Gå til innhold

Har jeg misforstått?


tvillinger_mars08

Anbefalte innlegg

Ringte i dag til lege for å få en time etter at jeg testa positivt på graviditetstesten. I testen står det at man skal kontakte lege for å få begreftet graviditetet, og jeg trodde også at det var vanlig at man da tok forskjellige prøver av urin og blod osv, og målte blodtrykk f.eks.

 

Men svaret jeg fikk var: "Du kan kjøpe en graviditetstest på apoteket"

 

- ja, det har jeg da gjort.

 

"jeg kan sette opp en time til svangerskapskontroll? 29. august?"

 

Altså, 29. august er jeg antageligvis 12 uker på vei, og jeg vil jo gjerne vite om jeg er frisk og om alt er i orden før det.

 

Er det virkelig ikke normalt å gå til legen for å i det hele tatt få det bekreftet? Jeg ble helt sjokkert over denne slemme dama.

Trodde man skulle gå til legen og få gode råd til svangerskapet?

Hva man skal spise og ikke osv.

 

Er jeg helt på jordet?

 

:\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1.kontroll er mellom 8-12 uke.

kan jo stikke innom med urinprøve uten time:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei, takk.

Det virka bare mye hyggeligere sånn det sto i pakningsvedlegget til testen. ;)

 

Hadde vært fint med en samtale, litt sjekk og noen gode råd på veien.

Blir fort litt forvirra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du føler at ting ikke er ok er det normalt å gå til første time mellom 8-12 uke.

 

selv har jeg 1 kontroll i uke 11- min mitt legesenter sa de at denne skulle være før uke 12. men har allerede vært engang innom legen grunnet blødninger- men da var det kun undersliv undersøkelser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikke utrolig hvor mye koseligere ting virker på pakkningsvedleggene og i reklamen. Støtte, hjelp og er det noe du lurer på må du for all del ikke nøle med å spørre. Virkligheten er ei sur kontordame i den andre enden av telefonen. Det er baksiden av medaljen for å ha et gratis helsevesen. Andre land der du må betale for tjenesten oppfordrer alle kvinner til å komme til kontroll før de skal lage barn, og rett etter for å gi kostholdsråd, og råd om tilskudd. Selvfølgelig har du mange spørsmål også, disse må i stede for å bli diskutert skikkelig med helsepersonell finnes i bøker og på nettet. Kanskje vil du ha mulighet til å diskutere ditt svangerskap i forhold til andre piller du bruker. Noen sier at hvis du er frisk osv osv , kanskje du ikke vet dette helt, en blodprøve eller en urinprøve kan avdekke så mye mer en hva du føler selv. Uansett, det er hva det offentlige kan tilby, vi har selvfølgelig private klinikker som tar deg inn i løpet av et par uker. Anbefaller Volvat, de er kjempeflinke. Du bør vente til uke 6 og ta ul samtidig. Da får du fine bilder av hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapskontrollene er ikke så ofte som de var for ett par år siden. Så første er i uke 8-12. Skal ikke ha første time før jeg er 13 uker på vei.....så ting tar tid ja! Tok senest en grav.test idag bare for å være sikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk time for å bekrefte graviditeten i uke 6, da tok han også sjekk av toxoplamose, HIv etc... Egentlig tas ikke disse prøvene før i uke 12, men han gjorde det allikevel. 1 Svangerskapskontroll er i uke 12, noen ganger tidligere. Da får du helsekort i tillegg til at de tar GU og snakker litt etc. og egentlig tar resterende blodprøver.

 

Bestill time hos legen igjen du, er vel ikke de som bestemmer det??

Jeg syntes det var godt å få det bekreftet med urinprøve hos legen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar. :)

Godt jeg ikke er alene med frustrasjonen!

I følge min egen utregning (litt vanskelig siden jeg aldri fikk tilbake noen syklus etter p-pilleslutt) er jeg i uke 6 nå (6 + 5).

 

Hvor ligger Volvat? Oslo?

 

Jeg bor på Hamar, har ikke bil, jobber og har ikke så store muligheter til å reise rundt. :\

 

Pga. sommerferie virker det nesten umulig å finne hyggelige kontordamer på andre legesentre. Jeg prøver på nytt på mandag.

 

Heldigvis finnes disse nettsidene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten jeg skal gjøre det jeg også, bare for å være på den sikre siden. Får jo ikke gjort så mye annet :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ringe et annet legesenter på mandag. Har ikke fastlege her siden jeg er student, men noen må jo ha tid til meg. :)

 

Skulle ønske helsevesenter var litt mer vennlig innstilt, for jeg føler meg litt alene i verden akkurat nå.

 

Takk for fine svar alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de er gniene på kontrollene... Første svangerskap hadde jeg første kontroll i uke 11, og det neste i uke 13.. Nå venter jeg nr 3 og regner med å få time i uke 12-13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var på første kontroll hos fastlegen da jeg var 7+3, men gjorde ikke mer enn blodtrykk, blodprosent og vekt. Gikk litt grundigere til verks neste gang, da var jeg 12+2.

Var jeg deg, ville jeg tatt en tur innom nærmeste helsestasjon, og spurt etter jordmor. Det gjorde jeg i 12 uke, kom bare inn og var helt grønn og "hvordan fungerer dette?". Angrer nesten på at jeg ikke oppsøkte jordmor tidligere, for hun var veldig på at det er viktig å starte hos henne tidligst mulig. Og jordmor er jo også gratis. Skader ikke å prøve, kan jo hende du får vennligere tilbakemeldinger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk!

 

Da har jeg en aktiv mandag foran meg :)

Prøver å få tak i jordmor på helsestasjonen.

 

Visste ikke at Volvat var på Hamar også, men da har jeg enda et alternativ.

 

Dere er jammen hjelpsomme! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 3 gangsfødene og fikk beskjed at: Legen tar ikke undersøkelser før uke 32! Jaja....da nmå jeg bare ty til jordmor da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes rart ut. Jeg fikk aldri spørsmålet om hvor mange jeg hadde fra før......(De ser det vel i jornalen) Men jeg skal til legen i uke 13 m nr 3 på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor og litt skrekkblandet opplevelse å oppdage at man er gravid. Man tenker mye, ser for seg fremtid, planlegger, innreder hus i hodet osv..... Nå er det faktisk slik at veldig mange opplever spontanabort i de første ukene. Det er faktisk ganske normalt og jeg har selv opplevd det 2 ganger. Ikke for å skremme, men for å være litt realistisk. Dermed er det først rundt slutten av det første trimesteret legetime er normalt. Vi får gjort lite til og fra. Det som skjer det skjer. Å bruke tid på å bekymre seg er jo egentlig litt bortkasta, siden vi får gjort svært lite med det som skjer inni oss. Denne gangen har jeg svært lite symtomer på svangerskap, men jeg velger å roe meg ned og ikke stresse kroppen og gruble. Har legetime først i uke 13, 7 august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT vanlig å ikke komme til kontroll før uke 12.

 

1. Veldig mange spontanaborterer før uke 12. En lege kan da komme til å ha haugevis med pasienter som likevel IKKE fullfører svangerskap.

 

2. Det kan ofte virke mer trist å ha vært til legekontroll og liksom kommet i gang med svanegrskapet, for så å abortere.....

 

3. Hjertelyd høres normalt sett ikke før etter uke 12. Derfor vil mange leger at gravide mødre ikke skal komme før heller, slik at de får hele "pakka" på kontrollen-det å høre hjertet til barnet slå.

 

4. Jeg er gravid med mitt 3 barn, og ser selv overhodet INGEN grunn til å komme til kontroll før uke 12. Da måtte det i så fall vært pga. noe spesielt.

 

LYKKE TIL :-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...