Gå til innhold

Hund+tidlig svangerskap perm. litt langt

Anbefalte innlegg

Jeg blir mest sansynlig å være sykemeldt hele svangerskapet på grunn av en prolaps i ryggen. har i den forbindelse tenkt på å kjøpe en hund både for selskap og som turkamerat. er veldig glad i hunder. men er det på noen måte ikke bra for lille ungen som kommer i mars? noen grunner til at jeg burde vente med hundekjøp?

og så over til noe annet..

er det mulig å gå ut i tidlig svangerskapspermisjon siden jobben jeg har er for fysisk tung nå som jeg er gravid og i tilegg har prolaps. har vært sykemeldt siden februar i år, og vil ikke over på attføring om jeg kan slippe det.... noen som skjønner seg på slike ting??

på forhånd takk for svar. :)

Fortsetter under...

Aner ikke ang. hund...

Men du kan gå ut i permisjon i opptil 12 uker før termin.. men da blir permisjonen tilsvarende forkortet etter att barnet er født.

Da ville jeg heller ha vært sykemeldt frem til 3 uker før fødselen. Og i noen yrker som er spesiellt tunge og farlige kan man få svangerskapspenger hvis man ikke kan jobbe.. hvilke jobber det gjelder og hva kriteriene er aner jeg ikke.... men hvis du går inn på www.nav.no så står det mye nyttig der=)

Hei. Jeg har lang erfaring med hund og hadde hund gjennom begge mine tidligere svangerskap. Jeg tror jeg ville ventet med hundekjøp hvis jeg var deg. Du er tidlig i svangerskapet og vet ikke hvordan det vil påvirke din helse og dine muligheter for å røre deg. Du kan risikere å bli veldig lite mobil, og da vil du ikke ha mulighet til å gå tur med hunden. Hvis du skal kjøpe en valp (som kanskje er å anbefale) er det mye styr med å få den renslig, du må bøye deg mye både for å tørke opp uhell, for å oppdra valpen, for å kose med den, for å løfte den opp osv. Og selv om hunden din er voksen, vil det medføre mye bøying. Du må også tenke på evt pelsstell. Jeg fikk betennelse i korsryggen da min nåværende hund var 4 mnd, det medførte at hun ble urenslig igjen og at mye av jobben jeg hadde lagt ned i hennes oppdragelse ble ødelagt. Det var et sant mareritt og jeg hadde konstant dårlig samvittighet for valpen som stadig ønsket oppmerksomhet og kos, og jeg klarte ikke gi henne det.

Da jeg var 6mnd på vei, ble min godt voksne schæfergutt, helt umulig å ha med å gjøre. Han som alltid hadde vært så snill og god, ble ulydig og forlangte å få gjøre som han selv ville. Det var tungt når jeg hadde bekkenløsning og var ute av stand til å håndtere en stor hund som var sta. men det gikk over med han og han ble "snill" igjen.

Hvis du likevel ønsker deg en hund, vil jeg nok anbefalen en i mellomstørrelse, ca 20 kg. men husk at det blir mye bøying. Du bør alliere deg med noen som kan hjelpe til dersom det skulle gå helt galt med deg.

Jeg forstår ønsket om hund, jeg har alltid hatt hund og har en stor hund nå når jeg venter mitt 3. barn. men min hund er voksen og jeg ville nok ikke skaffet meg en ny hund nå dersom hun skulle gå bort.

Det kommer selvsagt også an på om du bor i by eller på landet. Dersom du bor i blokk vil det si at du må, og da mener jeg MÅ, ut og gå tur flere ganger om dagen. Jeg bor slik at min hund kan gå løs på et stort område, og hun får leke med en annen hund nesten daglig. Likevel går jeg tur med henne daglig.

Håper du ikke mistet motet helt av mine "negative" betraktninger, men det er mye å tenke på når man skal skaffe seg hund. En liten ting til er at du vet ikke om barnet du venter kan være allergisk.

Det er ikke noen som har en hund du kan låne innimellom? Eller kansje en Dyrevernorganisasjon, eller omplasseringsforening trenger "fosterforeldre", slik at du kan prøve å ha en hund ei stund.

Jeg ønsker deg uansett lykke til med valget ditt!

hunden vår var et år når vi fikk barn..ikke å anbefale fra min side. Og så lenge du har prolaps i tillegg, burde du vente med hund syns jeg da.

Du kan gå sykmeldt hele svangerskapet, trenger ikke å gå over til attføring. Jeg gikk mer eller mindre sykmeldt i hele forrige svangerskap, helt frem til 3 uker før termin, da jeg tok ut permisjon.

Jeg vet ikke, men jeg tror at hvis du tar ut permisjon før, vil du også få mindre permisjon etter fødselen, og det er vel ikke noe lønnsomt, mener jeg

Tusen takk for fine svar. nå har jeg litt å tenke på. jeg er jo ikke alene om å være gravid, han en mann som er mye hjemme. og mange i familien som gjerne passer hund. men det er kanskje lurt å låne en i et par mnd først. :) skal sitte nen uker til i tenkeboksen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...