Gå til innhold

Revning - hva skjer neste gang?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en ruptur (grad 3b) ved forrige fødsel. Noen som har hatt tilsvarende stor rift (subtotal eller totalruptur) og født på nytt? Hva skjedde neste gang - klipping, ks, noen form for oppfølging?

Jeg skal til samtale og undersøkelse på sykehuset før neste fødsel, setter stor pris på oppfølgingen. Men hvor sannsynlig er det feks å få keisersnitt neste gang? Antar sjansen er ganske liten..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9888122-revning-hva-skjer-neste-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter med akkurat de samme spørsmålene nå. hvordan går det nestegang, ved evt. vaginal fødsel.

Jeg har nesten bestemt meg for å ta ks nå, men vet ikke hvordan de vil reagere på sykehuset. Har ikke vært til samtale ennå...

..Men før jeg reiste hjem fikk jeg et skriv om etterfølger ++, nederst på det arket sto det at ved evt neste fødsel kunne jeg VELGE ks.

Jeg skulle gjerne født vaginalt for fødselen skyld, den skremte meg ikke, men ettertiden vil jeg ikke ha om igjen.

Er det noen med erfaringer, som har født flere ganger etter totalrutur blir jeg veldig glad for svar jeg også...

Jeg revnet kraftig ved min 1. fødsel, sydde over 70 sting og måtte reopereres etter 3 mnd. Når jeg ble gravid igjen, tenkte jeg ikke så mye over dette - ønsket vaginal fødsel. Jordmor sendte meg allikevel inn til samtale med KS-teamet på sykehuset og vi ble isammen enige om KS.

Sjansen for å revne igjen var veldig liten, mente de. MEN, om en først revner på nytt kan arrvevet bli tykt og gi mere ubehag over tid.

JEg brukte nesten 6 mnd på å kvitte meg med sting, blødninger og vondter i underlivet sist. Derfor virker KS som det beste alternativet for meg nå, det syntes også sykehuset. Jeg var heldig å få en veldig god samtale, med en erfaren fødselslege som tok seg god tid. Han understreket også at med riktig "hjelp" og oppfølging under fødsel, burde revning være lite sannsynlig. 5-6% sjanse for ny ruptur.... Allikevel bestemte jeg meg for KS - da jeg ikke er helt sikker på at jeg en travel august-natt vil få all hjelp og oppfølging jeg trenger til en rupturfri fødsel:-)

Lykke til med egne samtaler og avgjørelser rundt dette...

Jeg revnet også mye under første fødsel, grad 3b jeg også. Er ikke gravid ennå, men tenker mye på eventuell fødsel med nummer to. Har lenge hatt lyst til å født vaginalt igjen, for å ha muligheten til å oppleve en normal fødsel. Ble difinitivt ingen normal fødsel første gangen..:-( Selve fødselen synes jeg var overkommelig, men problemene og smertene i etterkant, som skyldes revningen, synes jeg det er helt uaktuelt å utsette meg for på nytt. En lege jeg snakket med på sykehuset sa at 3-4% revner så ille som meg, ved en eventuell neste fødsel er sjansen ca 5%. Sjansen for at det skal gå bra er altså veldig stor! På en annen side... Jeg holder ikke ut tanken på at det KAN skje igjen. Blir jeg gravid på nytt så blir det nok keisersnitt. Vet at det ikke er noen lettvint løsning, men noe verre enn å revne mye tror jeg ikke det kan være. Heller sting på magen enn i underlivet! Tror nok også at jeg vil føle at et planlagt keisersnitt er mer kontrollert og tryggere.

Jeg fødte på Ullevål, og en av jordmødrene der sa da jeg var på barsel at neste gang kan jeg få keisersnitt. Så det skal altså ikke være noe problem å få det innvilget, når man har en så god grunn!

• 3 måneder senere...

Hadde subtotal ruptur med 1. D.v.s revne bakover til endetarmen, t.o.m noen fibre av lukkemuskelen,-var forklaringen jeg fikk. Fødte uten sm.stillende, og merka ikke at jeg revna. Fikk lokalbedøvelse når en lege kom og skulle sy. Var smertefullt i etterkant, men husker ikke hvor lenge osv...

Da jeg blei gravid på nytt da han var ett år var det ingen som tok opp temaet med meg og jeg visste ikke at det kunne bli problemer på nytt. Fødte nr 2 uten å rivne, men med mange brister i huden i skjeden og mellomkjøttet. En jordmor-student skulle pusle alle bitene på plass og sy, men det tok så lang tid at lokalbedøvelsen gikk ut. Det var grusomme smerter. Fikk da tilbud om lystgass, som gjorde hele sy-opplevelsen enda værre.

3. graviditet, fødte tvillinger uten p revne.

Annonse

Det er HI igjen. Jeg har siden sist fått innvilget keisersnitt med nr 2 :) Det var ingen problemer - temaet ble tatt opp av jordmor på helsestasjon, og så fikk jeg en samtale på sykehuset. Der sa de at hvis man har problemer etter ruptur så anbefaler de som oftest ks. Siden jeg ikke har hatt noen problemer, så fikk jeg velge selv. Og da valgte jeg ks - som jeg skal ha nå på onsdag :) gleder meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...