Gå til innhold

Har noen Gode tips for best mulig fødsel?

Anbefalte innlegg

Heisann

Er i uke 26..og tenker såklart på fødselen. En ting er å grue seg...(klart jeg gjør det...) og glede seg...men ... ja...Dersom det er mulig å gjøre det beste ut av det allerede nå..så vil jeg jo det...

Har hørt noe om å massere underlivet med "spesielle" oljer???? Og noen tabeletter som gjør at skjeden tøyer seg bedre...???? Kanskje spise noe spesielt? Er det spesielle øvelser som gjør at en takler alt bedre???

Generellt sett så er jeg alt spisende!! ( alle tips er like velkomne!!!)

Lykke til alle dere som nermer dere. Dette er min første... ei lita jente :-)

:-)

Fortsetter under...

Den oljen som skal hjelpe mot å revne er jordnøttolje har jeg forstått...

Samtidig skal kapsler eller te av bringebærblader også gjøre vevet mer tøyelig.

"Urten har avslappende, styrkende og sammentrekkende virkning, og virker spesielt gunstig på livmoren i de tre siste månedene av svangerskapet og under fødselen. Den sammentrekkende og stimulerende virkningen er med på å styrke og stramme musklene i livmor og underliv, mens de avslappende og mer beroligende egenskapene samtidig får livmoren til å slappe av.

Te av bringebærblader kan derfor brukes for å sikre en trygg og lett fødsel, og for å stimulere melkeproduksjonen etter fødselen og lette rekonvalesensen. Den styrkende og beroligende virkningen på den glatte muskulaturen i livmoren bidrar til å lindre smerter ved livmorsammentrekningene under fødselen, samtidig som den gjør sammentrekningene mer effektive så fødselen både blir lettere og mer kortvarig. Laboratorieforsøk har vist at te av bringebærblad virkelig påvirker livmoren."

Ellers så skal det visst være lurt å lære seg diverse avspenningsteknikker for å slappe bedre av og puste dypt.

Personlig har jeg fått tak i en "Yoga for gravide" cd som har utvalgte øvelser som forbereder til fødselen. Har seks uker igjen og har trenet hver dag de siste ukene. Får bedre kontroll på bekkenet også kjenner jeg, i tillegg til at den fokuserer på pusteøvelser og avspenning.

De sier det er lurt å holde seg i aktivitet. gå daglige turer og sånne ting. Fødselen sammenliknes med 5 mila, evt maraton. greit å holde seg noenlunde i form da tenker jeg...

Mvh

TurboAmma

Forbered deg mest mulig! Les alt du kommer over, og få gjerne omvisning på klinikken hvis de tilbyr det. En del kommuner tilbyr fødselsforberedende kurs, og det kan være greit å få med seg. Ellers er det en del yogakurs som har egne kurs for gravide. Jeg har ikke prøvd det, men har vært på avspenningskurs og hadde god nytte av det under min andre fødsel.

Av helsekosttips kan du prøve bringebærbladte eller -kapsler. Det skal hindre rivning og hjelpe på at livmoren trekker seg fort sammen etter fødsel. Jordnøttolje skal også hjelpe mot rifter, men der har jeg ingen erfaring selv.

Det beste er å prøve å beholde roen under fødselen. Hvis du begynner å stresse eller blir redd, vil riene føles vondere, og du vil kanskje ikke klare å hente deg inn igjen mellom riene. For husk at det er faktisk pause mellom hver ri, og da har du ikke vondt i det hele tatt. Ellers bør du tenke igjennom på forhånd hvordan du ønsker at din fødsel skal være i forhold til smertelindring og stillinger, og det kan være greit å skrive et brev til jordmor om det eller informere den som er med deg på fødselen, men ha likevel et åpent sinn til at ting kanskje ikke blir som forventet.

Et lite tips til slutt - spør din mor hvordan hennes fødsler har vært, eller en søster hvis du har det - ofte går slike ting i arv. I min familie føder vi fort og lett, og jeg gruer meg ikke til fødsel nr 3 som kan skje når som helst nå. Selvfølgelig er jeg spent, men jeg vet at om den er noenlunde lik som mine forrige, så kommer det til å gå veldig fint.

Masse lykke til med ventetid og fødsel!

• 1 måned senere...

Det eneste jeg husker fra min første fødsel er at det eneste jeg tenkte på HELE tiden var at jeg gledet meg SÅ mye til å møt nurket. Jeg brydde meg ikke om hvor vondt det var eller hvor sliten jeg var fordi det forterre det gikk og det mer jeg klarte å presse meg selv til å tenke positivt, slappe av og ikke stress var at jeg husket hele tiden på at det her er verdt det for snart for jeg møt babyen min! Tenk deg, den lille har vært i magen over 9 mnd og endelig så får du se det lille søte ansikte, hold i ditt barn. Det er nå din fremtid som en familie starter. Bare tenk at du må bare hold ut og bli ferdig med det fordi etter det verste som kommer det beste (haha... mente ikke å rime... det høres litt teit ut men er helt sant... funket for meg å tenke slikt!)!

Du kan tren, prøv den kremmen og gjør masse rart men det er hva som skjer i hodet ditt som kommer til å hjelpe deg mest... og det er å bare holde seg positiv!!!!!

Ang smøring og bringebærkapsler...joda det skader ikke, men for å forhindre revning så er det aller viktigste hvordan jordmoren hjelper med å støtte mellomkjøttet når hodet er på vei ut. Ammingen trenger en ofte hjelp med uansett - og om en får lite eller mye melk kan en heller ikke påvirke på forhånd.

Når det gjelder selve fødselen kan jeg si dette:

-Ikke prøv å sette i gang fødselen selv.

Prøv å hvil deg så mye som mulig for får du en lang fødsel så trenger du alle kreftene du har.

-Når/hvis du får vonde rier så pust rolig inn og ut - konsentrer deg 100% om pusten din og ikke spenn kroppen.

-Skriv et ønske brev å ta med på Føden hvor du skriver litt om hvordan du er som person, typen din, spesielle ønsker.

-Vær åpen for alt. Ikke bestem deg for stillinger eller smertelindring på forhånd - du vet ikke hvilken fødsel du får og det du trodde skulle være rett for deg kan vise seg å bli helt feil når du kommer i situasjonen.

-Ikke spill helt. Får du veldig vonde rier så se på det som et gode at du kan få eoidural og kanskje få en flott fødselsopplevelse.

Håper du får en fin fødsel :-)

Ikke planlegg for mye - det blir uansett ikke slik du har sett for deg. Husk du har aldri gjort dette før og uansett hva andre har fortalt deg så kommer du til å ha helt din egen opplevelse av fødselen. Det oppleves ikke likt for noen! Jeg hadde tenkt før fødselen at jeg ville klare meg mest mulig alene sammen med mannen min, ville ikke har jordmødre og leger som drev å maste i rundt meg. Men da fødselen var i gang så ville jeg ha jordmor hos meg hele tia. Ikke at hun sa eller gjorde så mye men bare det å ha henne i rommet var veldig beroligende. Så ting endrer seg når du er i fødsel!

Så still med et åpent sinn og ikke engst deg for noe du ikke vet hva er. Da slapper du mye bedre av og vil få en bedre kontroll over deg selv og klare å konsentrere deg om pusting igjennom riene. Husk du skal jobbe MED riene, ikke mot dem.

Slapp av ukene før fødselen og samle opp energi. Du kommer til å trenge det. Ikke nødvendigvis til fødselen men mest til tia etterpå.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...