Gå til innhold

Nervøs for jordmorsamtale.....

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg til jordmorsamtale på sykehuset, og jeg er så nervøs. Jeg håper på å få innvilget planlagt keisersnitt, men er så redd for at jeg ikke skal få frem grunnene til det. Er redd for at jordmor skal fnyse av meg og gi meg beskjed om å føde vaginalt.

Har vært sjuk siden dag 1 av svangerskapet, og det har vært et rent h.... jeg orker ikke mer, og klarer ikke tanken på å føde. Har ikke klart å glede meg over svangerskapet og jeg vet at jeg ikke har noe å gi om jeg må føde vaginalt. Det er tomt.

Er det noen som har noen tips til meg som kan gjøre at jeg føler meg litt sikrere i morgendagens skjebne møte:o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9892886-nerv%C3%B8s-for-jordmorsamtale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at du er nervøs, særlig mtp at en del her inne har opplevd å møte på uempatiske mennesker på sykehusene.

Men prøv å få sovet godt i natt slik at du er uthvilt til i morgen.

Gå gjennom alle tankene og grunnene dine for hvorfro du ikke vil føde vaginalt og skriv ned noen stikkord på et ark.

Ikke gå alene til samtalen hvis du har mulighet for å ha med deg typen, moren din eller en venninne. De kan støtte deg når det trengs.

Si det som det er og ikke vær redd for å vise følelser - det forsterker bare hva du føler.

Ikke la deg overkjøre - lytt til hva de har å si men forlang at de også lytter til det Du har å si. Ikke gå derifra før du har fått sagt det du har på hjertet - ikke vær redd for å fornærme de eller at du skal høres frekk ut. Er mye bedre å få sagt det du skal si enn å gå derifra og tenke "Å hvorfor sa jeg ikke det og det.."

Lykke til, håper det går bra :-)

INFO OM PRIVATE SYKEHUS-FORSIKRINGER ( HELSE ) , PRISER PÅ KS I PUND / NKR M.M : Samtale med jordmor er ingenting verdt mener jeg etter mine egne erfaringer-jeg kom ingen vei - eller fikk noe hjelp til å finne andre alternativ ..... TIPS ... RÅD ....om andre behandlingstilbud enn det offentlige kunne tilby ... gratis ..: ) FAKTISK VET JEG TYDLIGVIS SELV MER OM DET ENN EN JORDMOR .vet eller kan om andre utveier enn vaginalt - det er visst eneste metode en jordmor KAN : ) : ) .-da jeg heller ABSOLUTT ikke kunne tenkt meg å føde vaginalt selv . En jordmor har desverre ingen formell myndighet / makt til å innvilge deg et planlagt KS . Det er det kunn fødtselsoverlegen / lege ved ditt sykehus som kan gi deg - kontakt derfor Legen raskest mulig . En jordmors " jobb " er visst å forberede folk på fødtselen gjennom samtaler og gi info om vaginal fødtsel og nærmest manipulere folk til å " forstå " at det er det beste, uansett hvor stor " angst el. uvilje " pasienten måtte ha mot vaginal fødtsel , de " tror " fortsatt de kan prate vekk og kurere panikkangst , ved å prate ...... - og anbefale det som er off. sykehusets " policy " - nemlig å føde vaginalt .Det er jo den rimligste og minst resurskrevende behandling å tilby fødende på off. gratis sykehus .Uten medisinsk grunn - kan det være meget vanskelig - men ikke UMULIG å få innvilget planlagt KS pga fødtselsangst og uvilje mot å føde .Jeg håper du er heldigere enn jeg var . Jeg fikk klar beskjed fra første stund at KS er kunn for de med fysisk medisinsk gyldig grunn.

Får du ikke KS uansett hvor du kjemper for å få det i Norge . Så finns det privatsykehus som kan benyttes - men da må du betale det selv - det er ulempen ved privat sykehusbehandling . På The Portland hospital koster " Elective caesarean section due to non medical reasons ( the first 24 hours including delivery with ceaseran 5725 pund = 66 830 NKR . Og ETTER ( Per night & suite : 1696 pund = 19798 NKR . Du kan og føde vaginalt på Portland .... det koster bare ca halvparten dvs : 3300 pund = rundt 30 000 . DETTE ER PRIS PÅ DYRESTE PRIVATSYKEHUS OG MEST BERØMTE SYKEHUS I ENGLAND . - ....ikke så dyrt egentlig ...: ) MEN DET FINNS BILLIGERE SYKEHUS OGSÅ I U.K .Håper jeg har regnet ut rett ... : ) Men 1000 GBP = 11673,47 NKR . Men OBS ! Det finns forsikringsselskap du kan KJØPE deg PRIVAT helseforsikringer som gir deg størrre valgfrihet i behandlingstilbud og gjør benyttelse av privat services rimligere ( i utlandet ) ( Internasjonal hospital og sykehusforsikring ) og Vesta " Life Line " Og Storebrand " behandlingsavtale og oprasjonsforsikring : som Norsk helseforsikring , med supplerende forsikring.PRINCIPAL HEALTH INCURANCE g i r retten til fritt å velge selv blant sykehus i HELE VERDEN også Amerikanske sykehus om du vil .I Norge finns to selskaper som tilbyr denne forsikringen : BUPA International og The Norwegian Forum/IHI Danmark A / S . Da får en mulighet til selv å velge FRITT blant flere av verdens beste leger og sykehus , klinikker & behandlingsformer - amerikanske inkludert .Men sørg for å forhøre deg ekstra godt og få en forsikring som OGSÅ dekker behandling i forbindelse med fødtsel . Snakk med forsikringsagent å forviss deg om det .Det finns også forsikringer som dekker planlagte oprasjoner ....HOVEDHELSEFORSIKRINGER . Forsikring er ikke så dyrt - overkommelig for alle . ER VISST KUNN I NORGE VI IKKE ER VANT TIL Å HA PRIVATE HELSEFORSIKRINGER - OG TROR VI ABSOLUTT MÅ BENYTTE GRATIS OFF. SYKEHUS . De aller fleste mennesker utenfor Norge HAR I TILLEGG private forsikringer - da det offentlige tilbud aldri vil makte å gi fullgodt tilbud til alle i forhold til etterspørrselen ...Så vil en bestemme selv behandling - m¨å en finne seg i å betale litt selv .... helse er BUTIKK og koster penger ....Det ser en jo på VALGFRIHET & HØY SERVICE ved privatsykehusene i utland .... er som å komme til " himmelen " i forhold til offentlig gratis sykehus hjemme i Norge .... som preges av pengemangel og fattigdom ...

www.privatehealthservice.co.uk/

Alternativ nr 2 : Med mindre du f.eks oppholder deg f.eks i London pga f.eks utdanning akkurat i den tiden rett før fødtsel - og har med deg et Europeisk helsetrygdkort - ( kan bestilles på www.nav.no )da har du rett til gratis helsetjenester som svangerskapskontroller og dekt fødtsel på off.sykehus i London . KS er veldig vanlig i UK , faktisk er det bare 38 % av britiske kvinner i dag som føder vaginalt ..... ifølge statistikk - da bruken av KS har nådd rekordhøyder i UK !!!! - så sykehuset gir deg nok KS uten problemer - de sender likevell bare regningen til Norge uansett . De tjener ingenting på å nekte i allefall -deg som er NORSK pasient på Engelsk offentlig sykehus - de vet jo du er EUS - pasient .Er ikke det engelske Off. sykehus som betaler behandlingen din uansett .Da kan du få utført GRATIS KS i London - dine utgifter blir dekt gjennom ditt Europeiske helsetrygdkort . Men NB ! Du må ha en grunn for å oppholde deg i London da- eks utd / studie / kurs . Da det står at reiser til utland KUNN for å få medisinsk planlagt behandling - ikke dekkes!Men har du en " grunn " til å være der eks nevnt - som kan dokumenteres studie påmeldt etc - så får du allt gratis .SÅ JENTER - DET FINNS MANGE ALTERNATIVER TIL NORSKE GRATIS HELSETILBUD .....: )

HI her har vel en langt større sjanse for å få innvilget ks enn deg - hun er jo faktisk gravid...

Problemet ditt er ikke at du ikke får innvilget ks, men at du ikke får innvilget det før du blir gravid. Konsentrer deg om å li gravid først, og får du mot formodning ikke ks i Norge så er det vel bare å følge de finurlige planene dine, da!

" Cindy " - du er meget treg i oppfattelsen og har problemer med å sette deg inn i andre situasjoner enn din egen , tydeligvis.... det er ikke alle som er så heldig og sokner til Voss eller bor i Oslo hvor det er mulig å få planlagt KS ..-Det er mange som bor på steder i landet som ikke har det tilbud i det hele tatt - med mindre det er snakk om et " katastrofesnitt " for å berge livet .Du bør være litt YDMYK - og prøve å forstå i det minste at det ikke er like lett overallt selv om du ER gravid og venter på setefødtsel ....og har egentlig god grunn - så er det mange rundt i norges land som blir nektet likevell og blir kraftig overtalt / presset til setefødtsel .Jeg kjenner mange .Vil de ikke imøtekomme behov for KS før du blir gravid - så vet du at du har en KAMP foran deg NÅR du er gravid -og det er for mange som likevell ikke greier å få planlagt snitt . På siden her ER jo de fleste gravid ....og de er nektet KS mange steder rund i landet .Så slutt å være så " nesevis "og arrogant .Det er jo mange her inne på KS debatten som har virkelig gode grunner pga skader og dødfødtsler og vanskelige tidligere fødtsler ...som også blir nektet UNDER GRAVIDITET å få KS . de som er smart .... undersøker muligheter .....på FORHÅND der de bor .Så de ikke setter seg selv i en uønsket og vanskelig situasjon -hvor en risikerer til slutt å bli tvunget til å føde vaginalt - etter avslag .Det er jo marerittet for mange med seriøs og reell angst . .

Tror jeg oppfatter mer enn nok, takk. Jeg sokner verken til Voss eller Oslo, men til et sykehus som har enda lavere frekvens av planlagt ks enn Haukeland. Jeg vet alt om vanskelige tidligere fødsler, skader osv, og om prosessen omkring det å få ks.

De aller fleste som ønsker det får ks på sitt eget sykehus, og får de avslag kan de søke seg til f.eks. Voss eller Oslo - eller andre sykehus. Det er helt unødvendig å reise til utlandet. Har du eksempler på gravide som er nektet ks når de har byttet sykehus? Jeg har fulgt med på disse debattsidene i mange måneder nå, og kan ikke huske ett eneste tilfelle. Det er INGEN som blir tvunget til en vaginal fødsel i Norge, selv om man kan risikere å ikke få ks på det sykehuset de helst vil. Har man barn fra før osv er det upraktisk å måtte reise til en annet sykehus, men likevel mye enklere enn å reise til f.eks. England og bli der i ukesvis.

Tror ikke det nytter å skaffe seg noen garanti før graviditet, da må man nok ha en skikkelig medisinsk historie bak seg.

Hvis du blir gravid: Tror du virkelig på at du ikke vil få ks gratis ett eller annet sted i landet?

Annonse

Enig med deg "cindy".

Man blir ikke nektet ks i norge. Min jordmor sa til meg at de kunne ikke tvinge meg til vaginal fødsel så lenge jeg hadde gode argumenter for ks.

Hun sa at hennes oppgave var å få gravide kvinner til å bearbeide angst/tidl fødselsopplevelser, men når en kvinne kommer med gode grunner og virker viljesterk gir hun etter/stoler på den gravide kvinnens dømmekraft.

Enkelte sykehus er vanskeligere, men som du sier - bytt sykehus da vel.

Å reise til utlandet er i hvertfall rå dyrt og fullstendig bortkastet.

Tror kvinneforkjemper bare prøver å skremme andre.

Dessuten, det er en kjent sak at stress kan virke hemmende for fruktbarheten, roer ikke kvinneforkjemper seg kraftig ned er jeg redd hun aldri vil opplver å bli gravid.

( Snakker av egen erfaring, var selv en stresset karriære kvinne for noen år siden, ble ikke gravid før jeg fant roen og ny livsstil)

* Frøken fryd*

Faktisk så er jeg overhode ikke stresset . Jeg vil ikke ha barn før om ennå noen ÅR faktisk .Og da er det meget godt planlagt og forberedt faktisk .... Jeg nyter friheten jeg har nå uten barn og syns det er flott å kunne gjøre allt jeg har lyst til , reiser osv . Men er intrisangt å følge med på dene siden og høre og lese om andre som venter barn nå .. selv om det ennå er flere år til jeg planlegger det og syns det passer inn i mitt liv .Som er ganske travelt opptatt med ANDRE TING enn barn .Jeg har spennende konkurranser / sport jeg driver med - og det vil jeg fortsette med noen år til .Så vet du det " frøken fryd "

Du er skikkelig snål, altså! Nå har vi i lang tid fått inntrykket av at det eneste som hindrer deg i å få barn er at du ikke får en skriftlig garanti om ks. Nå skjønner jeg enda bedre at du ikke får det! Henvender du deg virkelig til sykehusene og ber om å få en skriftlig garanti om ks "dersom jeg, en eller annen gang om flere år, skulle bli gravid"? Tror du sykehusene tar opp bestillinger på ks om f.eks. 5 år, eller?

Du har virkelig helt andre problemstillinger å stri med enn de andre brukerne av dette forumet!

*rister på hodet*

Annonse

Hei der....

Tusen takk for svar...

uff det gikk vel ræva etter som jeg følte det. man sitter der som en j.... idiot og tar imot alle gode råd for å føde vaginalt. men fikk fram at det ikke var aktuelt for meg....

Skal tilbake om 3 uker for å snakke med samme jordmor og fødselslege.... jeg spurte om det var nødvendig at jeg måtte gå så lenge å ikke vite om jeg får eller ikke, men rutinene var sånn...

så jeg får gå 3 uker til med dårlig søvn pga mareritt og angst...

er veldig nedfor... hvordan kan de sitte der og tro at de skjønner hvordan en har det samtidig som de ser ned på deg fordi du ikke orker en fødsel....

men takk til alle....

De har sine rutiner, og de kan man jo være uenig i... Men det beste du gjør nå, er å konsentrere deg om å forberede deg på samtalen du skal gjennom. Det kan være hvordan du vil ordlegge deg, ting du vil nevne (huskelapp er en fin ting å ta med seg), vær ærlig, og stolt - ikke la deg tråkke på! Det skal man aldri tolerere i møte med helsevesenet. Man kan kjenne seg liten, derfor skal du bli stor, sterk, modig, og tenk at du skal bli mor! Dette er en ting du skal gjennom, men det greier du så fint:) Dersom de sier nei, så går du til et annet sykehus! Og nei er jo det verste du kan få...

Ønsker deg masse lykke til!!

haidi:o)

Hvor langt er du på vei?

Hva sa de på samtalen - prøvde de bare å overtale deg til vaginal fødsel? Viste de ingen forståelse for at du ville ha KS?

Sa du i fra om at hver dag som går og du ikke får vite om du får KS eller ikke, er et mareritt for deg?

Rutine eller ei - bør de ikke heller ha pasienten i fokus og iavreta henne??

Føler masse med deg...

Jeg er 33 uker på vei så begynner jo å nærme seg.....

De prøvde å overtale meg til vaginal fødsel, som de sikkert må med alle... oog jeg fikk beskjed om å finne noen positive ting ved vginal fødsel til neste gang jeg skal inn (14.08)og jeg sa som sant var at det har jeg prøvd å finne i flere måneder nå, men angst og marerittene blir bare verre. jeg fikk til svar at det var ikke enkelt alltid å gå gravid........Så det er visst bare sånn det skal være....

3 uker til jeg får visshet, det spiser meg opp dag for dag...

jeg kan på en måte skjønne de vil at alle skal føde vaginalt medisinsk sett, men hva med pasientens følelser..

og må si en ting, jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme i denne situasjonen at ks var det eneste alternativ for meg...

takk for støtten...

Ville bare ønske deg lykke til på den neste samtalen din haidi.

Var du alene på første samtale? Kanskje føler du deg sterkere om du har med deg noen du stoler på? Kjæreste/bestevenninne/forståelsesfull kollega/søster o.l

Selv hadde jeg med storesøsteren min på første JM samtale og mannen min på samtale med lege. De kunne være med inn, men for meg var det nok at de satt på gangen utenfor. Så visste jeg at jeg bare kunne lukke opp døra og kalle inn forsterkninger om samtalen skulle bli for tøff eller jeg følte meg overkjørt.

Hadde du med brev på samtalen? Jeg synes hvertfall det var til stor hjelp å ha skrevet ned på forhånd hvilke tanker jeg hadde om vaginal fødsel og keisersnitt. Så trengte jeg ikke være redd for at jeg ikke skulle få frem hva jeg egentlig mente. Vanskelig å være så tøff man vil i møte med "ekspertisen". Særlig hvis de er i flertall.

I brevet ditt kan du f.eks skrive hvorfor du er redd vaginal fødsel, hvordan det arter seg for deg når du er redd (f.eks våken om nettene, gråter deg i søvn, mister matlyst, vondt i magen, vondt i hodet o.l) En legevenn av meg rådet meg faktisk til å skrive det med våkenetter og matlyst fordi da blir de bekymret for helsa vår og helsa til barnet. I krig og kjærlighet er som kjent alt tillatt.....

Ta også med komplikasjonsrisiko for keisersnitt så de ser at du har satt deg inn i problemstillingen, og legg vekt på at det desverre ikke er noe alternativ for deg å føde vaginalt, at bare tanken gjør det panikkredd og kvalm og at du ikke orker å gå i uvissheten lenger. Nå må du ha et klart svar så du kan klare å glede deg over de få ukene som er igjen av svangerskapet ditt.

Siden de krever at du hoster opp noe positivt ved vag. fødsel kan du jo si at du vet keisersnitt fører til en viss økt risiko for mor sammneliknet med vag. fødsel. Det viser at du gjør dette av uselviske årsaker ;-)

Hvilket sykehus er det du skal føde på? Vi har jo en tråd her inne på keisersnitt sidene som heter "HER FÅR DU KEISERSNITT". Håper du ikke sokner til de veldig få som står på "innvilger aldri" lista. Ellers bør du ha en god sjanse.

Husk at jordmors jobb er å gi deg motstand, men hvis du fortsatt står på ditt og vektlegger at det ikke er noe annet alternativ for deg bør du få det innvilget på neste samtale. Bare spør igjen om det er noe du lurer på eller om du trenger hjelp til ting å ha med i brevet. Du kan også sende meg en PM.

Skal krysse fingrene for deg :-)

Enig med SusyQ

Ha med deg noen, skriv ned det du føler slik at du ikke glemmer noe, vis dem at du har kunnskap om både vaginal fødsel og KS - fordeler og ulemper. Kunnskap er makt.

Du har tatt din beslutning og den er veloverveid.

Plagene du har psykisk ødelegger og har ødelagt store deler av svangerskapet ditt osv. Du må få en klarhet nå.

Ønsker deg lykke til ved neste samtale!

Syns det er synd du skal slite sån med å bli tatt på alvor og få tilbud om KS . håper det ordner seg , stå på og gi aldri opp .De vil forsøke allt for at du skal gi deg og la deg OVERTALE til og bli villig til å forsøke vaginal fødtsel først .Men ikke gi deg , aldri ! Typisk -spesielt om du er førstegangsfødende .Da er det visst enda vanskeligere å få planlagt KS virker det som . SYKT at det skal være så vanskelig å bli inkludert i beslutningen om fødtselsmetode .Pasientens ønske bør veie tyngst -er jo din fødtsel og din kropp og baby , - så du burde selvfølgelig få bestemme til slutt . Lykke til ..... er ikke bare jeg som opplever sterk motstand mot planlagt KS etter eget ønske . Er mange av oss - dett er så " vanlig " - så du er ikke alene i denne situasjon .Husk på det - og ikke gi deg .

Hei!

Jeg skal også inn til samtale med jordmor neste uke. Er vanvittig nervøs og får ikke sove om nettene. Har snakket med fastlege om dette og hun fikk meg inn til tidlig samtale (uke 14). Sitter akkurat nå å skriver et laaangt brev angående dette. Er dødsredd for å få blackout. Og for meg er det virkelig et alternativ å søke meg til et annet sykehus dersom de ikke er villige til å høre på meg.

SusyQ:

Kan jeg sende deg en PM siden du har fått innvilget KS??

• 2 uker senere...

Jeg tror det viktigste er å gi inntrykk av at det overhodet ikke er aktuelt med vag. fødsel. Aldri vike på dette. Bare si fra at hvis de nekter må du desverre se etter annet alternativ, med den jobben det innebærer.

Jeg hadde ikke klart dette sjøl, så jeg hadde med min mann som er relativt ressurssterk, og det tror jeg hjalp veldig. JM sa ikke noenting om noe som helst, hun bare ringte til legen på sykehuset og sa at jeg kom der til samtale. Også der var min mann med. Jeg hadde bare gitt opp og begynt å grine sikkert, hvis jeg var aleine. Men legen skjønte vel at dette ikke var noe å diskutere.

Og dette er på et sykehus jeg har hørt skal være VELDIG restriktive med å innvilge KS, mange er nekta.

Jeg sa til de at jeg forstår hvis de nekter meg, og aksepterer det, men da må jeg reise et annet sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...