Gå til innhold

Ang MA


Labambie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg leste nettopp at sjansen for en ma er 1-2%. Det er jo så og si ingen! Dette sto i det nye nummeret av bladet gravid. Og at ma sjelden blei oppdaget før i uke 18 på den vanlige ultralyden. Det vil vel da igjen si at alle dere som så har blødd litt og fått påvist ett dødt foster, tom fostersekk osv ikke kan ha hatt ma alle sammen? Ikke alle? Det er jo ikke statistisk mulig. Jeg blei iallfall veldig beroliget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt du ble beroliget da:) Det som er med MA og SA er at de som har opplevd det ofte har behov for å snakke om det, og derfor blir det en del innlegg om slike ting. Desverre så øker det engstelsen blant andre og man går storsett å engster seg helt unødig. Vet hvor tøft slikt kan innvirke på en, for da jeg var gravid med vesla ente jeg med skikkelig svangerskapsdepresjon bl.a på grunna denne angsten for MA, SA og andre komplikasjoner.

 

Hold heller stistikken om hvor ofte det går bra oppe på siden:) og unngå å lese om MA og SA om du engster deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en MA og en SA er jo at ved en MA så støter ikke kroppen ut fosteret selv ved en blødning slik en SA gjør. Om en blør og har mensensmerter, og en får påvist at det ikke er noe liv, så er det jo gjerne en SA. Jeg har hatt MA to ganger og SA to ganger, så for meg er jo ikke akkurat den statistikken gjeldende. Mine MA ble oppdaget ved 9 uker og 16 uker. Begge gangene var fosteret mye mindre enn antall uker skulle tilsi, og de ble oppdaget ved innvendig UL.

 

Jeg er nok et av de tilfellene som ikke er vanlig, så ikke heng deg oppi at jeg har mistet mange ganger. Jeg er nå 11 uker på vei og alt ser bra ut denne gangen etter tett oppfølging.. Også må du huske på at inne på dette forumet her, så er det gjerne 10 stk som mister i løpet av en måned eller to, og det kan høres veldig mye ut fordi man legger merke til de innleggene, men tatt i betrakning av hvor mange som faktisk er på 1. trimester, så er det ikke så mange. Jeg vet det er vanskelig å unngå å lese om alle SA og MA som folk skriver om og at vi alle blir vel litt urolig og en smule hysterisk og redd for å miste og kjenner etter alle mulige symptomer, men som oftest går det bra, men vi hører ikke om alle de det går bra med. Dette ble mye rot, får skylde på at det er langt på natt.. Thihi..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iallefall en MA i uke 11, der fosteret nok hadde vært død i 2-3 uker når det ble oppdaget. Står iallefall i journalen min at jeg hadde en missed abortion og jeg var til utskrapning. Hadde minimalt med blødning i forkant av MAen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig godt å lese at det er så liten sjangs for MA. Skjønner de som mister og vil skrive om det her. Hadde sikkert gjort det selv. Men det virker nok som det går mye oftere galt enn det egentlig gjør. DEt jeg syns er så skremmende med MA er at man kan risikere å komme på Ul i uke 17-20 eller noe og tro at alt er i orden og så er fosteret dødt. Man får liksom ikke noen forvarsel. Men med SA på merker man det jo. Det er jo ille uansett, men dev SA får man jo en forvarsel på at nå går det mest sansynlig galt, hvis det kommer store mengder blod og smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...