stinky-monkey Skrevet 19. juli 2007 #3 Skrevet 19. juli 2007 Jeg jobber på et gamlehjem, og der jobber jeg med både hjelpepleiere og omsorgsarbeidere, og vi gjør samme jobben alle mann :-) Eneste forskjell på meg som assistent og en omsorgsarbeider er at hun av og til har ansvarsvakter, og da må hun dele ut medisin, og passe på at alt går sin gang med stell og mating osv.
Nit@™ Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. juli 2007 kaffekjerringa: Hva vil det si at du er assistent? Jeg må bare spørre, for jeg må bytte yrke og lurer på om jeg skal gå veien om omsorgs/pleieyrket først. Et sted må jeg jo starte. Målet er ambulansearbeider....
stinky-monkey Skrevet 19. juli 2007 #5 Skrevet 19. juli 2007 Assistent vil si at jeg jobber der uten noe som helst utdanning. Jeg gjør de samme tingene som de andre, jeg steller pasienter, og mater de, og diverse andre ting. Hvis du skal ta en utdanning innen helsefaget så hjelper det jo masse å ha litt erfaring som f.eks på et gamlehjem. Og der trenger de som oftest masse folk hele tiden, så det skulle ikke være noe problem å få jobb, selv om du kanskje ikke får noe fast med en gang. Jeg har jobbet der i 3 år nå, og har en fast stilling på ca 24%, også har jeg engasjement på ca 25 %, så jeg jobber da ca 50 % stilling, men kan ta mye ekstravkter om jeg vil det :-)
Nit@™ Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2007 Takk ) Nå ble jeg klokere her. Var på NAV i dag ser du, og siden jeg går på Rehab, men skal over på yrkedsretta ble det litt prat om evnt og jobbe på syke/aldershjemmet som en start. 50% i første omgang. Må starte som assistent. Har gr.kurs helse/miiljø for maaaange år siden ) Hvordan er lønnen som assistent? Ikke det at det betyr så masse, for jeg vil bare ut i jobb. Men det er jo selvsagt greit å vite!
stinky-monkey Skrevet 19. juli 2007 #7 Skrevet 19. juli 2007 Jeg husker ikke hva jeg begynte på, for man går jo opp i lønn ettersom du får mer annsinitet. Jeg har nå gått opp i ca 120 kr timen i grunnlønn. Men jeg jobber jo bare kvelder og helger, og da får jeg jo en god del ekstra i kveldstillegg og helgetillegg. I en 24 % stilling (altså annahver helg) så har jeg i overkant av 5000 kr utbetalt i mnd. Nå som jeg har to faste kveldsvakter i uka i tillegg (kortvakt på 4 timer) så har jeg ca 8-9000 kr utbetalt i mnd.
Bøggly Skrevet 19. juli 2007 #8 Skrevet 19. juli 2007 Minstelønn for assistent: ca 215 000. Kveldstillegg pr time: ca 29,- og lør/søn tillegg: 27,- pr time
Nit@™ Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 19. juli 2007 Det er jo ikke mye når en tenker på arbeidsoppgavene egentlig.. Det er jo en viktig jobb. Hadde 126 kr timen som lastebilsjåfør. Flat betaling. Det blir nok kveld/natt som muligens blir aktuelt for meg i alle fall i starten. Pga sykdommen min fungerer jeg best utover dagen. Men håper jo på rett medisin snart slik at jeg faktisk fungerer normalt døgnet rundt! Tusen takk for hjelpa kaffekjerringa. Nå fikk jeg vite masse nyttig!
~~DoraDora~~ Skrevet 19. juli 2007 #11 Skrevet 19. juli 2007 Kaffekjerringa... Du gjør kanskje de samme oppgavene som omsorgsarbeiderne/hjelpepleierne gjør som assistent, men du mangler kunnskapen de har fått gjennom utdanningen... og den har faktisk veldig mye å si, når den trengs. En hjelpepleierutdanning legger vel mest vekt på pleie, mens omsorgsarbeiderutdannelsen legger mest vekt på forebyggingen... ( Begge lærer om det motsatte og selvfølgelig, men legger vekt på det forskjellige) Så begge trengs uansett :-)
Gjest Skrevet 19. juli 2007 #12 Skrevet 19. juli 2007 Hvis du skal begynne å utdanne deg til omsorgsarbeider eller hjelpepleier så er du litt for sen. De to utdanningene er blitt sammenslått og heter nå helsefagarbeider. Man blir helsefagarbeider på videregående, etter to år i skole og to år i lære. Videregående trinn 1 (Vg1): Helse og sosialfag Vg2: Helsearbeiderfag eller helse- og sosialfag År 3 og 4: Opplæring i bedrift i helsearbeiderfaget. Etter utdnaningen får du fagbrev og tittelen helsefagarvbeider. Begynnerlønn(minstelønn ifølge tariff) for helsefagerbeider (omsorgsarbeidere/hjelpepleiere) ligger rundt 250 000 i året i grunnlønn. Kveld, natt og helgetilegg kommer utenom.
Kena Skrevet 19. juli 2007 #13 Skrevet 19. juli 2007 Så jeg som har fagbrev omsorgsarbeider, kan kalle meg helsefagarbeider nå da? (har ikke jobbet med det de siste 5 åra da)
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 19. juli 2007 #14 Skrevet 19. juli 2007 Nei du er fortsatt omsorgsarbeider... Det er dem nye som kan kalle seg helsefag arbeider. Jeg er blant de siste som får hjelpe pleier utdannelse.. Men voksen opplæring og NAV skal vist fortsette med omsorgsarbeider og hjelpepleier utdanning noen år til ettersom jeg skjønte. Mens dem som tar vanlig videregående utdanning blir nå helsefag arbeider...
Gjest Skrevet 19. juli 2007 #15 Skrevet 19. juli 2007 Du er fortsatt omsorgsarbeider. Du har fagbrev i omsorgsarbeiderfaget og vil alltid være utdanna omsorgsarbeider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå