Gå til innhold

Til det offentlige!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor i alle dager er det ikke egne røyke-slutte kurs for gravide?? Gratis opplegg med skikkelig støtte til enhver som ønsker dette. Ser jo at så mange sliter på egenhånd, og med alt det man vet idag om skadevirkninger burde jo dette vært et obligatorisk tilbud!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Enig med deg. Men det har vel noe med intektene til staten. Hvis de virkelig ville ha fått mennesker til å slutte hadde det vært gratise kurs og hjelpemidler, eller hadde det vårt stopp på salg av røyk og snus. En venninne av meg gikk på røykestoppkurs og det kostet, det var 15 deltakere og etter 1 år var det bare en av kursdeltakerne som hadde klart å slutte. Så de kursene som finnes i dag ser ikke altid ut til å virke like godt. En annen ting som har slått meg er at å mase eller skremme mennesker til å mestre en oppgave er ikke måten for å forandre adferd. Er utdannet spesialpedagog og hadde vi brukt slike metoder hadde man ikke kunnet vise til resultater i jobben. Jeg tror at fakta og ikke skremsel + oppfølging¨, er måten å mestre en avhengighetssituasjon. Min venninne slet noe helt utrolig i sin kamp med å slutte å røyke, jeg så hun hadde svettetokter, hun hadde søvnproblemer og måtte ha sovemedisin, hun hadde hodepine konstant og mestret ikke konsentrere seg i jobben. Etter 4 månder på denne måten var hun så utslitt at hun ikke klarte mere. Da var kurset over og hun sto alene med oppgaven. Røykere, slik jeg ser det blir hetset overalt, men hvem ville hetset en narkoman. Vet ikke hvorfor det er slik men kanskje ikke alle vet at nikotin er det mest vanedannende stoffet som finnes og dermed vanskeligst å komme ut av. Håper staten/ kommunene kan etterhvert komme med et ordentlig tilbud til de som ønsker å slutte å røyke og ta dette problemet på alvor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...