Gå til innhold

Kan dere forklare meg en ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er dere så sint på kristne hele tiden mange av dere?

Hvorfor angripes bibelen hele tiden her inne?

Hvilken voldsomme ting er det kristne gjør( jeg tenker på drap, bombing el.terrorvirksomhet e.l.) som gjør at vi fortjener slik skittkasting?

Jeg har skrevet mye her inne og har fortalt om både bra ting og dårlige ting som vi som kristne kan ha.Fordi jeg har selvinnsikt.Men jeg kan enda ikke forstå at kristne i dag kan fortjene så mye skittkasting for sin tro som det mange her inne presterer overfor en gruppe.

Har dere selvinnsikt folkens?Hva med ting som er mindre bra innenfor deres egen livssyn og gruppe?VÅGER dere å være kritisk overfor dere selv?Eller er det bare en gruppe ( de kristne ) som skal kritiseres?

JEG BARE SPØR!?

Fortsetter under...

Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvem, hva hvor?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har også lurt på dette. Har ikke vært så aktiv her inne selv, men ser jo at alle kristne utspill nærmest blir hetset og man må forklare hva bibelen mener med hvert minste utsagn.

Jaja, dem om det.

Jeg ville aldri gitt opp min tro på den levende Gud, og ikke en enste en her inne kan få meg til å forandre synspunkt. Nettopp fordi dette livet gjør meg LYKKELIG! Jeg finner all den hjelp jeg trenger i bibelen! :D

Også er det jo godt da, at man kan gå gjennom livet her på jorden i visshet om at man går over i en evighet i himmelen! Da blir ikke livet så håpløst, og da betyr det ikke så mye om man opplever det ene og det andre her på jorden. Her er vi bare en kort stund - og så får vi en evig herlighet!

Skrevet

Jeg var kristen helt til jeg leste bibelen ordentlig som 25 åring!

Da fant jeg fort ut at dette ikke var noe for meg.

Skrevet

Jeg tilhører ingen livssynsgruppe, så kan forsåvidt bare være kritisk overfor egne resonnementer. Det mener jeg at jeg er.

Bibelen er for meg en eventyrbok, og jeg synes guden den presenterer fremstår som grusom. Kristne som mennesker kan være helt allrighte folk, men jeg vil fremdeles konsekvent protestere på at kristendommen som religion skal påtvinges andre i den grad det gjøres i dag Norge i dag. Jeg mener helt oppriktig at ting som statskirke, kristen formålsparagraf og tvangsreligion for regent og regjeringsmedlemmer er klare brudd på menneskerettighetene og øyeblikkelig bør fjernes fra norsk rettsvesen.

Skrevet

Nå vil ikke jeg si at jeg er sinna på kristne hele tiden. Men jeg tar gjerne en diskusjon. Har diskutert masse med moren min, uten at vi har blitt sure, noen av oss. Det har litt med gjensidig respekt å gjøre. Hun har akseptert mitt valg, og respekterer hennes.

Jeg tror ikke kristne er mye værre enn folk med annen religion. Men jeg tror ikke de er spesielt bedre heller. Det som kan gjøre meg en smule irritert, er den arrogansen jeg ofte møter hos enkelte kristne. Jeg oppfatter mange som jeg kjenner som selvforherligende. De rakker ned på alle andre og har tydeligvis liten kunnskap om andre religioner som de fordømmer. Mye er basert på hva de antar og tror, og ikke hva de vet. Jeg har jobbet i et firma, hvor hele ledelsen var frikirkefolk. De hadde en ovenfra og ned holdning ovenfor "utenforstående" som var skremmende. Den ene hadde vært misjonær. At det i det hele tatt var mulig å sende en så usympatisk person ut for å misjonere var utenfor min fatteevne. Holdningen han hadde overfor disse "ville" menneskene var rett og slett ufyselig. Men det er jo en liten gruppe mennensker jeg fortalte om her. Jeg ønsker ikke å skjære alle over en kam. Men jeg kjenner igjen argumentene ganske raskt, og da får jeg ståpels...

Jeg er ganske sikker på at jeg ville ha funnet det samme i andre miljøer, med andre religioner. Jeg kjenner en del muslimer, men vi har ikke diskutert religion inngående. Men at man finner samme holdning overfor ikke-muslimer i enkelte miljøer, er vel ikke unormalt å anta. Jeg har diskutert litt med en buddist, men det er vel ikke så mye å bygge en oppfatning av hvordan buddister er. Men det er vel det samme der også. Når det gjelder min egen religion, så er jeg så heldig at jeg har lest meg til kunnskap. Jeg er ikke oppvokst i det, og følger ikke bare en slags kultur. Men jeg ser jo at det er mange sikher som jeg ikke er så begeistrert for. Mange er overtroiske, og tror på overnaturlige historier om våre guruer. Dette er i stikk i strid med hva religionen står for. Mannen min har rådet meg til å ikke å begynne å diskutere dette... Det irriterer meg når jeg ser en sikh med langt skjegg og turban, men går rundt med en kara(armbånd) av gull. Karaen skal være av stål, nettopp fordi det ikke skal være prangende. Karaen er noe alle skal ha mulighet til å bære. Det er mange ting som irriterer meg med hvordan folk praktiserer min religion. Men det gjør ikke religionen dum...men de er dumme som f.eks er overtoiske og tilber bilder av guruene.... Og så er det meg selv da... Det er mange ting jeg ikke følger. Det samme med mannen min. Vi er ikke perfekte.

Jeg tør påstå at jeg forsvarer like gjerne en kristen, som en muslim, så lenge jeg mener at de blir urettmessig angrepet. Jeg ønsker ikke å prakke min religion på noen, men jeg blir provosert når jeg møter andre som overhode ikke har respekt for andre religioner. Som påstår at det er alle de andre det er noe feil med. Det er alle de andre som er voldelige og ekstreme ... det henger ikke helt på greip og er provoserende.

Annonse

Skrevet

Heisann Kaur

Ja jeg forstår at du kan ha fått nok når du har møtt slike holdninger hos enkelte med kristent livssyn.Det er også veldig bra å lese at du har selvinnsikt og klarer å sette fingeren på mindre bra ting innenfor din egen religion.Det er en sunn egenskap det=)

Jeg leste litt om flere dårlige erfaringer du hadde hatt på en annen tråd også og jeg vil bare gi deg en sammenligning.Noe å tenke på.Mye av det du beskriver har jeg nemlig opplevd i fra Hinduer.Jeg har personlig gått i gjennom et 18 årig mareritt på grunn av en sådan.Vil ikke oppgi detaljer men nevner det bare for å sammenligne erfaringer.Jeg vet også at Sikhismen er bygd på både Hinduisme og muslimsk lære, litt av hver kansje.Nylig var det en sak i England hvor det ble utført æresdrap på en kvinne på bestilling fra svigermoren.Disse var fra India og var Sikher.Jeg har selv vært i India og vet godt om det kvalme kastesystemet som enda praktiseres der borte på gr. av religionen.Jeg vet om at abort og drap på jentebabyer skjer fortsatt på grunn av kvinnesynet og religionen.Jeg vet at om en kvinne er så uheldig å bli voldtatt eller skilt der så er hun for alltid stemplet som prostituert.Jeg vet at en kvinne skal forsøke å oppnå å bli mann i sitt neste liv.....

Ja kort sagt jeg vet om MYE som ikke er bra med religionen og folket.....men vet du hva? Jeg greier fortsatt, PÅ TROSS AV alt dette å respektere de menneskene i fra India og Pakistan som oppfører seg orntlig og er kjekke og herlige folk, jeg klarer fortsatt å respektere at de har en tro på noe annet enn meg, jeg klarer fortsatt å elske indisk mat og like landet.....PÅ TROSS AV ALT!!!

Skrevet

Har ennå ikke støtt på en religion eller en konfesjon som tåler å bli gått helt i sømmene jeg. Men som Trubbel and Bubbel skriver må man kunne respektere mennesker som tror annerledes enn en selv og lete etter ting man kan like og kan lære av.

Skrevet

trubble and bubble

Bare for å oppklare en ting først. Sikhismen er mer å regne som en PROTEST mot islam og hinduismen. Guru Nanak (den første guruen) reiste til midtøsten og plukket nok opp ett og annet derfra. Jeg antar at han også hadde hørt om kristendom og jødedommen på sine reiser. Han så problemene med hinduismen som f.eks medgift, brenning av enker, kastesystemet. Han så problemer med islam med f.eks slør, halal, kvinnesyn osv. Han så at en del tilbedelse av ting og bilder og tro på det overnaturlig, osv. Sikhene forsvarte hinduistiske kvinner og barn når muslimene kom fra øst og drepte, voldtok og bortførte. Mange hindufamilier oppdro sin eldste sønn som Sikh som kunne forsvare familien. Det er en av grunnene (blandt flere) til at sikhene bruker den karakteristiske turbanen. Man skal kunne føle seg trygg, så lenge en sikh er i nærheten. Han eller hun skal komme til din unnsetning øyeblikkelig dersom noen gjør noe fælt mot deg. Sikhene tror altså IKKE på kastesystemet, brenning av kvinner eller at gutter har en større verdi enn jenter. Sikhene vil IKKE bli sammenlignet med hinduer eller muslimer. Det er overhode ikke det samme. Riktignok var Guru Nanak født hindu, men det er ikke hva han praktiserte. Han tok avstand fra hinuismen.

Jeg leste om dette æresdrapet også. Men dette er ikke noe som har med religion å gjøre. Det er kultur. Ingen sikher vil godta æresdrap. Sikhene lever i mindretall blandt mange hinduer. Mange blir nok preget av det. Mannen min reagerte med avsky da han leste det, og sa at disse menneskene er syke i hodet... Men hva kan man gjøre? Noen folk har forskrudde holdninger. Men å si at det er pga religion blir feil... Like lite som man kan påstå at seksuelle overgrep begått av prester er en kristen handling. Det handler igjen om forskrudde mennesker...

Min svigermor har en del merkelig oppfatninger av ting som er totalt hinduistiske. Men jeg diskuterer ikke det med henne. Hun er gammel, og jeg synes ikke det er min plass å "omvende" henne. Min svigerfamilie aksepterte meg fullt ut fra første stund, selv om jeg hadde barn fra før. Det har aldri vært noe tema for de. De hadde blitt fornærmet om jeg hadde tilbudt medgift. De er overlykkelige over å få sitt andre barnebarn. De har ikke nevnt med et ord at det burde ha vært en gutt... Svigeforeldrene min legger ikke skjul på at de er for likestilling. Svigermor er veldig opptatt av at mannen min er snill mot meg. Svigerfar oppfatter meg som familiens (i vår kjernefamilie) overhode av en eller annen grunn...

Jeg tror man kan nå Gud på mere enn en måte. Jeg tror alle religioner har store likheter og stort sett har samme syn på det meste som man må relatere seg til i hverdagen. Det er selvsagt store forskjeller også. Men jeg tror at dersom man følger hjertet sitt, lever et anstendig liv og gjør sitt beste for å hjelpe andre så kommer man langt. Uansett om man er muslim, kristen, hindi, buddist osv.

Det er mye som blir gjort i religionens navn. Ikke bare av muslimer...men kristne også. Sikkert blandt sikher også. Men å skjære alle over kam blir feil... Jeg kunne komme med lange avhandlinger om både det ene og det andre (i og med at jeg studerer antropologi, så har jeg fått en del inngående kunnskap om både religion, hekseri, makt og sosial systemer osv...). Men jeg lar det være, for da er jeg redd for at jeg tar av helt :-)

Det handler om GJENSIDIG respekt. Så lenge man ikke klarer å se det, har man ett problem...

Skrevet

Ja nettopp kjære deg- det er det det handler om - gjensidig respekt PÅ TROSS AV ............

Jeg skrev om mine erfaringer for å dra en PARALELL til dine erfaringer med noen kristne.

Jeg har lest at sikhismen har i seg noe fra Hinduismen og noe fra muslimsk tro og lære.Som den eneste religion i India så har altså sikhismen tatt i mot litt fra muslimene mens Hinduene alltid har stått totalt i mot muslimenes tro og lære.Derfor ble jo India og Pakistan delt , p.gr av religionene har jeg forstått.Hinduene ble i India og muslimene dro til Pakistan.

Vel , poenget mitt med å dra fram alt dette var altså det å kunne respektere mennesker, ikke dra ALLE over en kam ....og alltid lete etter det positive, for NOE positivt er det alltid selv om der er ting man ikke liker - også med Kristne.Jeg tar gjerne med at det er MYE jeg ikke liker ved Kristnes opførsel også=)

Skrevet

Ja - jeg enig med deg at man bør ha gjensidig respekt.

Jeg har ikke tro på at noen er perfekte. Vi har vel alle feil og mangler som vi ikke er så stolte av. Jeg mener det blir feil å forhærlige sin egen religion, og fordømme alle andre. - Det høres jo egentlig litt selvmotsigende ut. Jeg tror jo på min religion først og fremst. Men det som kan provosere meg litt er når noen sier "Jeg har rett! Alle andre tar feil!" Og akkurat det er det nok ganske mange kristne her inne som har gjort. Så derfor kan det nok oppfattes slik... Jeg hadde reagert på samme måte om en buddist hadde påstått det samme.

Når det gjelder sikhismen, så kan det høres ut som om du har fått informasjon av en hindu. De liker nemlig å tro at sikhismen stammer fra hinduismen...hvilket er helt feil.

Jeg har etterhvert lært meg at det er stor forskjell på en religion, og de menneskene som praktiserer den, og at det ikke er lurt å alltid trekke en paralell mellom disse. Det er ikke alltid det er samsvar...

Vi er nok egentlig mye mere enig enn det du tror :-)

Skrevet

Heisann =D))

Ja vi to er visst i bunn og grunn ganske enig.

Ja vi kan nok ikke sitte her og forherlige vår egen religion nei fordi dette er en livssynsdebatt,he he, men jeg hadde bare lyst å få frem at jeg har opplevd det samme som du beskriver under tråden "kristne og muslimer har ikke samme Gud" - men da i fra Hinduer.Ikke som en paralell mellom selve religionen men som en paralell mellom mnsk ,s opførsel kansje fordi jeg følte vel at du på gr. av dine negative erfaringer med kristne var litt sur på kristne generelt og den kristne tro ....vel kansje jeg tok feil ....?

Jeg har som sagt oplevd de tingene fra en Inder og har slitt endel med holdninger til hele folkeslaget etter det faktisk og også religionen...men ved Guds hjelp har jeg klart og tilgi og jeg leter etter alt positivt jeg kan finne om folket og landet!!!Godt å høre at du har et så fint ekteskap forresten- det er enda en positiv ting for meg å ta med:)Jeg GLEDER meg over det( hurra!)

Ja ja , når det gjelder sikhismen så har vel du mest info. - jeg har lest meg til det jeg vet, samme det, bare du trives med det du gjør.

Skrevet

Nei, jeg er ikke sur på kristne genrelt :-) Min mor er kristen. Hun er et godt mennekse. Hun jobber frivillig i kirken og gjør sitt ytterste for å hjelpe andre. Vi har ofte lange, gode diskusjoner om religion som er preget av gjensidig respekt. Og det vi ikke er enig om, er vi enige om å være uneige... Hun har tatt med misten min i kirken og juletrefester. Det har jeg overhodet ikke noe problem med. Det er flott for barna å vite om andre religioner. Kunnskap er makt, har jeg hørt :-)

Men så har moren min også blitt med meg i gurudwaraen (tempelet), og jeg har slept henne med meg rundt halve India og i uendelig mange templer. - Og hun har oppført seg eksemplarisk hver gang :-)

Nå skal ikke sikhene misjonere....

Men dersom du vil vite om sikhene kan jeg nok plukke frem noen webadresser

Annonse

Skrevet

Hallo igjen=)

Tja om du har en Webadresse med litt kortfattet info om sikhene så kan du godt trå til(orker ikke en dyptgående studie asså...)

Så flott at du ikke er sint på kristne og kristendommen selv om du har oplevd noe negativ fra noen mnsk som kaller seg kristne!!!!!Superdupert!

Når det gjelder å ikke herliggjøre sin egen religion, det vi sa om den saken- jeg tror forresten at folk MÅ få lov til å snakke pent om sin egen tro og religion her inne ....men saken blir vel mer å IKKE RAKKE NED PÅ andres tro og livssyn.For meg som kristen f.eks så vil jeg jo være en egoist dersom jeg ikke vil fortelle andre om veien til Himmelen......vi har fått noe som kalles "misjonsbefalingen " av Jesus så for en Kristen er det viktig å ikke holde munn om at det finnes et evig liv. Man kan fint føre en debatt selv om folk forherliger sin tro og sitt livssyn!

Du er heldig som har en så herlig mor som er åpen om å diskutere og i tillegg har blitt med deg til India=D))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...