakterier. Slik betennelse opptrer i løpet av et par dager og må ikke forveksles med erythema migrans, som oftest kommer etter 7-14 dager. Du kan selv behandle den lokale sårinfeksjonen med sårsalve som inneholder antibiotika (for eksempel Bacimycin). Dersom noe av flåttens biteredskap skulle sitte igjen i huden, vil dette komme ut av seg selv. Etter at du har fått et flåttbitt, bør du selv følge godt med for å se om det utvikler seg en rød ring rundt bittstedet. Husk også på at andre sykdomstegn (se over) kan etterfølge et flåttbitt. Hvis noen av sykdomstegnene skulle inntreffe, bør du straks søke lege. Link til mer info: http://www.helsenytt.no/artikler/flaatt.htm
teila Skrevet 23. juli 2007 #15 Skrevet 23. juli 2007 Hei Fikk selv to flått tidligere i sommer og snakket både med jordmor og legen min om dem. Begge mente at man ikke trengte ta noe test med mindre man fikk ring/utslett rundt bittstedet eller ble dårlig. Men man må følge med bittstedene en stund. Legen min sa at det var i flåttens spytt det var smitte. Og jo lenger flåtten satt på, jo mer spytt fikk man i seg og jo større sjans var det for smitte. Derfor er det viktig å få av flåtten med en gang. Ellers står det de fleste steder på nettet at det ikke er så farlig om hodet står igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå