Gå til innhold

Har nettopp kommet hjem fra Sverige..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Høres ut som om Sverige er plassen for oss å feriere da. Vi har nettopp vært i Danmark, jeg er overrasket over hvor allergi-uvennlig det landet er. Vesla, som ammes, tåler ikke at jeg spiser egg og melk (og helle ikke soya), men det var egg og melk i omtrent ALT i Danmark. En pølse uten egg og melk inneholdt soya, så det kunne jeg helle rikke ha. Var bl.a innom flere bakerier i mange danske byer, men flere plasser ble de sure og ga uttrykk for at jeg var en vanskelig kunde da jeg spurte om de hadde noe uten egg og melk. Fikk beskjed om å gå på apoteket og kjøpe maten min. Ellers så var det lite eller ingenting i vanlige supermarkeder å kjøpe, og ihvertfall nesten ingenting av allergimat. På restauranter ble de forvirret og lurte på hvordan de skulle håndtere mine spørsmål.

På båten hjem til Norge var det plutselig ingen problem, da fikset de norske kokker og servitører det meste, og sånn opplever jeg det i hverdagen hjemme i Norge, alle gjør sitt ytterste for å finne alternativer til egg og melk. Er ikke danskene allergiske mon tro?

Hei! Jeg har gutt med cøliaki og kjenner meg igjen i det dere beskriver... Har vært på ferie i danmark, og der var det så godt som ikke noe glutenfritt å oppdrive i dagligvarebutikker... På en helsekost i en eller annen by vi var i, hadde de noen rundstykker og pasta. Glad jeg tok med meg all maten jeg trengte hjemmefra!!

Når det gjelder cøliaki er Sverige på topp i antall registrerte tilfeller, Norge på andre plass og Danmark på tredje. Så det forklarer vel de velfylte hyllene med glutenfritt i Sverige:-) Kanskje det også gjelder andre typer matallergier? At det er høyere forekomst i Sverige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...