Gå til innhold

Hjelp, trenger råd om nummenhet i fingrene...

anne-lise,tvillinger på tur!

Anbefalte innlegg

Er i uke 33, venter tvillinger, og har blitt plaget med nummenhet i fingrene. Det er spesielt ille om natta, våkner flere ganger av at det stikker og har ingen følelse i dem. Holder på å bli gal!! Er det noen som har noen tips til meg, blir veldig glad....

Fortsetter under...

Det er vistnok ganske vanlig. Jeg fikk det rett rundt fødsel i forrige svangerskap (første og en baby). Denne gangen (tvillinger) har jeg hatt det siden ca uke 20. Grunnen er vistnok at det er mye vann i kroppen og derfor blir noen nerver lagt i klem. Akupunktur hjelper noe, men jeg har ikke blitt kvitt det i svangerskapet, men håper det forsvinner fort etter fødsel. Kommer nok også til å ta akupunktur etter fødsel for å få tilbake følelsen fortere enn sist, da tok det et par mnd før jeg hadde følelsen. Jeg har også i deler av dette svangerskapet mistet styrken i hånden pga dette. Men det fixer seg selv vistnok etter fødsel. Hvis ikke kan man operere det etter en stund.

Jeg er tidligere blitt operert for dette. Carpal tunnel syndrome, eller musesyken som det også kalles. Jeg fikk råd om å bruke håndledds støtte om natten, også om dagen for å avlaste håndleddet og på den måten lette på trykket. Grunnen til at mange blir numne om nettene er at de legger seg til en vane med å ligge med hånden bøyd inn mot innsiden av underarmen. Det kan lette på trykket akkurat der og da, men er ikke heldig i det lange løpet..... Derfor anbefales håndleddsstøtte. Kan også kjøpe en myk liten ball som du kan klemme på, kan hjelpe å drenere området hvis det er mye væske som klemmer på nervene.

Alt dette er ting jeg fikk fortalt av legen min!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...