Gå til innhold

Ammehjelper: Sår ytterst på brystvorta

Anbefalte innlegg

Trenger litt input her. Lillegutt er nå ca en måned, og jeg har aldri fått helt dreisen på amminga. Eller, det vil si, vet egentlig ikke helt om sugetaket hans er riktig, for jeg har hatt to brystbetennelser og sliter med en soppinfeksjon som svir (har brukt Mycostatin krem og mikstur i to uker nå), så det er vanskelig å si hva som forårsaker smerten under amming. Uansett har jeg hatt til dels store sår på brystvortene hele tiden, som nå endelig har grodd helt på det ene brystet. Men på det andre brystet er det fortsatt et lite sår ytterst på brystvorta som ikke vil gro (med skorpe), og da vi ammet i morges sugde pjokken opp skorpa så såret ble åpent igjen. Auuu! Er det noen som vet om det er en spesiell feil med sugetaket som kan forårsake et slikt sår? F. eks. om han ligger for langt høyt i forhold til brystet eller noe? I morges da såret gikk opp ammet jeg liggende. Har bare prøvd denne stillingen og vuggestilling hittil, og vet dere anbefaler å variere mer, men synes denne tvillingstillingen virker litt vanskelig og vil ikke eksperimentere for mye når brystvortene er så såre...

Er så lei av alle mulige slags komplikasjoner med denne amminga, blir helt utmattet av smerten og føler jeg mangler overskudd til å være en god mor på andre måter. Gruer meg til hver amming og er lettet når han slipper taket så jeg kan legge ham ned eller levere ham til far, og sånn vil jeg ikke ha det! Håper noen kan hjelpe!

Fortsetter under...

Å amme annerledes hver gang er faktisk kjempebra, da får puppen avveksling.

Er det ammepoliklinikk på barsel der du er? Der får du eksperthjelp! Om barnet ligger for høyt, ja da blir du sår, det skal være mest av det brune mot haken til barnet inni munnen. Sånn at brystvorten peker mot ganen.

Jeg fødte på Ullevål, der er det vel ingen ammepoliklinikk. Tror det er en på Rikshospitalet, men den er vel bare for de som føder der? Har tenkt tanken selv, føler virkelig behov for ekspertveiledning her, og de på helsestasjonen virker ikke som de har SÅ god peiling. Selv har jeg lest masse om amming både i bokform og på internett, så jeg føler jeg har god greie på teorien, men er usikker på om jeg får det til i praksis..!

Vil bare si at jeg har stor medfølelse over hvordan du har det nå. Jeg har også store smerter når jeg ammer, pga sopp og sår på brystvortene. Jeg gruer meg til å amme døgnet rundt. Men jeg har vært veldig fornøyd med hjelpen jeg har fått på helsestasjonen, så jeg anbefaler deg hvertfall å prøve.

Jeg ammer masse med tvillingstilling for da syntes jeg det er lettere å legge han riktig, så hvis jeg var deg ville jeg hvertfall prøvd.

Lykke til videre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...