Gå til innhold

Hjemmelagd rørt jordbærsyltetøy, HJELP!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagd min første runde hjemmelagd syltetøy idag og den ble faktisk ganske god, men ikke slik den skal være. (Brukte oppskrifta til sambo sin mormor) Den ble litt tynn og ganske mye søtere.. Så jeg lurer;

Rørt sylte: Blå eller gul JAM? (etter lesing på pk brukte jeg gul)

Og hva er sitronsyre i tørr form, det fant jeg ikke, så brukte presset sitron i stede, men det ble ikke det samme kjente jeg.. Noen gode erfaringer å dele med meg? Skal ringe mormor i kveld også å spørre ut henne :-)

Skrevet

Bruker den jammen som er til frysetøy, husker ikke hvilken farge den har. Bruker mye mindre sukker enn det som står på pakken, pleier å ta cirka halvparten av den minste mengden som er foreslått, fortsatt søtt nok!

Sitronsyre finnes ofte ved baketing i butikken, ved siden av natron og lignende ting. Men trenger du det til rørt jordbær, da?

Skrevet

Jeg lager det slik:

*Rensker bæra

*Bruker kniv og kutter de godt opp

*Bruker en potetmoser noen få ganger, egentlig er det ikke godt når man bruker det for da blir bæra flat i stedet for kuttet, derfor kutter jeg mest med kniv..

*Har i GUL jam, men ikke så mye som det står på pakken, bruker kanskje en pakke på 3 kg bær.

*Har i sukker etter smak, oppskriften bakpå Jam'en blir ALT for søt.

Skrevet

Glemte å si at du må røre godt! Sånn at det ikke knaser sukker!

Har aldri brukt sitronsyre eller noe sånt, tror faktisk det er sitronsyre i jammen...

Hilsen ei som lagde syltetøy av 16 kurver i går :o)

Skrevet

16 KURVER??? Er du på styr?? ;-) Jeg har lagd av 2.. Siden det var første gang ville jeg ikke lage så mye, men nå når jeg skal årøve neste gang blir det av noen fler tenker jeg ;-) Sitronsyre er vist det som skal gjøre susen i følge mormor og hun har verdens beste syltetøy!!! Så skal finne sånn pulver til neste runde som blir i morgen :-) Med litt mindre sukker så blir den sikkert knall ;-) Takker for alle tips og erfaringer her! Er lærevilllig så de holer når det kommer til mat, det er så morsomt!!! Skulle sikkert utdannet meg som kokk i stede ;-P

Skrevet

Jeg bruker denne oppskrifta:

2 kg bær (4 kurver)

500g sukker

1 pose certo frysepulver.

Renser og kutter opp bærene og har de i kjøkkenmaskine. blander sammen sukker og certo og har det jevnt i mens maskina går i ca 2 min - vips! Ferdi syltetøy.

Fryser det i passelige porsjoner i små plastboker. En boks er holdmar i 5-7 dager i kjølseskapet.

Jeg syltet 24 kurver i går!

Skrevet

Synes nå syltetøyet er best når det er flytende og uten sånn ting i jeg...=p bare bær og litt sukker...hehehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...