Gå til innhold

Hjelp, har blitt vaksinert uten å vite om graviditeten!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått gulfebervksine og tyfoidvksine tidlig i svangerskapet.Leste om det i siste nummer av Gravid og dette er visst svært uheldig siden dette er levende organismer. I tillegg til dette har jeg drukket alkohol en gang, malt med oljemaling etc. Virkelig bekymra for frøe mitt i magen. Er 8+2 nå. Tror dere at jeg kan be om henvisning til ul pga dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er noen fare når det gjelder alkoholen og malinga. det har jeg også gjordt en gang før jeg visste at jeg var gravid.(Andbefales ikke, men kan skje når man ikke er klar over at man er gravid.) Legen mente at det burde gå helt fint, og han fikk rett. Fikk en frisk og nydelig gutt. Angående vaksinen, så vet jeg ikke. Du bør kontakte legen og spørre. Kanskje de kan gi deg noe som kan hjelpe, eller kanskje de vil sende deg på en sjekk. Vert å høre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med alkoholen og malinga er nok ikke noe å bekymre seg over selv om man aldri har noen garanti. Tror ikke om det er noe å se på en tidlig UL med tanke på forsterskader, men snakk med legen din ang.vaksinene, kanskje hun/han har gode råd el betryggende info. Ikke bekymre deg før du får snakket med legen, vanligvis beskytter foster seg mot uønskede inntrengere... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på lommelegen;

 

"Gravide frarådes på teoretisk grunnlag å ikke ta levende vaksiner (gulfeber, MMR, levende polio, levende tyfoidvaksine og BCG), mens alle andre vaksiner godt kan gis til gravide, om de ikke har alvorlig allergi mot innholdsstoffene. Gravide som skal ut å reise får en fritagelsesattest om de skal reise til steder hvor det kreves gulfebervaksinasjonsattest. Det er imidlertid aldri vist noen økt tendens til misdannelser hos barn som er født av mødre som har fått gulfebervaksine under svangerskapet, og det er ganske mange tusen tilfeller hvor dette tilfeldigvis has skjedd. Det er derfor ingen grunn til å anbefale abort i ditt tilfelle. Risikoen for at det skal være noe galt med et barn er alltid til stede, men altså ikke mer for deg enn for andre.

 

Gratulerer, og lykke til med svangerskapet!

 

Vennlig hilsen Dr. Gunnar Hasle

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, ble beroliget nå.Skal sjekke ut denne nettsiden mtp. tyfoidvaksinene jeg også har tatt.

Lykke til til deg og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...