Gå til innhold

Sykepleier i jobb der pasientene slår!

Panda'n

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva jeg burde gjøre? Jobber på en demensavdeling der vi må bruke tvang og blir utsatt for slag, spark, osv. omtrent på hver vakt. Er ikke gravid enda, men har EL i dag. Er i ferie nå, men skal på jobb igjen dagen etter IKM. Må jo prate med legen og avd.leder, men er ikke så sikker på om det blir så enkelt eller populært å få tilrettelagt jobben slik at jeg slipper å stelle de som kan slå. (5 av 7 pas..) Er i tillegg psykisk krevende, og i tvangssituasjonene får jeg en overveldende følelse av frykt og stress. (adrenalinet fosser...) Er ikke særlig passende for en gravid...

Har jeg krav på Svangerskapspenger tro? Pga risikofylt jobb?

Fortsetter under...

Det kan du ha men er det ett komunalt tilbud kan de også tilby deg å jobbe en ved en annen institusjon i kommunen hvis de har sykmeldte og trenger vikarer. DU får jo selvsagt ikke permen før du blir gravid..:/ Det er jo bare å ta det opp til smatale. De er jo pliktige til å tilrettelegge arbeidsplassen for deg.

• 4 uker senere...

Jeg jobber som ordenspoliti, med fare for å komme oppi både slossing og skyting, så hos oss er det bare å krype til sjefen og fortelle med en gang. Hos oss er de flinke til å tilrettelegge slik at vi gjør andre ting, nettopp for at vi ikke skal bli helt borte.

• 2 uker senere...

ER du usikker på om du kan bli skadet på jobb, skal du selvfølgelig ikke jobbe der når du er gravid. Men å gå ut i sykmelding/svangersskapspermisjon er ingen god løsning. Det finnes andre avdelinger der du kan jobbe tiltross for en voksne mage :-) Vente tida blir vel lang nok!

Har dere ikke noe trening i å håndtere disse passientene?

Har trent kampsport i mange år. Min relativ magre erfaring fra dement avdeling (sommerjobb) er at disse pasientene var utrolig trege... Så jo at andre slet, men både jeg og venninna mi som også trente, hadde ingen som helst problemer med å unngå å bli slått av disse pasientene. 1time trening i uka hadde trolig gjort at dere i løpet av 6mnd hadde hatt små problemer med disse pasientene. Ikke det at de hadde sluttet å slå, men det hadde ikke blitt så mye konflikt ut av det.... teknikkene er enkle, men det må jobbes med for å få det i "blodet".

Når du er blitt bekreftet gravid kan du søke om svangerskapspenger. så får arbeidsgiver beskje om å prøve å tilrettelegge før du får dei innvilga. men dei første ukene går nok bra, da babyen ligger så langt nede og godt beskyttet. Du får dette innvilget på en slik avd.det VET eg

Men du kan jo og gå i dalog med arbeidsgiver og be om omplasseruing pga av at du plannlegger å bli gravid. Er det ledig noen andre plasser kan jo det lett la seg gjøre event der det er sykemelte. Grunnen til omplasseringen er det jo bare arbeidsgiver som treng få vite

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...