Gå til innhold

Hvordan vet jeg om det er økedager eller om jeg rett og slett har lite melk?

Anbefalte innlegg

Føles for tiden som jeg har lite melk, hun spiser tomt og virker som hun vil ha mer de 2-3 siste måltidene på dagen, men synes ikke det virker som at hun vil ha mat noe oftere enn vanlig. Bortsett fra natta da, som jo er forståelig da det ikke virker som hun blir ordentlig mett på kvelden. En annen ting er at vi nettopp har sluttet å brukt skjold pga. flate brystvorter, kan dette ha noe å si for melkemengden? Men så begynte jeg å tenke på om det kunne være økedøgn nå igjen? Tenkte jeg skulle greie å holde tritt med henne en stund til enda, men hun er en stor jente på 9kg, så hun krever vel sitt...

En annen ting er at jeg har blitt så fryktelig sår på brystvortene etter vi sluttet med skjold, har vært å lest inne på ammehjelpen, men synes da det er så vanskelig å få dyttet den puppen ordentlig inn da de er helt flate...ser liksom så dårlig. Også virker det som at hun kniper med gommene når det begynner å bli tomt, og det er jo ofte nå... Og det er vondt det!! Hvordan skal det gå når det kommer tenner? :-) Nesten så jeg vurderer skjold igjen, men er takknemlig for alle råd, for det er så deilig og avslappende å kunne slippe disse skjoldene...

Fortsetter under...

Forsøk å spisse puppen med hånda, legg langfingeren som støtte under brystvorten og før den opp i ganen. Det er nok det at hun ikke tar godt nok tak som forårsaker hele sulamitten her... Og tvillinghold eller modifisert vuggehold (armene omvendt) gir deg bedre kontroll. Du finner videoer og beskrivelser på ammehjelpen.no, a-å.

Er det kanskje bare likså greit å begynne med skjold igjen da, så jeg ikke risikerer å ikke ha nok melk til jenta? Prøver å tørrtrene litt her, men puppen er jo kule rund å flat der fremme, ikke noe å spisse på liksom. Skal prøve det med langfingeren neste gang hun skal ha mat, men skal jeg føre langfingeren opp i ganen eller bare hjelpe brystet opp i ganen?

Ha langfingeren som en del av U-grepet, og la langfingeren være som en støtte ca 1/2 cm fra tuppen til brystvorten. Og så lurer du brystvorten opp i ganen når du trekker barnet inntil, og lurer ut fingeren igjen.

Kan du forsøke å gi henne mat litt oftere igjennom dagen et par dager? Kanskje hun ikke er så sulten på kvelds og natte-tid, også får du litt økt produksjon også :)

Da har vi prøvd oss på ett nytt måltid, men føler ikke jeg får det helt til. Skal fortsette å prøve, men er litt redd for at jeg får mindre melk av dette. Er det kanskje likeså greit å begynne med skjold igjen, det har jo funket bra i snart 5 mnd nå...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...