ღTyrkiskPepperღ Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Kjøpte akvarium (64 liters akvarium) for 2 dager siden og fylte det med vann da vi kom hjem. I går gikk vi for å kjøpe fisker, spurte da i butikken om det var for tidlig å ta fiskene i, de sa det var greit. Men i en annen butikk sa de at vi må vente i 1 uke,fordi filteret måtte få rense vannet osv, men da hadde vi allerede tatt fiskene i akvariumet. De sa at det ikke var så stor sjanse for at fiskene ville overleve, men de lever fremdeles. I tillegg så har vi ikke skylt sanden i bunnen på akvariumet godt nok så vannet er litt grumsete pga sanden, Nå svømmer fiskene helt oppe ved vannoverflaten, noe de ikke gjorde da vannet var klart. Så det jeg lurer på er om det betyr noe at de svømmer ved overflaten, eller om de holder på å dø, noen som har peiling?? Det ble veldig langt og rotete dette her, men håper noen forstår hva jeg mener.
Jusk Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Hei! Det finnes "et middel" som nøytraliserer farlige tilsetningsstoffer i vannet, feks. klor. Det heter Aqua safe. Det finnes også et stoff for å få bakteriefloraen på normalt nivå. Er en stund siden jeg hadde akvarium så jeg husker ikke alle navnene. Etter at du har byttet vann (ca 1/3) ved rengjøring, og nå ved oppstart bør du ikke mate fiskene på 1-2 dager. Hvis du gjør det kan vannet bli veldig "melkeaktig" (hvitskjær) Håper fiskene dine overlever.. Hvis ikke kan du kreve nye fra dyrebutikken som sa det var greit.
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Hei! Vannet i akvariet skal stå i en uke før du har den første fisken oppi. Dette skal være en algespiser. Etter det skal du vente to uker til før du har flere fisker i, og da noen få av gangen. Grunnen er at det tar tid og bygge opp en bakteriekultur for og mestre avfallet fra fiskene dine, samt matrester som faller ned. Dersom bakteriekulturen ikke er oppe og går når du har fisker oppi, vil du få store problemer med nitritt. Du tester vannverdiene dine enkelt med sånne strips som du kjøper i butikken. Får du nitritt-problemer er det kun vannbytter (opptil 50%) daglig som gjelder, og ingen fòring av fiskene mens det står på. Det finnes både pulver og tabletter som fås kjøpt i butikken som vil hjelpe bakteriekulturen raskt i gang. Kanskje du skulle kjøpe noe sånt? Eller gå tilbake til butikken som sa det var greit og ha fisker i og Bare spør dersom det er noe som er uklart. Fiskene svømmer gjerne på overflaten når de får lite oksygen, så det er ikke noe bra tegn. At vannet er litt grumset overlever de, og "støvet" vil legge seg etter en liten stund. Jeg har gjort samme tabben som du, og snakker av erfaring. KREVE og få det. For det er IKKE greit og ha fisker oppi etter en uke. Kun en liten algespiser.
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Hihi:o) Jeg klipte og limte litt i innlegget mitt fordi det var noe mer jeg skulle skrive, og jeg ser at det ble klipt og limt litt feil. Jaja, du skjønner vel hvor feilen ligger, og hva jeg ville si. Uansett, lykke til!! Er en utrolig fin hobby. Har tre akvarier selv:o) Hvilke fisker har du??
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Jeg var bare NØDT til og skrive det på nytt og få det slik det egentlig skulle være:o)))))) Hei! Vannet i akvariet skal stå i en uke før du har den første fisken oppi. Dette skal være en algespiser. Etter det skal du vente to uker til før du har flere fisker i, og da noen få av gangen. Grunnen er at det tar tid og bygge opp en bakteriekultur for og mestre avfallet fra fiskene dine, samt matrester som faller ned. Dersom bakteriekulturen ikke er oppe og går når du har fisker oppi, vil du få store problemer med nitritt. Du tester vannverdiene dine enkelt med sånne strips som du kjøper i butikken. Får du nitritt-problemer er det kun vannbytter (opptil 50%) daglig som gjelder, og ingen fòring av fiskene mens det står på. Det finnes både pulver og tabletter som fås kjøpt i butikken som vil hjelpe bakteriekulturen raskt i gang. Kanskje du skulle kjøpe noe sånt? Eller gå tilbake til butikken som sa det var greit og ha fisker i og KREVE og få det. For det er IKKE greit og ha fisker oppi etter en uke. Kun en liten algespiser. Fiskene svømmer gjerne på overflaten når de får lite oksygen, så det er ikke noe bra tegn. At vannet er litt grumset overlever de, og "støvet" vil legge seg etter en liten stund. Jeg har gjort samme tabben som du, og snakker av erfaring.Bare spør dersom det er noe som er uklart.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. juli 2007 ♥Frøya♥- ED i aug.: Hei. Takk for svar Jeg har 3 guppy fisker og 5 kardnialtetra. Har ikke kjøpt flere enda. Så hvis jeg kjøper sånn pulver eller tabletter som hjelper bakteriekulturen igang så er det en sjanse for at de vil overleve? Er det noe jeg kan gjøre for at de skal få mer oksygen i vannet, siden de svømmer på overflaten?
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Det er ikke så mange fisker så det kan hende de klarer seg. Jeg ville hatt oppi sånne tabletter, ja. De skal sette i gang bakteriekulturen rimelig kjapt. For at de skal få mer oksygen bør du bytte ut endel av vannet. Det er det eneste du kan gjøre, og så bør du følge med vannverdiene slik at du får startet kjapt opp med hyppige vannbytter om du skulle få spor av nitritt i vannet.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 20. juli 2007 Okey. Får prøve det da. Takk for hjelpen =)
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 Masse masse lykke til:o) Det er fantastisk artig med akvarium, så du må ikke gi opp om du skulle plages nå. Da er du hvertfall en erfaring rikere, og du har lært hvordan du IKKE skal sette i gang et akvarie. Står ellers mye nyttig info inne på www.akvarieforum.no Her er det også forum hvor du kan spørre om alt du lurer på, og hvor du kan få mange gode råd og vink fra erfarne akvarister. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå